Probleem met EV MTL-1

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roy
    • Apr 2001
    • 55

Probleem met EV MTL-1

Hallo,

Ben in het bezit van 2 MTL-1's van EV, nu doet zich het volgende probleem voor: Bij het uitslaan van de 18" speakers geven deze een tikkend geluid af, dit gebeurt alleen bij hoge volumes. Deze kasten worden aangestuurd met een EV P3000 versterker. Nadat een collega het geheel heeft beluisterd, zegt hij het probleem te kennen en dat het "het aanlopen van een speaker wordt genoemd". Ik zou hierover graag wat meer willen weten en vraag daarom jullie deskundigheid en eventuele oplossingen om het te verhelpen, indien mogelijk.
    Alvast hartelijk dank voor jullie tips en als meer informatie nodig is horen we het wel.

Roy
  • dome
    • Mar 2002
    • 159

Je kan het ook testen door voorzichtig met de hand de speaker te bewegen. Als je dan een schurend geluidje hoort loopt de speaker inderdaad aan.

Oplossing ; reconen.

Comment

• yvobtv
      • May 2002
      • 272

hoi
      het lijkt meer op bottum-en, je maakt dan zo grote uitslagen (hallo een p3000) dat de spider de conus niet meer in "bedwang" kan houden met als gevolg dat tijdens het terug bewegen de spreekspeol die aan de conus vastzit de (bodem) van de magneet raakt.

oplossing: limiter iets strakker en /of je highpass wat hoger zetten.
      welke processor gebruik je?

gegroet

yvio
      (((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))

Comment

• Davy Gabriels
        • Aug 2002
        • 819

citaat:het lijkt meer op bottum-en, je maakt dan zo grote uitslagen (hallo een p3000)
        Er wordt hier toch altijd beweert dat de amp 2x rms vermogen van de speakers mag zijn? MTL1 is 800W rms en P3000 is dacht ik iets van 1200W/4 ohm.Mag toch geen probleem zijn?

Comment

• Roy
          • Apr 2001
          • 55

Er hangt een AC-One van EV tussen, hierop zijn limiter instellingen niet mogelijk. Ben wel van plan een DX-38 aan te schaffen, maar denk dat ik daarmee het probleem van die speakers niet verholpen krijg. Nog een andere suggestie indien reconen noodzakelijk is, wat is jullie mening over het vervangen van de DL18MT's door EVX180B's ??

Roy

Comment

• Roy
            • Apr 2001
            • 55

Nog iets anders, kwam er na anderhalf jaar gebruiken achter dat de aansluitingen van de speakon connector aan achterzijde kast naar de speaker zelf, in fase gedraaid zijn. Dit schijnt origineel EV te zijn bij de oudere generaties MT baskasten. Zou dit een verklaring kunnen zijn voor het defect ?? Het is wel prettig om zoiets bij de aankoop te horen, of op zijn minst in de beschrijving te vinden. Mooi niet dus. Door een artikel op de website van de importeur kwam ik erachter.

Roy

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Het zou ook een loszittende stofkap kunnen zijn. (het bolletje in het midden)
              Omdat het alleen bij hogere vermogens gebeurt kan het zijn, dat 'ie maar een klein randje loszit, anders gok ik op bottomen.
              Meestal maakt bottomen een vrij hard geluid, een beetje als of je met een stuk hout op beton slaat, losse stofkap klinkt wat meer ratelend.

Comment

• djcenter
                • Aug 2003
                • 78

Roy,
                Wij bezitten ook EV en ik weet als je iets moet weten in verband met uw kasten , u altijd de vraag kunt stellen aan uw inporteur van uw
                betreffende land .
                Moet zeggen dat we hier in Belgie een goeie ondersteuning krijgen hiervoor.
                Probeer eens te bellen , indien u in Belgie woont is de inporteur van EV , Prevost. Die mensen zullen graag op uw vraag een antwoordt willen geven.
                En in verband met die DX38 , heb er ook 2 (voor mijn X-Array / Line Array) moet zeggen dat dit ongelooflijk is wat je er mee kan doen ,
                software matisch ongelooflijk. indien U dat eens zou willen zien
                wat de dx38 kan , download dan eens race van EV die kunt ge vinden op iedere site van EV.
                mvg Tony
                Toen las ik dit op het forum \"Wel tof hé zo een gloeidraad-Gobo\" !!! haha lol

Comment

• pascal
                  • Jan 2003
                  • 69

Beste Roy,

Ik denk dat de P3000 een beetje zwaar is voor de MTL-1 sub. Een P3000 levert aan 4 ohm pieken van een kleine 1700 watt. Je kunt de P3000 prima gebruiken maar je moet dan max. -2 tot -3 db insturen.
                  Controleer ook even of je fase inderdaad goed is. Intern in de kast is ie uit fase aangesloten maar je moet hem dan ook uit fase aansturen zodat uiteindelijk het geheel in fase is. Kortom kijk even of de speakers naar voren uitslaan.
                  Als er verder nog vragen zijn bel dan gewoon met Electric Audio 036-5460033.

Comment

• gideon
                    • Apr 2001
                    • 108

Beste Roy,

Sinds de speakers in AZIË gemaakt worden is het helaas uit met de pret. 801 Watt is gewoon teveel voor een MTL1. Eruit met die "kraam", duw er RCF in!

De groeten,
                    de chef himself

Comment

• Electro Voice
                      • Sep 2003
                      • 1

Beste Roy,

Het is niet onze gewoonte om als importeur te reageren in forums maar in dit geval lijkt het ons ter voorkoming van schade wel gewenst.

Jij gebruikt MTL-1 kasten die geladen zijn met EV DL-18 MT speakers.
                      Deze kunnen per stuk maximaal 400 Watt aan 8 Ohm aan en per 2 geldt dus voor een MTL-1 kast 800 Watt aan 4 Ohm nominaal.

Nu sluit je ze aan op een EV P-3000 versterker die met gemak 1200 Watt aan 4 Ohm levert met pieken die nog veel hoger kunnen oplopen.
                      Je stuurt dus veel te veel vermogen naar de baskast hetgeen een maximale excursie van de DL-18 MT oplevert (tikken) en hem dus fors tegen z'n max laat aanlopen.

Schade is dan ook zeker het gevolg als je doorgaat.Derhalve zou ik of het volume van de P-3000 fors knijpen of overgaan op een EV
                      P-2000 die 800 Watt aan 4 Ohm levert.
                      Als je vragen hebt bel ons gerust.

Groet,
                      Axel

citaat:Geplaatst door Roy

Hallo,

Ben in het bezit van 2 MTL-1's van EV, nu doet zich het volgende probleem voor: Bij het uitslaan van de 18" speakers geven deze een tikkend geluid af, dit gebeurt alleen bij hoge volumes. Deze kasten worden aangestuurd met een EV P3000 versterker. Nadat een collega het geheel heeft beluisterd, zegt hij het probleem te kennen en dat het "het aanlopen van een speaker wordt genoemd". Ik zou hierover graag wat meer willen weten en vraag daarom jullie deskundigheid en eventuele oplossingen om het te verhelpen, indien mogelijk.
                      Alvast hartelijk dank voor jullie tips en als meer informatie nodig is horen we het wel.

Roy

Comment

• Klaaske
                        • Jun 2003
                        • 571

Het is niet erg om een te zware amp er op te hebben hoor
                        als je hem maar niet vol laat kachelen is alles goed
                        en dat van die P2000 lijkt me niet echt slim, die is
                        1 op 1 met het vermogen van de kast zelf.
                        <font size=\"1\">
                        Groeten,
                        Jaap
                        <b>
                        -[GSXke :)]-
                        </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Triple S
                          • Sep 2000
                          • 808

Tja, maar die adviezen struinen in tegen de stelregel die we hier handhaven dat je versterkervermogen het beste 1,5 tot 2 keer het RMS vermogen van de speaker kan zijn.

EV raad zelfs aan om (in sommige gevallen) je versterkervermogen juist ONDER het RMS-vermogen van je speakers te houden. Maar waarschijnlijk gaan ze er daarbij vanuit dat je de boel nooit laat clippen. Feit blijft wel dat je dan niet het maximale uit je kasten kan halen.

Toch blijf ik het raar vinden dat een "topluidspreker" als de DL18-MT van Electrovoice niet tegen een beetje extra vermogen kunnen. Maar dat terzijde. Overigens zijn de "nieuwere" speakers van EV niet meer zo vanzelfsprekend goed als dat ze vroeger waren. Dan denk ik aan de speakers die gebruikt worden in Force en Eliminator, maar ook (gedeeltelijk)in de RX-serie. Veel "schadegevalletjes" terwijl de oude series van EV juist bekend staan om hun onverwoestbaarheid.
                          Misschien is het idee van Gideon zo gek nog niet. Ben je in ieder geval een stuk goedkoper uit dan met EVX-180's, al zijn dat natuurlijk wel klasseluidsprekers.
                          Don\'t call me DJ!

Comment

• Roy
                            • Apr 2001
                            • 55

Uiteraard heb ik over de vermogens nagedacht bij de aanschaf van de P3000, maar voor die aankoop hing er een Macrotech 2400 aan met een vermogen van 800 Watt aan 4 Ohm. Exact het vermogen van de luidsprekers. Met deze versterker trad hetzelfde probleem op, dus aan het versterkervermogen ligt/lag het niet.

Roy

Comment

• Kevin_DM
                              • May 2003
                              • 577

Gebruik EV MT2 sets, heb hier vroeger zelfde probleem gehad. Draaide eerst op de DL18MT, was gemiddeld om de 4 maanden stuk.Dan alles vervangen door EVX-180A en EVX-180B, die toch ook een stuk zwaarder zijn. Toch, 6 maand erna weer stukken. Het is wel meestal zware techno en dance wat we hier mee doen, maar toch zou dit niet mogen.
                              Heb ze begin van dit jaar allemaal vervangen door RCF (800 W RMS per speaker), hier is nog pakken harder mee gespeeld dan vroeger, maar nog niets kapot. EV is kwalitatief mss een betere speaker, met een beetje EQ-werk krijg je er toch nog steeds dezelfde klank uit.
                              Hierbij draai ik meestal 2 of 3 speakers (dus 1600 of 2400 W) per amp-kanaal (QSC MX3000, crown MA3600 of crest PP8001) en nog nooit enig probleem mee gehad. Dus speakers pakken zwaarder dan m'n amps.
                              --- watt ever you want ---

Comment

Working...