Drumstel uitversterken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Be
    • Nov 2002
    • 11

Drumstel uitversterken

Ik hoop dat ik net newbie overkom maar mijn vraag is : "Hoe moet ik een drumstel GOED uitverterken". Tot nu te heb ik meetsal geluid gedaan in ruimtes waar een overhead, een kickbase, en een snare microfoon konden voldoen. Omdat het drumstel wel luid genoeg was, maar je wil hem ook in het stereo bveeld plaatsen vandaar dat ik dus tog nog deze microfoons plaatste. En omdat ik drumstellen heel vaak foud hoor uitveterkt (totaal onrealistiese weergav, oftewel het ballans is ander dan in het echt) wou ik vragen of iemand mischien weet hoe het wel goed moet, zoals wat moet je micken, en hoe vind je een goed ballans.

Greetz Be

Stevon rules!
    Stevon rules!
  • twtia
    • Jun 2002
    • 77

hoi,

zoveel mogelijk op alle onderdelen een mic, gebruik maken van de juiste mic's. Veel uitproberen met onderlinge geluidniveau verschillen en compressie. Het uitproberen gaat trouwens het best door voor een optreden alleen met de drummer aan de slag te gaan en veel en goed luisteren.

groeten,

Gijsbert

sound, sorbets and surfing. The 3 most inportant things in life

Comment

• Be
      • Nov 2002
      • 11

Is een goed idee, gelukig hebben we de 01V (het komt niet vaak voor dat ik blij ben dat we de 01V hebben), want daar zitten alle compressors en limiters al ingebouwd

Greetz Be

Stevon rules!
      Stevon rules!

Comment

• dj_lucv
        • Aug 2001
        • 616

Misschien is het een idee om je eerste post een ff te controleren op spelvouten?

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

Wat ook belangrijk is is op de afstanden van de mics letten. als dit veel verschild krijg je heel snel fase verschuivingen wat dus heel raar klinkt.

Groet
          Mathijs

Comment

• Be
            • Nov 2002
            • 11

Wat si dat eigenlijk fase verschuiving (ik weet wel wat phase is maar, ik snap hem niet in dit verband)

Groetten Be

Stevon rules!
            Stevon rules!

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

citaat:Ik hoop dat ik net newbie overkom maar mijn vraag is : "Hoe moet ik een drumstel GOED uitverterken". Tot nu te heb ik meetsal geluid gedaan in ruimtes waar een overhead, een kickbase, en een snare microfoon konden voldoen. Omdat het drumstel wel luid genoeg was, maar je wil hem ook in het stereo bveeld plaatsen vandaar dat ik dus tog nog deze microfoons plaatste. En omdat ik drumstellen heel vaak foud hoor uitveterkt (totaal onrealistiese weergav, oftewel het ballans is ander dan in het echt) wou ik vragen of iemand mischien weet hoe het wel goed moet, zoals wat moet je micken, en hoe vind je een goed ballans.
              Je komt wél als een beginner over op dit terrein dan tenminste.

Luister, als een ruimte al zo klein is, dat een kit onversterkt ook al te horen is, is het een beetje raar als je gaat versterken om je kit in het STEREOBEELD te plaatsen. For crying out loud! Als de kit al hard genoeg is, hoe klein is het zaaltje dan, hoever staan de speakers uit elkaar en hoever dacht je de P.A. open te moeten draaien voordat je iets ook echt stereo hoort. En dacht je dat het er echt beter op wordt, nee hoor! Niet in zulke zaaltjes. Over onrealistisch gesproken!

Je zegt het een probleem te vinden als je een kit dusdanig uitversterkt hoort dat de balans niet meer hetzelfde is als in de onversterkte situatie. Nou!, de meeste bands zouden je het toch niet echt in dank afnemen als je de kit uitversterkt precies zo zou laten klinken als dat de kit uit zichzelf klinkt!

Nergens-en zeker bij R&R- wordt meer aan gesleuteld dan aan de drumkit, simpelweg omdat die dingen van zichzelf al niet in balans zijn en de klank voor een groot gedeelte nog gevormd moet worden, op een open hihat slaan klinkt bijvoorbeeld al harder als op een tom slaan, het volume van de bassdrum blijft achter bij dat van de snare, waarmee hij eigenlijk in balans hoort te zijn.

Dus... Ook in kleinere zaaltjes heeft het zeker wel nut om wat mics bij een drumkit te plaatsen, ook al is deze al op het juiste volume.(maar niet als het eigenlijk al te hard is natuurlijk!)En zelfs dan zal het in echt kleine ruimtes nog een beetje vreemd klinken, omdat een gedeelte van je drumgeluid uit de speakers komt en een ander gedeelte direct gehoord wordt. De zaal moet toch wel een redelijk formaat hebben voordat je hier helemaal vanaf bent.

Hoeveel mic's, welke mic's en hoe geplaatst daarover is geloof ik toch al aardig wat geschreven op het forum. maar je zal er toch zelf achter moeten komen wat voor JOU werkt en dat geld ook voor hoe je het moet mixen.

Als je de tijd, de ruimte, de spullen en een drummer hebt, is het een goed idee om eens samen met een drummer buiten de optredens om te werken aan sounds. dus experimenteren met stemmen en demping van de kit, verschillende mic's op verschillende manieren geplaatst en manieren van mixen. Hier heb ik zelf veel van geleerd.

P.S.

Zeg twtia, het is overigens een beetje lullig om iemand die nog niet veel ervaring achter de tafel heeft meteen aan te sporen met compressie te gaan werken. Er zijn eerst andere dingen die je onder de knie moet hebben voordat je met randapparatuur begint. Je zou op deze manier wel eens iemands leerproces kunnen verkrachten!

En dit is dan ook nog een tip voor de vraagsteller, probeer eerst een goed geluid zonder randapparatuur te krijgen voordat je hieraan begint! Als je de tijd hebt: begin met te luisteren naar de kit, hoe klinkt'ie, hoe wíl je dat'ie klinkt. Let wel! dit alles voordat er ook maar 1 mic aan te pas komt! Pas al klinkt de kit akoustisch al goed klinkt door de juiste stemming en demping, ga je mic's plaatsen. Ook hier blijf je in je hoofd houden hoe je kit wil laten klinken, enzovoort. Pas als je weet dat je het maximum bereikt hebt met de vorige stap, zet je de volgende en dan duurt het best
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• twtia
                • Jun 2002
                • 77

citaat:
                citaat:Ik hoop dat ik net newbie overkom
                Zeg twtia, het is overigens een beetje lullig om iemand die nog niet veel ervaring achter de tafel heeft meteen aan te sporen met compressie te gaan werken. Er zijn eerst andere dingen die je onder de knie moet hebben voordat je met randapparatuur begint. Je zou op deze manier wel eens iemands leerproces kunnen verkrachten!

Ik spoor helemaal niemand aan, wat ik alleen probeer te zeggen is dat je het verst komt met veel uitproberen. En of dat nu met of zonder randapparatuur of meerder microfoons is, het blijft een feit dat je het meest leert in de praktijk.
                In ieder geval was de opmerking niet lullig bedoelt. En als deze opmerking al lullig is dan zitten er nog veel lulligere opmerkingen in dit forum.

Groeten,

Gijsbert

sound, sorbets and surfing. The 3 most inportant things in life

Comment

• Ronnie zeee
                  • Nov 2002
                  • 12

Hey Be,

Ik heb er sinds zaterdag ook veel verstand van, omdat ik de hele zaterdag bezig ben geweest om de set goed te laten klinken.

Ik heb voor mijn opstelling gebruik gemaakt van een D112 van AKG, een Shure SM67 en 3 Sennheiser 604. Ik zou geen Overheads gebruiken omdat de tommmics de bakkens toch meepikken en de sm57 die tussen de hihat en de snare staat de crash aan linkerkant van het drumstel ook meepakt.

Als je het zo doet en ook nog even de tijd neemt oom aan de knopjes van je mengpaneel te draaien, dan moet het in principe erg goed klinken, bij mij wel tenminste.

Groeten Ron

Comment

• theo
                    • Nov 2001
                    • 503

hallo,
                    Wat dachten jullie van een setje ddrums,kost een paar centen maar ben je van veel problemen af.
                    Wij werken sinds kort met de ddrum.
                    Kan je vertellen nooit meer anders.
                    gr theo.

Comment

• Jeroen
                      • Aug 2000
                      • 1021

Nou Theo, doe mij maar de SOUND van een echt drumstel en geen digitaal geluid van een drummer die op een hifi setje z'n DDrum afwerkt.... als tech moet je dan vertrouwen op de drummer die allerlei goedbedoelde effecten gebruikt en een afschuwelijke klank uit het doosje laat komen,... Neem dan een drumcomputer,...

Groeten,
                      Jeroen

&lt;-= Site is geupdate -=&gt;
                      Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• lichttechnicus_jeroen
                        • Sep 2002
                        • 18

twee overheads om al het geluid op te vangen en op alle onderdelen van het drumstel een microfoon, (je kan het beste Sennheiser nemen) en een goede basmicrofoon voor de kickdrum.

kijk maar op de volgende site voor meer info:

succes

"First there was light, than there was sound"
                        \"First there was light, than there was sound\"

Comment

• Martijn Tacken
                          • Dec 2002
                          • 59

Beste Be,

Ik begrijp dat je langzaamaan aan het grotere werk begint. Toch is ook hier de basis Kick, snare en 2 overhead microfoons van goede kwaliteit. Regelmatig is dit een opstelling die ik voor publieksaantallen van 300 man gebruik. Het toevoegen van extra microfoons geeft een aantal problemen: de eerder aangehaalde mogelijke fase problemen ofwel overspraak in de microfoon: In het kort komt dit erop neer dat het geluid van je drumkit troebel of onduidelijk wordt door het grote aantal microfoons in zo'n klein gebied. Voor de microfoons op de toms worden dan ook vaak zogenaamde Gates ingezet: Het geluid van de microfoon wordt alleen doorgelaten als op de dichtsbijzijnde tom wordt geslagen.

Mijn advies is dan ook om eerst een mooi geluid te maken met 2 overheads, een kick microfoon en snare. Vervolgens zoek je een ervaren technicus bij jou in de buurt die een keer op een vrijdag of zaterdagavond jou het gebruik van tommicrofoons en gates uitlegt.
                          Ook de suggestie om een keer te oefenen met een drummer kan je veel helpen.

Heb echter niet het idee dat je elke drumkit goed kunt laten klinken met de juiste microfoons en andere spullen: zoals met alles in de geluidsbranch: "Garbage in is garbage out" als een drumstel van zichzelf al belabberd klinkt, helpt geen Midas mengtafel op de wereld jou om er iets goeds van te maken.

Naar mijn bescheiden mening is het gebruik van Ddrums absoluut verkeerd, als muzikant vind ik niets zo mooi klinken als een goede (en goed gestemde) drumkit. Daar kan zelfs een drumcomputer of bandopname niet tegenop.

Succes!

The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• FiëstaLj
                            • Oct 2000
                            • 2068

heej martijn jij ook hier ??

ja een echt drumstel is beter ja, zeker als je zo'n fijne kit hebt als die kerel van High Voltage gisteren..

Lighting to the MAX !!!
                            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Martijn Tacken
                              • Dec 2002
                              • 59

citaat:
                              Lighting to the MAX !!!
                              Hmm, da's een ander forum, geloof ik...
                              Yep, heb ook de weg hiernaartoe gevonden.
                              Mensen van J&H: Keep up the good work!

The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

Working...