Beste lezer,
Graag zou ik willen weten hoe ik mijn PA beter zou kunnen laten klinken. Eerst even een beschrijving van het PA van mijn "bruiloftenband"
1 x Dynacord PM1600 powermate powered mixer
1 x QSC RMX 2450
2 x Dynacord F150 toppen
2 x Yamaha SW215 subs
1 x Behringer CX3400
Over deze set versterken wij de toetsen en zang en vullen lussen ook de gitaarversterker en de basgitaar-amp door over het PA. Tevens wordt de Bassdrum d.m.v. een Roland V-drum module getriggerd ( verder gewoon acousitsche set) en hangt er een overhead en nog een mic op de snare en floor tom.
Nu heb ik vorig jaar uitgeprobeerd om het laag te verbeteren. Ik ben met onze SW215 (2 x 15") naar Feedback gegaan en heb ze daar vergeleken met de F8 van Dynacord aan de dynacord systeemversterker (PM2600 of XA 2600, dat weet ik niet meer).
Verbazingwekkend was voor mij het resultaat, mijn Yamaha's gingen harder, waren strakker, en gingen lager door. Helaas zijn ze ook groter en zwaarder, maar dat neem ik dan maar voor lief.
Na een wisseling van versterkers op hoog en laag heb iok wel verbetering gehoord.
De Dynacord powered mixer klinkt strakker in het laag, terwijl de QSC transparanter klinkt.
Nu staat de dynacord (2 x 570 W bij 4 Ohm) op de 4 Ohm laagkasten en drijft de QSC RMX 2450 de toppen aan (2 x 500 W bij 8 Ohm).
Nu heb ik het idee dat het geluid bij hogere volumes minder duidelijk wordt, en dat de stemmen door de instrumenten naar achteren in de mix worden gedrukt.
Het gaat natuurlijk om 15" topkasten, maar zal dat de reden zijn?
Graag zou ik het volgende willen weten
Hoe krijg ik meer prestaties uit de set en hoe kunnen de stemmen beter overeind blijven (met name de stem van de zangeres). Zijn er toppen met veel betere prestaties of moet je gewoon 2 troppen per kant gaan gebruiken.
Wie heeft een idee!?
Alvast bedankt voor de reactie
Harm
je wilt natuurlijk altijd beter!

Comment