zware amps op lichtere speakers limiten/compressen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Overdrive
    • Feb 2002
    • 717

zware amps op lichtere speakers limiten/compressen

Ik vroeg me af dat als je bijvoorbeeld versterkers gebruik met (het meestal aangeraadde) 2x RMS vermogen, hoe je dan je limiters/compressors afsteld.
    Wij gebruiken voornamelijk Ev dx-38, maar als je dan limit op de clip dan is het dus al te laat [)].
    Hoe weet ik dat de speakers hun maximale vermogen toegevoerd krijgen?

Groeten Joost
  • PM
    • Mar 2003
    • 87

Als je je systeem manueel afregelt kan je de limiters net onder het clip niveau afstellen. Je kan ook in de handleiding van je versterker zoeken wat de maximale ingangsspanning is, en die dan instellen op de DX38. Je kan deze waarde ook ingeven in dBu als ik me niet vergis ...
    Trouwens ik denk niet dat het zoveel kwaad kan dat een speaker kortstondig het dubbele van zijn opgegeven vermogen te verwerken krijgt... Mijn versterkers zijn altijd 50% of zelfs 100% overgedimmensioneerd, en ik heb nog nooit een speaker stuk gemaakt !

Comment

• Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

citaat:Geplaatst door PM

Als je je systeem manueel afregelt kan je de limiters net onder het clip niveau afstellen.
      Dat zeg ik dus, dan is het al te laat (te veel vermogen). We hebbe wel eens 2 rx212 op een p3000 gehad, maar die leverd wel meer dan 650watt per kanaal.
      citaat:
      Je kan deze waarde ook ingeven in dBu als ik me niet vergis ...
      Klopt.

Comment

• PM
        • Mar 2003
        • 87

hoeveel kan zo'n RX212 dan hebben ?

Comment

• Overdrive
          • Feb 2002
          • 717

650 watt passief

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Ik neem aan dat die 650 watt het RMS vermogen is. Je kan er vanuit gaan dat muziekmateriaal dat door een versterker van 1300W op de speaker wordt afgevuurd nog kan worden verwerkt zonder problemen.

Zulke kwaliteits speakers aansturen met 'slechts' 650W lijkt mij een beetje zonde. Als je het signaal maar zuiver weet te houden dan zit je veilig. Ook een goed ingestelde limiter help weinig tegen een DJ die het mengpaneel volledig laat oversturen. Het laatste kan ook gebeuren als de DJ vindt dat het harder moet in de zaal. En dat KAN weer veroorzaakt zijn door het feit dat je het vermogen hebt begrenst...

MVG Contour

Comment

Working...