Uitbreiden PA-tje bruiloftenband

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • staytuned
    • Aug 2003
    • 20

Uitbreiden PA-tje bruiloftenband

Beste lezer,

Graag zou ik willen weten hoe ik mijn PA beter zou kunnen laten klinken. Eerst even een beschrijving van het PA van mijn "bruiloftenband"

1 x Dynacord PM1600 powermate powered mixer
    1 x QSC RMX 2450
    2 x Dynacord F150 toppen
    2 x Yamaha SW215 subs
    1 x Behringer CX3400

Over deze set versterken wij de toetsen en zang en vullen lussen ook de gitaarversterker en de basgitaar-amp door over het PA. Tevens wordt de Bassdrum d.m.v. een Roland V-drum module getriggerd ( verder gewoon acousitsche set) en hangt er een overhead en nog een mic op de snare en floor tom.

Nu heb ik vorig jaar uitgeprobeerd om het laag te verbeteren. Ik ben met onze SW215 (2 x 15") naar Feedback gegaan en heb ze daar vergeleken met de F8 van Dynacord aan de dynacord systeemversterker (PM2600 of XA 2600, dat weet ik niet meer).
    Verbazingwekkend was voor mij het resultaat, mijn Yamaha's gingen harder, waren strakker, en gingen lager door. Helaas zijn ze ook groter en zwaarder, maar dat neem ik dan maar voor lief.

Na een wisseling van versterkers op hoog en laag heb iok wel verbetering gehoord.
    De Dynacord powered mixer klinkt strakker in het laag, terwijl de QSC transparanter klinkt.
    Nu staat de dynacord (2 x 570 W bij 4 Ohm) op de 4 Ohm laagkasten en drijft de QSC RMX 2450 de toppen aan (2 x 500 W bij 8 Ohm).

Nu heb ik het idee dat het geluid bij hogere volumes minder duidelijk wordt, en dat de stemmen door de instrumenten naar achteren in de mix worden gedrukt.

Het gaat natuurlijk om 15" topkasten, maar zal dat de reden zijn?

Graag zou ik het volgende willen weten

Hoe krijg ik meer prestaties uit de set en hoe kunnen de stemmen beter overeind blijven (met name de stem van de zangeres). Zijn er toppen met veel betere prestaties of moet je gewoon 2 troppen per kant gaan gebruiken.

Wie heeft een idee!?

Alvast bedankt voor de reactie

Harm

je wilt natuurlijk altijd beter!
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Ik verhuur regelmatig zang-sets, en de ervaring leert dat een 15" op het mid voor dit soort doeleinde niet echt geschikt is. Iets wat je overgens zelf ook al vermoed. Het is beter om hier een 12" mid-speaker voor te nemen. Zo'n 12" kan haast in z'n eentje het volledige freq.gebied van de stemmen aan, hierdoor heb je geen last van filters met alle gevolgen van dien. En ze blijven uiteraard veel strakker klinken.

Groeten

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• staytuned
      • Aug 2003
      • 20

Maar heb je dan wel genoeg voor de rest? Met 1 x 12" kast? Heb je een idee welke kasten dan zouden voldoen?

Of misschien iets met 2 x 12" per kant?

Comment

• Pino
        • Jul 2002
        • 390

Hallo,

Eerst en vooral een technische vraag: die powerd mixer, sluit jij die fullrange aan op de bassen (dit begrijp ik uit jou laatste stuk) , of kan je het versterker gedeelte apart en dan via de cross over aansluiten?
        Je zou eens moeten proberen om alles over aparte versterkers te sturen, omdat je dan alles veel beter en makkelijker kan instellen. Hiermee bedoel ik dat je bas en top volledig kan instellen op de CX3400 en dat het geheel met de masterfader luider of zachter kan worden gezet.
        In jou eerste manier van aansluiten begrijp ik dat je enkel de bassen over de CX3400 laat gaan en de toppen full range aanstuurd met de PM1600. In principe is hier niks mis mee en zou ik het zelfde doen, je moet enkel opletten dat je de bassen (2*15" per kant ) niet te hoog laat doorlopen. Ergens tussen 70 en 120 Hz zouden ze zeker moeten ophouden, afhankelijk van jou eigen smaak.
        Ik denk dat je eens goed moet zoeken naar de juiste instellingen van jou aparatuur. Vergeet ook niet dat op de CX3400 limitters zitten, wat de oorzaak kan zijn van het "naar achter drukken van de stemmen".
        Volgens mij was de eerste manier van aansluiten de beste; mits eventueel een krachtigere versterker op de bassen, en goede X-over instellingen. Draai eventueel op de mengtafel een beetje bas weg, wat je dan weer meegeeft op de X-over. Dit trukje kan je toepassen om de toppen een beetje te ontlasten. (omdat deze niet over de X-over gaan bij deze manier van aansluiten).

Succes,
        Pino
        Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• staytuned
          • Aug 2003
          • 20

Bedankt voor je bericht Pino,

Ik heb dat stuk inderdaad niet duidelijk opgeschreven. Het systeem is geheel gescheiden. Ik neem de main out van de tafel (dus voor de eindtrap) en stuur dat naar de CX3400. Het laag gaat naar de "power-amp in" op de Powermate tafel en het hoog naar de QSC.
          Dus compleet gefilterd. Ik heb de kantelfrequentie staan op 130 Hz. Misschien moet die wat lager, maar dan komt er nog meer over de toppen.

Zou een extra F150 top per kant de zaak verbeteren, of komt dat de duidelijkheid niet echt ten goede. Bij 4 Ohm (doorlussen van twee toppen) wordt de QSC 2 x 750W.

Harm

Comment

• Pino
            • Jul 2002
            • 390

Ik heb net de karakteristiek van de F150 eens bekeken en merk een dip rond de 3KHz van minimaal 3 dB. Dit is eigenlijk juist in de "presence" van de de stem, wat de onduidelijkheid kan verklaren. Indien je dit niet kan of wil bij trekken met een EQ raad ik je aan een andere top te kiezen. Hierbij volg ik Nightline: een 12" presteerd hier meestal beter dan een 15"; kwa geluidsdruk moet hij niet onderdoen in het frequentiegebied boven 130 Hz.

Groetels,
            Pino

Comment

• Pino
              • Jul 2002
              • 390

Misschien is dit iets, als het in jou budget past
              weet wel dat er een versterker bij inzit.
              Een EQ kan ook wonderen doen hoor.

Comment

• Pino
                • Jul 2002
                • 390

Oeps ik vergat de link te plaatsen...

Comment

• staytuned
                  • Aug 2003
                  • 20

Die SA1232 kwam ik ook tegen, zou het inderdaad wel kunnen zijn. Enig idee wie veel Mackie heeft staan?

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

We zijn een gebruikers forum, geen verkoopsite. Je zal dus zelf even de moeite moeten nemen een mackiedealer van je gading te zoeken.

Niet bot bedoeld, maar zo'n open sollicitatie naar: koop je spul bij mij! dat is GEEN doelstelling van het forum.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• staytuned
                      • Aug 2003
                      • 20

Sorry, zo is het niet bedoeld.
                      Vaak is het toch lastig wat te kunnen vergelijken in een winkel, bijna niemand heeft een aantal sets, wat natuurlijk niet vreemd is!

Harm

Comment

• Pino
                        • Jul 2002
                        • 390

Voor mij is het ook een zwaar uit de hand gelopen hobby hoor, geen banden met winkels of merken.
                        Ikzelf heb een setje AA CRAAFT en voor mijn doeleinden ben ik daar meer dan tevreden over, maar nogmaals: ik ben helemaal niet merkgebonden.
                        Misschien moet je eens een afspraak maken met een inporteur uit jou streek. Die hebben doorgaans nogal wat staan. Via de website van Mackie kan je wel aan een contactpersoon geraken die je dan verder kan helpen.
                        Collega's van me waren zeer te spreken over de Fusion 3000 en de SRM450, dit even terzijde. Maar nogmaals: jou smaak en jou budget tellen.
                        Succes,
                        Pino

Comment

• staytuned
                          • Aug 2003
                          • 20

Pino Hartelijk dank voor je hulp! Ik zal eerst de 3 Khz eens wat opkrikken en daarna nog eens kijken bij een zaak naar bijv die SA1232.

Groetjes

Harm

Comment

• MUSCOM
                            • Mar 2002
                            • 62

Eigenlijk is de oplossing eenvoudig. Niet alle technische details zijn te weerleggen. vergeet niet dat jouw oor de uiteindelijke beoordeling moet geven. Ik gebruik een zelfde soort set als jij, ik heb alleen de F150 toppen vervangen voor de Dynacord 1153 toppen deze zijn 3 weg en ik heb overal lovende kritiek. Het nadeel van ons oor is dat wij allemaal gevoelig zijn voor het middengebied vanaf 500 - tot 3000 HZ De F 150 top heeft een 1 inch driver die de frequenties vanaf 13 KHz al naar beneden laat lopen. En dat is nu juist het probleem Je hoort dus veel midden gebied en weinig echt precence en hoge tonen.

Comment

• staytuned
                              • Aug 2003
                              • 20

Ik heb deze suggestie inderdaad wel eens meer gehoord. Misschien ook het proberen waard!

Bedankt

Harm

Comment

Working...