Compressor limiter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Originally posted by jadjong
    Voor een geoefende zanger heb ik nog nooit een limiter moeten gebruiken. Maar wanneer je ook regelmatig van die fluisteraars langs krijgt die opeens YOOOOHOOOOO EVERYBODY ALRIGHTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!! erdoorheen bleren is een limiter erg handig.
    Ik heb altijd standaard een compressor geinsert op vocalen. Niet omdat ik geen vertrouwen heb in de artiest, maar simpelweg omdat er veel meer factoren meespelen die bepalen of de vocaal overeind blijft in een bepaalde situatie.

De vocalist kan dan een goede performance bieden... kan de band dat ook? Zij moeten tenslotte samen een verhaaltje vertellen en soms (meestal) willen ze dat op het zelfde moment doen. En wat dacht je van nare zalen waar de galmtijd erg lang is? Een harde uitschieter van de vocalist en je hebt een galm die een bepaalde tijd jouw mix maskeert. Of pratend/schreeuwend publiek dat kennelijk niet is gekomen om te luisteren naar de band, maar om te zuipen en te brallen. Jouw dynamisch bereik tussen "lekker en verstaanbaar" en "te hard" is dan vrij klein.

Veel "professionals" hebben het altijd over dynamiek. Ik heb een pleurishekel aan die term. Niet aan het fenomeen dynamiek, maar aan de term die ten onrechte wordt gebruikt. Mensen moeten zich eens verdiepen in geluidsontwerp en de emotionele waarde van geluid. Als FOH mixer heb ik echt geen flikker aan een instrument of vocalist met een geweldige dynamiek. Ik heb ook nog een drumstel en een bassist en een gitarist die gewoon lekker door blijven meppen en harken. Alles moet vooral hoorbaar en prettig in de mix liggen en dynamiek is kansloos als de rest van de muzikanten (of de zaal, of de bezoekers) daar geen ruimte voor maken.

Ga eerst eens nadenken over "intentie". Als je zacht zingt, heb je een andere intentie als dat je gaat schreeuwen. In filmmixage (ben ik in afgestudeerd) luister je vooral naar de intentie van geluiden en dynamiek is ondergeschikt aan de vraag "wat wil ik bereiken met dit geluidsontwerp en hoe ga ik dat het beste duidelijk maken aan de luisteraar?". Het maakt dan echt geen ene moer uit hoeveel tools je gebruikt om dat doel te bereiken. Al laat je tachtig buizencompressors aanrukken... kan me geen zier schelen... Je wilt iets vertellen met geluid en dat ga je doen. Punt. Intentie is het sleutelwoord.

Nog even over dynamiek en intentie... Als je harder slaat op een snare, of je blaast harder op een trompet, of je plukt een snaar harder, dan heb je in eerste instantie een harder geluid. Belangrijker is echter dat je het karakter (de intentie) van het geluid verandert. Dat verschil in karakter (intentie) maakt de emotionele drive van muziek (en geluid in het algemeen). Jouw taak als FOH mixer is om die intentie op een perfecte wijze over te brengen op het publiek.

Mijn mening is dat alle muzikanten op het podium bezig zijn om een verhaal te vertellen, en het enige wat zij willen is dat jij hun verhaal hoorbaar maakt. De enige manier om te verzekeren dat alle muzikanten hun verhaal kunnen blijven vertellen, is om ze hoorbaar te houden in de mix. Compressie is GEEN afbreuk aan dynamiek, maar juist een prachtig hulpstuk om ruimte te maken voor een verstaanbaar muzikaal verhaal. Intentie is iets wat de muzikanten maken door het op verschillende wijzen bespelen van hun instrument en jij gaat dat verhaal vorm geven met je hulpstukken (EQ, dynamics) en je emotionele betrokkenheid bij de muziek. Die solo kun je er handmatig bovenop leggen en dat is de reden dat geluidstechnici altijd zullen blijven bestaan, want dat is iets emotioneels wat niet door een apparaat kan worden bepaald.

Ik ben te vaak scheef aangekeken op festivals door technici die het bijna ***slastering vonden dat ik zware compressie op een sax gebruikte bij jazzkwartetjes. Als je dan na de gig in de kleedkamer van alle muzikanten hoort dat de organisatie en het publiek vonden dat jullie het beste geluid van de avond hadden, dan weet je waar je het voor doet: de mensen die geld betalen om te komen luisteren naar een optreden, en niet voor de saxofonist of de aanwezige techneuten die zo hun ideeën hebben over hoe je iets moet aanpakken. Jij bent als FOH mixer een mooi geheel aan het maken van alle ingrediënten en of je dat nu doet met twee Behringer composers of een rack met sjieke buizencompressors maakt niet uit... Jij maakt iets waar de mensen blij mee zijn en dat is je functie.

Soms kom je technici tegen die met een Mackie 1604 een prachtmix bouwen, en de volgende act staat met een H2000 te pronken maar klinkt verschrikkelijk...

Enfin. We dwalen af. Ehm.. Ga voor de DBX, niet voor de Alesis. Geloof me.

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

even nog om een mening toe te voegen.

Ik vind een pompende ouderwetse goedkope compressor op veel dingen erg gaaf klinken. Dus bij mij kun je met flutcompressors die leuk worden toegepast flink scoren.
      lekker belangrijk!

Comment

• maar
        • May 2008
        • 4

Focusrite Compounder, ook al zweert iedereen bij dbx

Comment

• Jacob
          • Jan 2006
          • 152

Originally posted by maar
          Focusrite Compounder, ook al zweert iedereen bij dbx
          Sinds wanneer zweert iedereen bij DBX? Een compounder kost 2x zoveel als een dbx 166. Dan is hij hopelijk ook beter.

Een urei of avalon of etc zijn nog veel leuker, maar kosten een veelvoud van de compounder.

Als de keuze tussen een dbx en Alesis is, dan de dbx.

Comment

• Roel_CX
            • May 2006
            • 49

met de zoekfunctie op compounder hier terecht gekomen, en eigenlijk een ideaal verhaal voor mij: ik ben op zoek naar een 2 kanaals compressor/gate (voorlopig 2 stuks).
            de behringers gaan de deur uit, en nu wil ik meteen iets degelijks.
            ik zou weer kunnen gaan voor die goedkoopste dbx'jes, maar dan ben ik over een jaar weer toe aan iets anders.
            ik zou echter wel onder de 500€ willen blijven, kwestie van niet te overdrijven.
            ik was wat aan het kijken naar dbx 166 tegen 1066, en kwam ook drawmer mx30, dl241 en focusrite compounder tegen.
            is het de moeite om meer te investeren dan de €250 die een 166 kost?
            toepassing: 1tje voor 2 kanalen zang, 1 tje voor kick en snare
            meestal wat beginnende/gevorderde bandjes, af en toe ook wat grotere namen, maar dan op kleine locaties.

bedankt voor de reacties

MVG

Roel

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by Roel_CX
              met de zoekfunctie op compounder hier terecht gekomen, en eigenlijk een ideaal verhaal voor mij: ik ben op zoek naar een 2 kanaals compressor/gate (voorlopig 2 stuks).
              de behringers gaan de deur uit, en nu wil ik meteen iets degelijks.
              ik zou weer kunnen gaan voor die goedkoopste dbx'jes, maar dan ben ik over een jaar weer toe aan iets anders.
              ik zou echter wel onder de 500€ willen blijven, kwestie van niet te overdrijven.
              ik was wat aan het kijken naar dbx 166 tegen 1066, en kwam ook drawmer mx30, dl241 en focusrite compounder tegen.
              is het de moeite om meer te investeren dan de €250 die een 166 kost?
              toepassing: 1tje voor 2 kanalen zang, 1 tje voor kick en snare
              meestal wat beginnende/gevorderde bandjes, af en toe ook wat grotere namen, maar dan op kleine locaties.

bedankt voor de reacties

MVG

Roel
              Roel, als ik jou was zou ik een 2e hands BSS DPR-404 kopen... zeker te krijgen voor ongeveer 600 euro en daar ga je zeker geen spijt van krijgen !!

Een echte altijd-goed compressor, die kwalitatief veeeeel beter is dan al die units die je noemt bij elkaar opgeteld!!
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Leks
                • Oct 2007
                • 330

ik werk de laatste tijd regelmatig met een Focusrite platinum TwinTrak Pro

als je toch geld uitgeeft vind ik dit een heerlijke oplossing voor compessie en een beetje extra voor 2 vocalen.

leks
                Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• metalteacher
                  • Dec 2007
                  • 467

[LEFT]Ah mooi, dit topic was ik naar op zoek. ik ben bezig met een 3630, en twijfel idd ook nog over een 266. Die 3630 is goedkoop tweedehands te krijgen voor 60,-

Ik ben het overigens niet eens met een van de vorige schrijvers die zei dat een profi zanger geen compressor nodig heeft. Wij doen eigenlijk alleen maar metal, en bij de bands die grunts en clean afwisselen is een compressor wel erg prettig.

Zijn er mensen die ervaring hebben met compressors en grunts/screams. Zou een 3630 daarvoor geschikt zijn?[/LEFT]
                  Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

Originally posted by metalteacher
                    [LEFT]Zijn er mensen die ervaring hebben met compressors en grunts/screams. Zou een 3630 daarvoor geschikt zijn?[/LEFT]

Het staat volgens mij ook al in andere topics geschreven: vergeet de 3630. Zelfs in bypass klink dat ding niet goed.

Andere opties zijn al genoeg omschreven. Ik zou persoonlijk voor een 402/404 gaan, maar dat is een aardig bedrag.

Tip: Pro Applestar, pro audio equipment heeft twee 402's in de verkoop

Die de-esser ga je echt heel fijn finden met schreeuwerige grunt. Je kunt hem namelijk ook terugschroeven naar het schreeuwgebiedje en misbruiken als een soort dynamic EQ. Succes verzekerd.

Comment

• Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

Toevallig heb ik gister een vergelijkings onderzoekje gedaan tussen wat compressors...

DBX 1046
                      DBX 160A
                      BSS DPR404

De 1046 kun je echt horen compressen, dat betekend dus dat de klank niet helemaal overeind blijft. Wat overblijft is laag en een beetje hoog als deze een klein beetje staat te compressen.

De 160A bleef naar mijn mening het best overeind en had de mooiste klank.

De 404 hoorde je ook bijna niet compressen, maar dat ding klinkt net iets anders dan de 160, iets minder fris. Het laag wat eruit kwam was wel wat mooier...

Alle 3 de apparaten de threshold op -10, compressie op 4:1, output op 0dB. En alle 3 de compressors hebben een automatische attact en release(bij de 404 is deze alleen regelbaar in fast & slow, is op beide geprobeerd, weinig verschil.)

Ik hou het dus voorlopig bij de 160A en 404...

In het verleden heb ik ook wel eens met de eerder genoemde Alesis gewerkt, was daar niet weg van. Dit omdat het ding te snel over de zeik ging. Ook heb ik Aphex 651's deze waren ook te gek werkte allen wat te lastig voor live gebruik. Tevens heb ik ook een jaartje gedraait met een Aphex 106, makkelijk in bediening, niet bijzonder van klank, vond ik...
                      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• keenoncoolstuff
                        • May 2003
                        • 695

Misschien is de SPL Dynamaxx nog een alternatief? Of de Focusrite compounder?

Groet, Rob.
                        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Breur
                          • May 2007
                          • 80

Wederom een kick van mijn kant.

Ik ben de laatste tijd aan het kijken voor een dpr 404 (tweedehands). Overal waar ik kijk zijn ze nog redelijk geprijst. Nu viel mijn oog op een tweedehands Opal 422. Kan iemand mij hier vertellen waar ik deze moet plaatsen qua niveau (DBX 166/266 of meer richting de 404)? Ik heb wel gelezen dat de Opal serie met sommige producten meer de budgetserie is maar geld dat ook hiervoor?

Alvast bedankt!

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by Breur

Ik ben de laatste tijd aan het kijken voor een dpr 404 (tweedehands). Overal waar ik kijk zijn ze nog redelijk geprijst. Nu viel mijn oog op een tweedehands Opal 422. Kan iemand mij hier vertellen waar ik deze moet plaatsen qua niveau (DBX 166/266 of meer richting de 404)? Ik heb wel gelezen dat de Opal serie met sommige producten meer de budgetserie is maar geld dat ook hiervoor?

Alvast bedankt!
                            BSS Opal is kansloos spul en geld weggooien, NOOIT kopen dus !!!!

Koop een DPR 404, daar wordt je wel blij van! Ze zijn wel te vinden hoor, houd eBay (.de en .co.uk ) in de gaten en je vindt er een voor rond de 600 euro, dat krijg je er over twee jaar ook weer voor terug. Als je dat niet uit wilt geven, kun je hopen op een koopje, of naar een ander type kijken (bijv Dynamaxx?).

Succes ermee !
                            Last edited by berolios; 14-09-09, 09:23.
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• cobi
                              • Aug 2002
                              • 1083

Originally posted by Breur

Alvast bedankt!
                              Opals compressors? Daar wordt je geluid niet beter van, kan je er beter niets tussen hangen.
                              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Breur
                                • May 2007
                                • 80

Owke, owke, het is duidelijk .

BSS Opal zal het niet gaan worden, toch maar blijven uitkijken voor de 404. De Dynamaxx ziet er ook netjes uit maar als ik ga kijken wat je voor het geld krijgt blijft de 404 absoluut de beste keuze (meer instelmogelijkheden, aantal kanalen, etc.).

Bedankt voor jullie meningen!

Comment

Working...