crown

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erikdrnl
    • Jan 2003
    • 134

crown

waarom kan een crown 2401 niet 2 ohm gebrugd

erik
    erik
  • Fridge
    • Mar 2002
    • 153

versterkers die gebrugd stabiel op 2 ohm belast kunnen worden komen nauwelijks/niet voor voorzover ik weet. Dat zou betekenen dat elk van de kanalen, als je de versterker stereo gebruikt, stabiel zou moeten kunnen draaien met 1 ohm belasting eraan. Heb je dat ooit al wel eens gezien?

(handig vuistregeltje: de laagste weerstand waarop de versterker stereo belast mag worden maal 2 is de laagste weerstand waarop deze gebrugd belast mag worden, ervanuit gaande dat de versterker geschikt is om te bruggen natuurlijk).

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

moet je m mono-parallel zetten. haaltie zelfs 1 ohm. toch??

lalalalalala laat maar

Comment

• metalman
        • Jan 2003
        • 1

crown heeft ook als nagenoeg enige genoeg versterkers die gewoon 1 ohm stabiel zijn voor zover ik het weet

jaja
        jaja

Comment

• groenteboer
          • May 2002
          • 187

Enigste Crest amp die 1 ohm/stereo of 2 ohm/brug kan aansturen is de Crest Pro 10001... Levert dan ook gelijk 10 kW RMS @ 2 ohm bridged...

Joost

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

die hebt crown ook wel...

lalalalalala laat maar

Comment

• °°°bert°°°
              • Jan 2003
              • 2

Hi,

Waarom die versterker dit nu juist niet kan weet ik niet, ben niet zo thuis in crown. Wel kan ik je het volgende vertellen:
              Het vermogen van een versterker onstaat uit het produkt van spanning en stroom (P=U*I, en we vergeten bewust even cos phi) Laat ons eens veronderstellen dat alle boxen 8 ohm zijn. Op dat moment is het vermogen enkel afhankelijk van de spanning, want I=U/Z (en we vergeten terug phi) Hoe hoger de spanning, hoe hoger het vermogen. Maar niet alle boxen zijn 8 ohm in praktijk. Wanner we dus dezelfde versterker belasten met een lagere impedantie, bekomen we ook een hoger vermogen, met dezelfde versterker.
              Dit kan, maar binnen bepaalde grenzen:
              1) Iedere transistor is bepaald door zijn maximale collectorstroom (Icmax) Daar mag je nooit bovengaan.
              2) De voeding in een versterker kan maar een bepaalde stroom leveren (in een conventionele versterker begrensd door de keuze van de transformator)
              3) De grootte van de koelvin: meer vermogen in de boxen betekent meer warmte in de transistoren, de koelvinnen moeten dit aankunnen.

Met deze argumenten in het achterhoofd beslist een fabrikant de minimale impedantie.

Groeten,

Bert

Comment

Working...