Versterken musical

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • De Cirkel
    • Nov 2002
    • 12

Versterken musical

Eind juni moet ik een musical in een klein theater versterken. Voor de liedjes (solo's) gebruik ik headsets of handhelds, maar wat kan ik het beste doen voor het gesproken woord?
    Het zijn (ong 30) kinderen, waarvan er een aantal een handicap hebben, en dus zal er niet zo luid geperaat worden.
    Ik dacht om een aantal (nier)microfoons vanuit het plafond naar beneden te hangen? Met richtmicrofoons heb ik niet van die goede ervaringen, dus dat liever niet.
    Kortom, wie heeft er tips?

groet,

• Martijn Tacken
    • Dec 2002
    • 59

Om de 3 meter een zogenaamde "shotgun" mic plaatsen (je weet wel, die lange microfoons die
    bij video producties veel gebruikt worden). Sennheiser K6 werkt bijv. vrij aardig.
    Met condensatortjes van boven heb ik geen goede ervaring. Kijk wel uit met het plaatsen van
    monitors, anders heb je enkel monitor geluid in je shotgun mics.

Groetjes,

Martijn

Imagine you're getting enough money for what you do.
    The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• mvmoock
      • Apr 2003
      • 10

Ik zelf doe al aantal jaren bij mij opschool musicals, oprea`s, enzo en gebruik vaak hangende (richt condensator)microfoons en dan voor het podium nog een aantal condensator microfoons en dat gaat vrij aardig met zoon klein buget (teweinig om draadloos te kopen).

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Heb redelijk veel ervaring met schoolmusicals e.d. wat voor niet te veel geld gerealiseerd moet worden.
        Omdat draadloos afvalt heb je weinig keus, je zult gebruik moeten maken van nier of hypernier condensatormicrofons. De keuze wordt hierbij bepaalt door de omvang van het podium en het gebruik hiervan.
        Let er op dat een richt(hypernier) microfoon maar een klein oppervlak oppikt omdat geluiden van opzij door de constructie van de microfoon niet of nauwelijks doorgegeven worden, hierdoor heb je veel niveauverschillen en klankverschillen in je signaal. Ook is een richtmicrofoon gevoeliger voor geluiden van achteren. Een condensator met een nierkarakteristiek geeft je meer ruimte over de breedte van het podium. Wordt het te diep dan zul je extra microfoons moeten gebruiken, hiermee kun je tevens meer diepte in je signaal brengen.
        Persoonlijk vindt ik microfoons voor het podium op de grond beter klinken, afhankelijk van het podium trouwens, dan hangend. Dit komt omdat je microfoons die je ophangt niet te laag hangt, anders kun je ze zien en dit is/kan storend zijn, hierdoor wordt de afstand spreker - microfoon groter en aangezien ook een condensator nier last heeft van het nabijheidseffect kan je geluid hierdoor dun gaan klinken.
        Ik weet niet of je hebt overwogen om een grensvlakmicrofoon te gebruiken? Theoretisch heb hiermee 6db signaalwinst. Ik kan je echter over het gebruik ervan niets vermelden omdat ik er geen ervaring mee heb. Ik ga het zeker eens proberen
        Het gebruik van een goeie eq liefst parametrischis zeker aan te bevelen. Zelf plug ik wel eens een 31bands eq in de insert van een subgroep zodat de rest van de installatie geen last heeft van het weghalen of opkrikken( haal hierbij wel je master van je eq naar beneden) van een bepaald gebied of frequentie.
        Als je nier of hypernier microfoons recht naar beneden laat hangen wees dan bewust van het gevaar van feedback van je luidsprekers. Ik richt de microfoons altijd naar de sprekers toe.
        Plaats de microfoons niet te overhaast maar probeer het een en ander, neem de tijd( ik hoop dat je die hebt).
        Veel succes. Jans
        citaat:
        saxo
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Hou er terdege rekening mee dat mensen altijd richting grond (meter of vie van de persoon af raakt de spraakbundel de grond!!)
          praten, en niet omhoog. Vandaar dat ophangen aan bv een trek geen effect heeft...

wat was mijn allereerste handtekening???

Comment

• reflection
            • Mar 2002
            • 413

ik denk ook wel dat je met een paar goede condensator microfoons ver komt..die vangen veel geluid en als je ze niet vol op je monitor's richt (als je de teminste gebruikt) en er een feedback destroyer naast legt of een intelligate om de stile punten ruisvrij te houden..dat het dan wel moet lukken..zo duur zijn ze ook niet om te huren..en ik heb het een keer met normale mics(senheisser) gedaan en daar heb ik tog spijt van want daar schiet je behalve een piep en ruis niks mee op

In tilburg is het te doen!!
            Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

Je kan een aantal dingen doen:

-PZM mic (grensvlakmicrofoon)
              -condensator pijpjes boven het podium hangen.
              -Richt microfoons gebruiken.

Een van de best oplossingen is de eerste. Dit met de volgende reden:
              citaat:Hou er terdege rekening mee dat mensen altijd richting grond praten
              Deze microfoon leg je gewoon plat op het podium, ongeveer een meter of 2 uit elkaar. Het enigste probleem is dat een goede PZM mic best prijzig is. Uiteraard kan je deze veel huren.

De 2e optie werkt ook prima. Hang ze alleen niet recht naar beneden. zo mis je alle spraak. Niemand spreekt recht naar boven. Je moet je mics dus verder open draaien. Dit heeft als gevolg: klinkt bagger en sneller last van feedback.

Richt microfoons kan ook. alleen heb je dan een klein gebied dat je echt goed zal opppakken. vandaar zullen condensator pijpjes beter zijn. (BV een KM 183 of iets in die richting)

Gebruik sowieso GEEN dynamische microfoons. deze zullen nooit gevoelig genoeg zijn.

suc6

---------------------------------------
              Maar mijn studio is bijna af!

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

Heb met school musicals de ervaring dat het vaak een compilatie is van stukjes toneel met liedjes ertussen in. Als het stuk zich er voor leent zou je ook microfoons in het decor kunnen verstoppen( b.v. een vaas met kunstbloemen . Ik heb wel eens in het voortraject met de betrokkenen het toneelgebruik iets aangepast zodat dit mogelijk werd. Voor de gezongen gedeeltes maakte je al gebruik van headsets of handheld dus misschien is het een optie desnoods aanvullen met een paar mics. voor het koorgedeelte.

saxo
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• _Joop_
                  • Dec 2002
                  • 137

citaat:
                  Het enigste probleem is dat een goede PZM mic best prijzig is.
                  Beetje offtopic, maar op de PA beurs heb ik 2 PZMmetjes gekocht voor 20 euro, maar of ze werkt was niet zeker. En wonder boven wonder: ze deden het !
                  Nu worden ze hier nogal wat gebruitk voor live opnamens.

SGM's en ACLLETJES !

Comment

• CyBorg
                    • Jan 2003
                    • 34

Ik lees hier over PZM microfoons. Ik had er nog nooit van gehoord maar klinkt goed. Ik doe ook wel eens musicals dus dat vind ik wel interessant.
                    Wat ook interessant is is om zo goedkoop mogelijk aan spulletjes te komen. Zou dit als PZM mic kunnen werken: http://www.paia.com/msmic.htm
                    Niet meteen lachen... het is een zelfbouwproject voor weinig geld. Volgens mij wel een mooie microfoon. Zou die als PZM inzetbaar zijn?
                    En hoeveel PZMs heb je nodig om een middelgroot of groot podium te dekken? Iemand ervaring?

Comment

Working...