meerdere versterkers op een uitgang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madmike
    • Jul 2003
    • 70

meerdere versterkers op een uitgang

hi guys,

ik kom naarmate mijn drive-in groeit, altijd meer versterkers aan te sluiten op het beperkt aantal uitgangen op mijn mixer, splitsen doe ik niet, zo halveer ik het signaal zover ik weet... op elke uitgang van de mixer heb ik dan wel de x-overs hangen waar weer twee amps aan hangen, maar twee x-overs op een uitgang, hoe doek da? ik hab al wilde verhalen gehoord zoals van een oud cass. deck de preamp slopen om daarmee een gesplitst signaal te versterken, lijkt mij niet al te veilig... wat zijn hier de betere methodes voor, ook om evt. eens 8 x-overs of zo aan te sturen met een en t zelfde line-signaal????
    leeft muziek voor mij of was t toch andersom?
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

omg, dit gaat te ver
    << J&H PROF LICHT EN GELUID FORUMS >>
    Dit lijkt me een vraagje voor het newbie forum.
    Voor zover ik uit je uitleg kan afleiden, ken je niet al te veel van een simpele stroomkring. Kan je dan niet beter stoppen met je drive-in?

terug on-topic dan.
    Tuurlijk kan je het signaal van je mixer splitsen, zolang je er geen 50 versterkers mee signaal wilt geven werkt dat perfect.
    Daarnaast zijn op de meeste amps doorlusxlrs voorzien, al zijn deze meestal doorgelust van de ingang.
    Op al onze losse amps hebben we een blinde plaat gezet met signal input, signal output, amp output, waarbij signal in en out gewoon zijn doorgelust. En zo doen velen het.

Ik snap trouwens niet echt hoe je aan zoveel doorlussingen komt hoor. Meestal gaat het van mengtafel -> cross -> versterkers. Of ben jij iemand die 27 verschillende systemen heeft staan?

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2138

citaatok om evt. eens 8 x-overs of zo aan te sturen
      lol

Wat ben jij van plan?? Maak gewoon een hoop doorlussen op een blindplaat en je probleem is opgelost.
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Controller
        • Apr 2002
        • 745

citaat:
        ook om evt. eens 8 x-overs of zo aan te sturen
        hahaha LOL [)][)][]

Zou ook wel een leuk verloopje worden van 1 xlr naar 8 xlr LOL [)]

Als je goede versterkers gebruikt zitten daar doorlus mogelijk heden op. En je kan ook een bv. 2HE 19" paneel maken met 2 xlr in waar je dus met x-over inkomt en bv 8 xlr uit die die naar je versterkers gaan.

Zolang je geen hele grote aantallen versterkers gaat aansluiten zodat je dus veel moet splitsen is er niks aan de hand als je dat moet gaan doen zijn er wel andere mogelijkheden.

Comment

• Madmike
          • Jul 2003
          • 70

ok, ik krijg ze er goed van langs....

dikke foaf, trek niet zo snel je conclusie, ik ben geen audiotechnicus, maar wel een mbo-E man... ik weet dus wel waar ik over praat en stoppen met mn levenslust omdat ik volgens jou niet genoeg verstand heb van zaken? doe normaal, je bent mn ouwe niet! (en dat alleen omdat ik een "domme" vraag stel...)

zoals ik geleeerd heb valt over elke weerstand (ingangsimpedantie v. amp) een spanning weg, signaalverlies dus. zo zal ook elke versterker een aantal mA opnemen van dat signaal, en eens bereik je een limiet omdat de out v. e. mixer geen amperes kan duwen. hoeveel versterkers of andere apparaten te lussen zijn weet ik niet, maar was misschien wel een betere vraag geweest...(vergeet die 8 x-overs, want dat bedoelde ik)

PS. ik heb yamaha & peavey amps, idd met doorlusmogelijkheid.

Comment

• Dave
            • Jan 2001
            • 757

De ingangsweerstand van moderne versterkers is zo hoog dat DAT geen probleem meer mag vormen. Je kunt zonder problemen 2 of 3 versterkers met hetzelfde signaal voeden. Zelfde geldt voor cross-overs. Maar dat moet je me toch eens uitleggen waarom je 8 X-overs op een mixer wilt hangen, lijkt me nogal onlogisch.
            U x I = Boem.

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

citaat:waarom je 8 X-overs op een mixer wilt hangen, lijkt me nogal onlogisch.
              en

citaat:...(vergeet die 8 x-overs, want dat bedoelde ik)

hij bedoelde dus eigenlijk versterkers.
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

Jongens, is dit wel een discusie waard??
                Een signaal opsplitsen naar 8 amps is gewoonweg waazin!
                Wees AUB toch wel een beetje professioneel.

En als je het dan toch absoluut wil opsplitsen naar 8 verschillende bronnen (met welke reden dan ook) koop dabn een ADA (Audio Distribution Amplifier)!!!!

Comment

• musicjohn
                  • Aug 2001
                  • 1102

citaat:koop dabn een ADA (Audio Distribution Amplifier)!!!!
                  (met zwaar Limburgs 'Paul de Leeuw' accent en zeer zachte Gay

Juist Joachim, gij neemt me de woorden uit m'n'n mond!

Ik zou zeggen: koop dan een A.D.A. Voor diegenen die het nog niet wisten: dat is een "Auw-dio Distribusie Ampli-fire" (komt geenen brandweerman aan te pas, jammer hé). Oftewel een leuk hebbedingetjuh wat van 1 schoon sterk signaaltje tot wel 12 of zelf wel 16 (afhankelijk van welk merk) even zo sterke en schone signalen maakt op even zoveel aparte schone sterke uitgangen. En als je stereo draait, uiteraaard met dubbelzoveel vrouwelijke aansluitstekkertjes (als het RCA'tjes zijn) of mannelijke stekkertjes (als het XLR'rutjes zijn).

Kind, metééééén kopen zo'n ding!
                  Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Madmike
                    • Jul 2003
                    • 70

jaaah!!! ik weet dat ik geen idioot ben, gelukkig...
                    zon a.d.a. is dus wat ik bedoelde..... by the way, I HATE RCA!!!!!
                    fuck op met chinch en tulp en alle andere audiosignalen met een signaal als scherm[}], ik wil potentiaal aarde op mijn afscherming van de kabels, plus en min mooi daarbinnen zonder ruis op te vangen aub.
                    lifesound en/of musicjohn, weten jullie een paar links waar ik es kan kijken voor zon audio distr. amp.?? dit was ook nl. precies wat ik zocht... spank you for helping!!!

Comment

• lifesound
                      • Apr 2003
                      • 1052

.........

Google: "audio distribution amplifier"

Comment

• kwaak
                        • Jun 2003
                        • 177

ik snap het probleem niet..........
                        koop een zwaardere versterker en zwaardere speakers!!!
                        waarom zou je veel speakers en veel versterkers willen stapelen??
                        greetz,

LJ Kwaak (Jeroen)

Comment

• Madmike
                          • Jul 2003
                          • 70

ik heb net weer 3500 euro uitgegeven voor een complete drive-in, in totaal zit ik nu op:
                          AMPS:
                          peavey 1.3k,
                          peavey 8.5c,
                          yamaha 3200 (2x)

CABS:
                          peavey hisys 215 xt subs + tops (nummer weet ik niet uit de kop maar knalt goed),
                          Yorkville Pulse series 18" subs, 15" tops,
                          LEM PFM15s en PFM12.2 (dit set ligt in mn auto)
                          (SORRY!!!) DAP[V] 15" tops als monitors.(klinken wel aardig, ALS MONITOR)

en ik ben dus niet van plan om weer twee jaar te sparen voor nog dikkere eindtrappen en nog dikkere kasten en een nog verneuktere rug...

dank u.

Comment

• Dikke Foaf
                            • May 2003
                            • 618

Uit je openingspost begrijp ik dat je dus maar 1 keer moet opsplitsen.
                            Eventueel nog een 2e keer om je monitors signaal te geven, maar wij doen dat met de monitor/master2 uitgang op het mengpaneel.
                            Dit kan je gerust gewoon opsplitsen hoor.
                            Je kan gewoon verloopjes solderen, maar mooier is natuurlijk een aansluitplaat zoals ik hierboven reeds vermeldde.

Je signaal zal heus niet halveren, de ingangsimpedanties van versterkers zijn vrij hoog en de uitgangsimpedantie van het mengpaneel is laag genoeg, dus de spanning die daarover valt is te verwaarlozen. Deze kunnen ook gerust wel de stroom voorzien die daarvoor nodig is. Gewoon splitsen dus.

Zoals je zelf al aangeeft heb je al genoeg geld uitgegeven, dus waarom in hemelsnaam nog een ada gaan kopen als het zo ook perfect werkt.
                            Als het dan toch écht moet:
                            Kijk ook eens naar behringer, volgens mij moet het hiermee wel lukken: http://www.behringer.com/02_products...MX882&lang=eng

Comment

• Madmike
                              • Jul 2003
                              • 70

okay dan! je bent wel een stuk vriendelijker, dikke foaf... die tehringer was precies wat ik zocht, ik wist dat zoiets moet bestaan. de vraag had ik idd anders kunnen formuleren, maarja, jullie hebben lekker kunnen lachen om mijn bericht en ik ben geholpen, wat willen we nog meer?

ik ga echt geen 8 kabels aan elkaar solderen, ik doe t goed of helemaal niet.

Spank joe verrie muts!

Comment

Working...