Versterken Klassieke Gitaar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

Versterken Klassieke Gitaar

Beste medeforummers(wat een woord[}]),
    Ik moet in februarie(nog lang) op een bezinningsmoment de techniek doen, TIjdens een powerpoint presentatietje speelt iemand op een gitaar wat muziek,
    Hoe moet ik dit best versterken en zo dan ook oppakken?
    Kan ik dit gewoon door een klein dasspeldmicrotje op die gitaar te plakken, of zijn er ook betere manieren?

Iemand ideeën?

Groetjes,
    [CENTER] [/CENTER]
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

Richtmicrofoon gebruiken, pas op met feedback !!
    Beter is het een elementje te gebruiken die je in het klankgat plaatst.
    Nog beter,gebruik een gitaar met ingebouwd element, bv Fishman..
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• T-Nuzz
      • Dec 2002
      • 274

Afhankelijke van je budget en mogelijkheden (fantoom?) zou je kunnen kiezen voor een condensator-mic (bijv Neumann) of, eenvoudiger, een sm57 van Shure die ieder(e) verhuurbedrijf of hobbybob wel heeft liggen.

Of dat met zo'n dasspeld werkt betwijfel ik. Heb daar geen ervaring mee. Er zijn wel speciale opsteekmic's voor maar ik neem niet aan dat je die bedoeld.

Die dasspeldmicrofoons worden normaliter voor de borst gedragen en zijn speciaal gemaakt voor spraaktoepassingen. Er zit meestal ook een standaard frequentiecorrectie (lavalier) in om de lage frequenties van de borstkast (rond de 800 Hz) te dempen en de hogere frequenties op te krikken. Bij gebruik op een gitaar zul je waarschijnlijk dus flink moeten eq-en om er nog wat van te maken.

Een condensatormic verdient naar mijn idee de voorkeur, maar het is zoals gezegd wel afhankelijk van het feit of je mixer phantompower levert en of je budget het toelaat
      Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• som
        • Nov 2002
        • 787

kzou geen dasspeldje doen deze zijn op enige uitzonderingen na bedoelt om een stem te versterken en hebben dus te weinig "breedte"
        om een gitaar de doen gewoon een condensatortje ervoor werkt best, of zoals de bovenstaande collega al vermeldde met een elementje blijft ook fijn
        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

nou zeg in de tijd dat ik mijn post type komt t-nuzz ertussen
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Een mooie condensator zou het moeten doen, maar er is ook meer dan microfoonkeus, probeer sowieso een soundcheck te regelen, vraag de gitarist niet teveel te bewegen, kun jij je mic dichterbij plaatsen, richten op klankgat. flink wat laag afrollen. Mischien een dikke EQ inserten op het kanaal, just to be sure. En het totaal gewoon niet te hard zetten. denk aan je speaker plaatsing, vooral ook ten opzichte van wanden. Mischien zeg ik dingen die je allang weet, maar in ieder geval succes.

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Pino
              • Jul 2002
              • 390

Ik hou het gewoonlijk op een SM57: eenvoudig en goedkoop met meestal een heel behoorlijk resultaat. Wel zorgen dat hij goed geplaatst is.

Succes

Pino
              Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

als je dan toch een micro gaat huren, stap dan liever naar de AKG C391 (cardio), C393 (Hypercardio) of C3000. Deze zijn zonder probleem te vinden in de verhuur!

Comment

• driesmees
                  • Apr 2003
                  • 1076

zou de Shure BG 2X hiervoor een goede keuze zijn?
                  [CENTER] [/CENTER]

Comment

• chris S
                    • Aug 2002
                    • 87

Dries, ik heb hiervoor al diverse malen de AKG C 1000 S gebruikt. Dit is een condensator mic die hier bijzonder geschikt voor is. Er zit een hulpstukje bij waarmee je de richtkarakteristiek kan aanscherpen waardoor nog minder omgevings rumoer wordt opgepikt (het wordt dan een super cardioide) mic.

Ook voor piano / vleugel is ie geschikt (twee stuks)

chris s

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

al eens aan een akg c414 gedacht?
                      vinnik voor live versterking wel ongeveer het mooiste voor ac. gitaar (voor in de studio is er nog wel meer moois natuurlijk), is niet goedkoop maar wel te gekke multi-inzetbare microfoon
                      knoppen en waarden :)

Comment

• Mathijs
                        Moderator
                        • Aug 2002
                        • 1353

Acoustiche gitaar: Neumann KM140/180 of Shoeps CMC5. Ik zou er geen SM57 voor zetten. geeft naar mijn mening te weinig output op een acoustische gitaar. Moet hij te dicht er op, wordt niet mooi.

Comment

• neeltje
                          • Apr 2003
                          • 295

en iedereen heeft weer geld te veel vandaag. Die jongen vraagt welke micro, dus ik ga ervan uit dat hij niet te veel ervaring heeft, anders zou hij vragen welke micro jullie gebruiken, en niet wat hij uit zijn mouw moet schudden. Mij lijkt sm 57 niet de beste oplossing wegens te lage output. Ga dan voor SM 81 of een andere standaart condensator. Ook C1000, C 391,...
                          "En Go"

Comment

• driesmees
                            • Apr 2003
                            • 1076

Het is gewoon het probleem dat ikhet budget nbiet heb, en als ik iets nodig heb van licht en geluid, ik bij de Oost-Vlaamse uitleendienst moet gaan, en het is niet dat ik kan bepalen wat hun assortiment is, dus ik zal me moeten reden met wat k heb
                            Bedankt voor de reactie's

Dries
                            [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...