12 of 24 db/octaaf

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

12 of 24 db/octaaf

Kan iemand mij het verschil uitleggen in de keuze van 12 of 24 db per octaaf?
    En als het helemaal niet teveel gevragd is, ook kunnen aangeven waarom en wanneer je voor 12 of juist voor 24 kiest?

Ik heb niet de theoretische kennis om een juiste keuze te kunnen maken en dit lijkt me nu typisch iets wat ik wel heel graag wil weten.

>>>> voor zelfbouwers: eet voedsel dat gaar is, koop spul wat klaar is!<<<<
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

Hoe steiler een filter, hoe beter de scheiding is.
    dus uit een baskast achter een 24dB komt minder hoog dan achter een 12dB.
    Dus 1000 dB is beter dan 6 dB zou je denken.
    Natuurlijk zijn er ook nadelen:
    Hoe steiler hoe slechter de klank, de fasefouten worden groter en passief is het lastig om te maken, en geeft daar ook meer verliezen.
    Terwijl het bij actieve filters zo is dat hoe steiler, hoe meer ruis.

Uiteraard krijg ik hier een berg commentaar op, dat ruis te verminderen is en fasefouten te compenseren etc. maar in grote lijnen is dit wel het verhaal.

Groeten,

Carl

Comment

• otto
      • Aug 2000
      • 104

Als ik de vraag van Ralph nog iets ingewikkelder mag maken....
      Het cross over waar dit over gaat geeft de mogelijkheid om voor het laag aan te geven tot waar het moet doorlopen (naar boven bedoel ik) en onafhankelijk daarvan kun je ook instellen waar het hoog moet beginnen. Ik kan me voorstellen dat de te kiezen overlap hier ook iets mee te maken heeft. De overlap is dus vrij instelbaar.

Comment

• otto
        • Aug 2000
        • 104

Niemand hier ervaring mee of kennis van??

Otto

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

Overlappen is niet gebruikelijk, een goed x-over heeft als resultaat dat je (goede) speakers samen weer het hele signaal weergeven.
          Als je overlappingen maakt komt dat deel uit beide speakers en is dus te hard.
          Er zijn nog meer problemen daarmee, maar dit is wel het meest sprekende.

Groeten,

Carl

Comment

• sussudio
            • May 2001
            • 534

Ik gebruik mijn LEM DX-24 juist om te kunnen overlappen met onze Community CSX-set. De topkasten zijn namelijk prima full-range in te zetten en door zowel tops als subs de bas te laten weergeven krijg ik overall een zwaarder geluid. Mid + Hoog kun je prima opkrikken met de EQ-functie waardoor je voorkomt dat er rond de 100 Hz een te grote piek zou ontstaan.

Drive-in Discoshow Sussudio
            Raad onze URL en win een blik op ons fotoboek.
            Drive-in Discoshow Sussudio
            Raad onze URL en win een blik op ons fotoboek.

Comment

• René
              • Oct 2000
              • 126

Dit is een hele goede vraag Ralph en het antwoord is niet éénduidig, of makkelijk te geven...
              Ik denk dat het beste antwoord op je vraag is dat je het advies van de luidspreker fabrikant opvolgt. Als je een luidspreker(systeem) koopt staan er vaak crossover adviezen bij en evt EQ settings. Deze zijn (vaak niet verzonnen maar bepaald adhv metingen die veel tijd kosten en geld en daarmee ook de prijs van een goed systeem bepalen. Je kan ook zelf aan het meten gaan en cross punten en evt EQ settings bepalen.
              Ook kan het natuurlijk op gehoor zoals Sussudio het waarschijnlijk gedaan heeft.

Een electrisch 12dB/oct filter kan akoestisch (gemeten in dode ruimte) heel andere resultaten geven; zo kan het zijn dat de extra kosten voor een 24dB/oct niet opwegen tegen de uiteindelijke gemeten resultaten waardoor een fabrikant (die een systeem processor aan het ontwerpen is) besluit het 12dB filter te implementeren. Maar de vermogen verwerking, van een tweeter bv, kan juist weer wel pleiten voor een steiler filter.

Als je een digitale processor hebt kan je kiezen welk type filter en welke flankstijlheid je gebruikt echter lijkt het mij dat je doet wat de fabrikant van je set adviseert maar:
              Als je bij wijze van experiment tussen laag en mid-laag 12 dB filter kiest zul je merken dat er meer energie in het overlappingsgebied zit en daar dus een hogere geluidsdruk heerst; kan wenselijk zijn..
              Voor je 2" of 1" driver is het veiliger een steile flank te kiezen omdat er anders teveel energie in te lage frequenties kan gaan zitten die de driver kunnen beschadigen (zie advies van fabrikant in spec sheet). Het spreekt voor zich dat het subsonic filter voor je bassreflex subjes (bijvoorbeeld) zo stijl mogelijk gekozen wordt bv 48dB/oct.

Vaak kan je kiezen in de digitale proc's tussen Bessel, Butterworth en Linkwitz/Riley. Een Butterworth filter heeft een maximaal platte amplitude response in de passband en hoe hoger de orde van het filter des te langer blijft de response plat tot aan het -3dB punt (weinig lineare vervorming dus).
              Het Bessel filter heeft juist een lineare fase response, dit resulteert in constante "group delay". Dus frequenties die doorgelaten zouden moeten worden ondervinden geen vertragingen tov elkaar; dat zou in faseverschillen resulteren en het ingestuurde signaal van vorm doen veranderen.
              Echter ontstaat er een rimpel aan het einde van de passband; bepaalde frequenties (degene vlak voor het -3dB punt) worden versterkt.

Het Linkwitz/Riley filter houdt rekening met het feit dat speakers die in het zelfde frequentie gebied werken en waarvan de afstand tot elkaar kleiner is dan de golflengte van de weer te geven frequentie, gaan koppelen en dus een extra winst geven van 3dB; de overname punten (daar waar de flanken elkaar kruisen) van het L/R filter liggen dus op -6dB ipv -3dB. Het Linkwitz/Riley filter is er in 2e 4e 6e etc orde en zij feitelijk serie schakelingen van Butterworth filters. Bijvoorbeeld 2 identieke 1e orde Butterworth filters maken een 2e orde l/R filter, twee identieke 2e orde Butterworth filters maken een 4e orde L/R filter etc

René
              René

Comment

Working...