Welke speakers voor mijn zangversterker?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Chriz
    • Jul 2003
    • 1

Welke speakers voor mijn zangversterker?

Ik heb een 200W (zang)versterker, een PowerPod 740. Nu moet ik hier nog wat speakers bij hebben. Sommige adviseren speakers die wat lichter zijn dan de versterker (150W) omdat dit beter zou zijn voor het geluid. Anderen zeggen dat je speakers 'wat over' moeten hebben (300W), maar dan moet je versterker 'meer werk verzetten'. Ik heb 4 'experts'gevraagd over dit punt en de stand is intussen 2-2. Is er misschien iemand die wat meer duidelijkheid kan geven?

Grtz Chriz
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Voor alle duidelijkheid :

1 altijd een zwaardere versterker op een lichtere box.
    2 nooit een zwaardere box op een lichtere versterker.

wat was mijn allereerste handtekening???

Comment

• MatthiasB
      • May 2003
      • 674

ow ik dacht dat dat omgekeerd was

t'leven is duur verdomme
      NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

citaat: Sommige adviseren speakers die wat lichter zijn dan de versterker (150W)
        ========== GOED

Meestal is de vuistregel zelfs:
        De versterker moet 2x het RMS vermogen van de speaker kunnen leveren.

---------------------------------------
        Maar mijn studio is bijna af! (met Protools)

Comment

• Dutchnoel
          • Aug 2003
          • 2

Da's een beetje kort door de bocht... Dat ligt er maar weer aan wat het maximale (=piek)vermogen van de speakers is. Anders mag je inderdaad uitgaan van 1,5 tot 2 keer het RMS vermogen.

Groet Dutchnoel

PS De JBL Sound Factor serie, en met name de SF12(M) is perfect geschikt als zangbox, ware het niet dat íe 250W RMS levert...

The King Has Returned

Comment

• nijhuisr
            • May 2003
            • 182

citaat:
            Da's een beetje kort door de bocht... Dat ligt er maar weer aan wat het maximale (=piek)vermogen van de speakers is.
            heeft nix met de piek/program/max waardes te maken, maar met de kwaliteit. dus geen 200 watt RMS versterker zetten op een 100 wat marquant box oid.

bij dap werkt deze regel prima.

als je de 1,5-2 keer regel toepast zorg dan wel voor een limiter. clippen bij deze regel word niet toegestaan door je boxen.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

De powerpod heeft een ingebouwde limiter.

Het was in gebrugde modus (400W volgens de Phonic specs) dat deze powerpod-740 écht leven bracht in de aangesloten enkele Behringer B1520 (200W RMS). In normale modus haal je bij lange na niet alles uit deze speaker.
              (Dit is overigens een zangset voor in een oefenruimte, die vandaag is aangeschaft bij de "Rotterdamse MuziekHema")

Je kunt dus wel speakers aanschaffen van 200W RMS of meer, maar je zult deze dan niet volledig benutten. Dat kan totaal geen kwaad (anders dan ******** beweert, no offence) zolang je de versterker maar niet de clip indraait, gelukkig heeft deze Pod ook limiters.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

citaat:. Dat kan totaal geen kwaad (anders dan ******** beweert, no offence)
                nou, als ik op een limiter moet gaan vertrouwen die niet voor de speaker maar voor de versterker is gebouwd : laat dan maar.

Verder neem een 50 watt hoog-driver en een 50 watt eindbakkie , en ik mag weer recones gaan leveren. neem echter een 250 Watt eindbak, en je hebt jarenlang geen gezeur. ( vrij vertaald uit de musik-produktiv Handbuch fur musiker 2002 , blz 327 )

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Ik probeerde uit te leggen aan iemand dat het geen technische ramp is om een speaker met hoger vermogen dan de amp aan te sluiten. Dat het in de praktijk vaak fout gaat is iets anders, feit is wel als je zelf met die spullen draait dat het nog altijd zo dat je er zelf bij bent of dat je dat spul in de clip draait of niet.

Kort samengevat is de boodschap dus;

"Nee hiervan gaat je set niet naar de knoppen, zolang je maar oplet, maar dat moet je altijd doen".
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

citaat:Kort samengevat is de boodschap dus;
                    Recones bestellen.!!! ( tenzij je alleen maar voor de bejaardensoos werkt...[}][}][}]

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Whatever [V][V]....

Comment

Working...