Voor het eerst een band mixen...help!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S500D
    • Feb 2003
    • 215

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
    1 wat ********sound zegt over de bekabeling dat is één ding wat je goed moet onthouden en verder zou ik alleen de zang en eventueel toesten versterken en de rest over de backline houden. zo blijft het voor jou enigzins overzichtelijk en makkelijker te corrigeren als het fout gaat. de gitaar en de basgitaar en de drums komen er vaak wel bovenuit plus als je basgitaar en bijv bassdrum zou uitversterken gaat het vaak ten koste van je vermogen zonder de bas en bassdrum hou je meer over om je vocalen duidelijk te krijgen. Raak niet in paniek als het fout gaat en trek je niet teveel van het gezeur van andere mensen die denken dat ze het zelf beter kunnen want dat kunnen ze vaak niet maar sta open voor goede kritiek daar kun je namelijk veel van leren.

Veel sucses R.wolda
    U draait, Wij vragen.

Comment

• DJ.T
      • Nov 2002
      • 1502

Bas niet versterken???
      Wil niet veel zeggen maar dan heb je dus gewoon 0,0 geluid!!
      Tenzij je bedoeld dat je alleen de gitaarversterker gebruikt, maar de meeste mensen die net beginnen hebben echt een versterkertje van niks, kunnen ze alleen horen wat ze doen maar geluid is absoluut niet zuiver, in tegendeel zelfs.
      En je drum komt echt wel boven je gitaarversterkertjes uit dan, wel versterken dus, wat maakt dat ene kanaaltje extra nou uit?
      We're ready to party, are you?

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

Eigenlijk is dit meer een onderwerp voor het Newbie en starterforum, maar goed.

Misschien is het handig om gewoon eens met een bandje mee te lopen waar je de beginselen kan leren.

Verder zijn er boeken op de markt waar je een hoop info uit kunt halen, misschien handig om eens zo'n boek te lezen.
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Martin-vdB
          • Oct 2003
          • 85

citaat:Geplaatst door Triple S

Misschien ten overvloede, maar het geluid van je gitaar en bas krijg je het beste in je mengpaneel door een microfoon voor de speaker van de gitaar cq. basversterker te plaatsen, en deze mic. aan te sluiten op je mixer. Bas kan evt. ook met een gewoon lijnsignaal, maar is dan minder "warm".
          Als iemand echt een plank mis kan slaan dan ben jij het wel want het is namelijk precies andersom. Bij een bas-gitaar gebruik je een DI om het laag goed te krijgen en een microfoon om het mid-hoog goed te kunnen horen. Als je het dan nóg beter wilt hebben gebruik je een compressor op het DI signaal.

Dan nog om even te reageren op de eerste vraag: Als je niet weet wat je doet, laat het dan aan anderen over om te doen!

Groeten,
          Martin vd Ban

Comment

• lifesound
            • Apr 2003
            • 1052

citaat:Geplaatst door Martin-vdB

Dan nog om even te reageren op de eerste vraag: Als je niet weet wat je doet, laat het dan aan anderen over om te doen!
            oef ... eindelijk nog eens iemand die dat zegt!

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Wat hier wel leuk is , Timmoi opent een topic met zijn vraag en hij neemt niet eens de moeite om er zelf aan deel te nemen, laat staan hoe het geweest was afgelopen zaterdag
              sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Pino
                • Jul 2002
                • 390

Kijk, een kleine band uitversterken is helemaal niet zo moeilijk: gebruik de juiste kabels voor de juiste toepassingen (zie Macguyver), een paar goede microfoons en uiteindelijk vooral je OREN!
                Nog een gouden tip: blijf uit het rood!
                Knoop dit alvast in je bol, dan kunnen we verder.
                Let wel: deze setup gebruik ik in een [u]kroeg of kleine zaal</u>.
                - Drumstel: - Basdrum (indien weinig budged kan dit met een gewone SM58)
                - Overhead 1 of 2 micro's, ik gebruik B2 van Behringer
                - gitaar: microfoon: SM 57, geplaatst op 1/3 van de rand van de luidspreker van de versterker. (vroeger hing men de microfoon gewoon met de draad aan het handvat van de gitaarversterker: ging ook goed [8D])
                - bas: ofwel niet (mits goede versterker) ofwel DI
                - toetsen: DI
                - zang: SM58 of Bèta58 , tegenwoordig 945 van Sennheiser.
                - Kleine mengtafel (zo'n 8 kanaals powermixer is al voldoende )
                - klein effect apparaatje voor de vocals
                - meestal kom ik toe met een 2 tal monitors voor de zang (tenminste als je niet met een slager zit ipv een drummer ).
                Vraag aan de band om zelf niet te luid te spelen op het podium, dat werkt voor jou makkelijker. Luister in de zaal: wat komt goed door? Wat niet? Wat je mist "vul je in " met je mixer, de rest laat je voor wat het is. Vb: als de gitaar goed doorkomt in de zaal, versterk deze dan niet extra. Dit zorgt enkel voor overlast en op den duur krijg je de rest niet meer luid genoeg.
                Nog een laatste tip: kies zorgvuldig de plaats van de boxen die dienen voor de zaalversterking, zorg dat alles als een geheel van het podium komt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik werk zelf ook zeer "low budget" en als je een beetje creatief bent kan je met relatief weinig materiaal enorm veel bereiken, zelfs met zeer goed resultaat!
                Misschien nog dit: ik ben een regelmatig bezoeker van een jazzclub: je kan daar enorm veel leren over wat muzikanten met hun instrumenten kunnen doen zónder deze te versterken!

Veel succes
                Pino
                Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Pieter Huijgen
                  • Sep 2003
                  • 766

Als het een kleine lokatie betreft en je hebt weinig microfoonkanalen beschikbaar zou ik de drums echt anders uitversterken: 1 overhead, 1 microfoon op de snaredrum en eventueel 1 op de kick. Bedenk dat je voor een budget oplossing veelal de beschikking hebt over topjes zonder Sub.... Als je dan je kick gaat uitversterken hou je geen ruimte meer over voor de rest van je instrumenten.

Een 6 kanaals oplossing bestaat wel degelijk:
                  1. OH totaal (overhead)
                  2. snare
                  3. vocals
                  4. vocals
                  5. gitaar
                  6. keys

eventueel kunnen de keys nog over een tape return zoals je die vindt op spirit tafeltjes. Dan heb je een kanaal over voor evt. blazer / akoestische gitaar e.d.
                  Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Pino
                    • Jul 2002
                    • 390

Je ziet: met weinig kan het ook! En we zijn niet alleen die er zo over denken he Par-av[8D].
                    Meestal vind ik de snare een beetje agressief overkomen, daarom gebruik ik alleen overhead.
                    Allee, groetels he,
                    Pino

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Bedankt he, alle mensen die zichzelf zo serieus nemen dat ze te bedonderd zijn om deze meneer bij zijn hobby te helpen en in plaats daarvan iemand liever afbranden of beginnen te brallen over randapparatuur. Deze persoon gaat voor het eerst een bandje mixen met minimale middelen waar hij al amper uitkomt, waar hij zelf in speelt nota bene!, wilden jullie graag indruk maken ofzo? Vind je het gek dat hij zich niet meer laat horen. En weet je wat, ik vind het hier ook steeds minder worden. Aju grote jongens!
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Deze post is natuurlijk niet voor iedereen bedoeld, wie de schoen past.......
                        En voor de rest waardeer ik natuurlijk nog steeds alle mensen hier die bereid zijn hun kennis te delen en wél iemand te helpen.

Vriendelijke groet, Sebastiaan de Rooy
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Pino
                          • Jul 2002
                          • 390

Soms heb ik ook serieus mijn bedenkingen over sommige "grote jongens" hier op dit forum. Lawaai maken kan iedereen, zie je; maar met beperkte middelen iets moois maken: daar komt de échte vakkennis naar boven; dan merk je wie er muzikale oren heeft!
                          Ik sluit me aan bij jou Sparky!

Iemand die het echt graag wil moet de kans krijgen om het te léren, desnoods met scha en schande.

Groetels,
                          Pino

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

Ok, om bovenstaande woorden kracht bij te zetten heb ik nog een leuke:

Vorig jaar heb ik licht gedaan op een groot bedrijfsfeest in de Heineken Music Hall. Er werden 2 podia gebouwd: een hoofdpodium voor de main-act: Marco Borsato, en daarnaast een veel kleiner sidestage met aparte PA en lichtset voor een coverband die de avond af moest sluiten.

Voor het hoofdpodium stond een complete D&B C4 set, FOH een PM1-D van Yamaha en als monitortafel een Midas (type schiet me niet meer te binnen, maar je weet wel in welke orde van grootte we praten Inserts en fx natuurlijk van Klark, Lexicon e.d.

Voor het coverbandje stond heel wat minder. PA gestacked vanaf de grond: AD systems kastjes, 4 sub + 2 top per kant. FOH een Soundcraft K-1, monitoren op een MX8000A van Behringer en als inserts en fx een heel behringer rackje.

3 X raden wat er beter klonk (de technici waren unaniem in dit oordeel....)
                            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

citaat:Geplaatst door Pino

Iemand die het echt graag wil moet de kans krijgen om het te léren, desnoods met scha en schande.

Groetels,
                              Pino
                              HIJ KAN DAN WEL OP ZIJN MINST EEN BEDANK WOORDJE PLAATSEN []
                              SIS
                              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• lifesound
                                • Apr 2003
                                • 1052

Dus de meesten zijn het er over eens dat mijn reactie compleet fout zou zijn. Dat mijn reactie "dikkenekkerig" zou zijn.
                                De meesten vinden het dus normaal dat die jongen, zonder enige kennis van zaken, ergens een installatie gaat plaatsen én mixen. Dan zal ik blijkbaar onder die noemer "grote jongens" passen. Omdat ik dat een regelrechte schande vind. Wel, dat is dan maar zo.
                                Leggen jullie het dan maar uit. Verhuren jullie dan maar materiaal aan zo'n jongens. Want bij mij kunnen die ECHT NIET terecht. Ze gaan rapper buitenstaan dan binnen!

Leren moet je doedoor onderaan de ladder te beginnen. Meegaan op jobs met mensen die weten hoe het moet. Niet door wat materiaal te gaan huren en het dan zelf proberen in orde te krijgen!

Comment

Working...