Metingen aan versterkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dave
    • Jan 2001
    • 757

Metingen aan versterkers

Beste mensen,
    Voor mijn opleiding moet ik momenteel in groepsverband een aantal metingen uitvoeren aan 2 verschillende versterkers. Omdat het een HBO betreft, moet je ook zelf op zoek naar meetmethoden en achtergrondinformatie. Mijn vraag was of hier mensen zijn die achtergrondinformatie weten te vinden of zelf ervaring hebben met het meten van onder andere:
    -Uitgangsvermogen,
    -Stijgtijd
    -Rendement
    -In- en uitgangsweerstand
    -Frequentiekarakteristiek

Alvast bedankt

Familietheater.nl Eens familie, altijd familie.
    U x I = Boem.
  • -Bart-
    • May 2001
    • 827

Ik kan je in detail beschrijven hoe alle metingen uitgevoerd dienen te worden. Maar dat lijkt me niet de bedoeling. Het lijkt me dat je zelf al een heel eind komt, of bent gekomen. Zijn er meer specifieke problemen waar je tegenaan bent gelopen ?

Alle metingen die je opnoemt zijn nogal afhankelijk van de belasting, 2,4,8 ohm en hoeverre deze ohms is. Uitgangs vermogens bij welke vervorming ? Ingangsimpedantie vind ik een bijzonder oninteressante parameter. Kies met zorg je meetapparatuur, vooral in verband met meetfouten. Een scoop vind ik zelf eigenlijk geen "meetapparaat".

Ik neem aan dat het hier gewoon over vermogens-audioversterkers gaat..

Ligt de nadruk van de meting vooral op het verschil tussen de versterkers of de gekozen meetmethode ? Je kan natuurlijk verschillende methodes beschrijven en vervolgens de doorrekenen wat de meest betrouwbare is.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Dave
      • Jan 2001
      • 757

De bedoeling is dat er 2 versterkers op dezelfde manier worden doorgemeten, en dan op de eigenschappen die hierboven genoemd zijn. Hoofdzaak is naar mijn idee het vinden van een geschikte meetmethode. Uitgangsvermogen verwacht ik niet veel problemen bij, rendement op zich ook niet. Het gaat meer om de stijgtijd (wat is het?) weerstand en voornamelijk de karakteristiek. Uitgang van de versterker wordt belast op 4 ohm, met weerstanden wel te verstaan.
      Probleem is een beetje dat op deze school er een groot gebrek aan voorlichting is, als je pas na een maand weet dat je kan inloggen op een pc is er wat mis denk ik.
      Doel van deze post is dus om informatie te verzamelen over verschillende meetmethoden, en over de betekenis van een aantal termen.
      Hoop dat het zo wat duidelijker is geworden.

U x I = Boem.

Comment

• Dré
        • Nov 2001
        • 409

Vergeet de Resisistieve//reactieve last meting niet. Toont erg goed hoe het met de fase marge gesteld is.

-- Pardon my French, I'm Dutch --
        -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• -Bart-
          • May 2001
          • 827

Ik vind dat dit een beetje mbo-stof. Althans deze begrippen vind je allemaal in mts readers terug.

Stijgtijd is de steilheid van de uitgang in (kilo)volt per uS.
          Deze is vaak afhankelijk van je belasting dus niet open loop meten.
          Zaak is wel dat je ingangsignaal (blokgolf)een stijgtijd heeft is die flink veel groter is dan de verwachte stijgtijd aan de uitgang. Het simpelste is dit met een scoop te meten. Wil je een lagere meetfout dan moet je misschien naar een universele counter met instelbare trigger drempels gebruiken.
          f bereik is vrij makkelijk te meten door de -3dB punten in f karakteristiek te bepalen, mits belast, en onvervormd.

Uitgangs Z is de bepalen door de spanningsval te meten aan de uitgang voor verschillende belastingen eventueel bij verschillende f.

citaat:Vergeet de Resisistieve//reactieve last meting niet. Toont erg goed hoe het met de fase marge gesteld is.
          Er zijn oneindig veel interessante dingen die je aan een versterker kan meten. Maar laten we dave eerst maar even op weg helpen met deze standaard metingen.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Dave
            • Jan 2001
            • 757

citaat:
            Ik vind dat dit een beetje mbo-stof. Althans deze begrippen vind je allemaal in mts readers terug.
            Als je daar ergens info van hebt liggen hou ik me natuurlijk aanbevolen. Hoofddoel van dit practicum is eigenlijk het leren omgaan met verscheidene apparaten en werken in groepsverband. Er zijn ook op HBO electro nog steeds studenten die een scoop niet van een computermonitor kunnen onderscheiden.
            De planning is dat we eerst beginnen met het meten van het uitgangsvermogen.
            Puur theoretisch: Aan de ingang een sinusvormig signaal van zeg 1 kHz aansluiten, en de uitgang verbinden met dummy-load, scoop en true-rms meter. Volume opdraaien tot de sinus (net niet) begint te vervormen, waarde aflezen en dan uitrekenen.
            Zit ik hiermee in de goede richting, of is het zoiets van "Wat een bullshit!"

U x I = Boem.

Comment

• -Bart-
              • May 2001
              • 827

Prima begin, zeker als je nog onzeker bent over het niveau van de andere groeps leden.
              Ik denk dat de juiste volgorde (meettechnisch) dan is
              Pout meten
              Pin meten(cosphi!)
              n berekenen
              f karakteristiek bepalen
              Zin bepalen Zout bepalen
              Stijgtijden bepalen

Comment

Working...