Bas & Top op hoeveel OHM?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djsjoerd
    • Sep 2002
    • 58

Bas & Top op hoeveel OHM?

Ik heb een setje bestaande uit een bas en een top met tussenstang. Beide zijn 8 ohm. In de versterker zit een passieve crossover, waarmee ik hem doorlus naar de top. Nu is mijn vraag op hoeveel ohm het setje dan draait: 4 of 8.

Verder heb ik nog een vraagje:
    Als je een gebalanceerde output met XLR hebt, en je moet daar twee versterkers op aansluiten, mag je het signaal dan splitten, dus 1 XLR vrouwtje naar 2 XLR mannetje? Mag dit en verandert dit niks aan het geluid?

• Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Wanneer de topkast ook nog bas geeft: 4 ohm
    Wanneer de topkast geen bas meer geeft: 8 ohm

Dat met die XLR moet gewoon kunnen maar het is netter om over je amps door te lussen.

MVG Contour

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

citaat:Wanneer de topkast ook nog bas geeft: 4 ohm
      Wanneer de topkast geen bas meer geeft: 8 ohm
      Naar mijn idee klopt dit niet.
      Zodra je de bas en top doorlust is het 4 ohm. Dit heeft niks te maken met of je er wel of niet een high-pass filter op zet.

gebruik je puur de top dan is het gewoon 8 ohm.

later
      De Tante

Comment

• Ward
        • Aug 2000
        • 352

tantewillie heeft geen verstand van impedantie eigenschappen van filters dus zou je er niks over moeten zeggen.
        Je kraamt klingklare onzin uit.

Groet,
        Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
        Groet,
        Ward

Comment

• albatros
          • Aug 2002
          • 36

dus als de passieve filter ingeschakeld is en je plugt de top in de output van dit filter blijft de set dan 8 ohm??biungebruik van top 8 ohm en sub van 8 ohm
          heb ik dit goed begrepen of hangt dit af het filter?

paulus de crosskabouter
          paulus de crosskabouter

Comment

• Robert
            • Aug 2000
            • 630

Ja dat heb je inderdaad goed begrepen!

Het is ook wel logisch: Als je boxen gaat maken van 8 ohm, zorg je dat alle componenten (bas, mid en hoog) een impedantie van 8 ohm hebben.

Zoals jij het omschrijft heb je in feite hetzelfde, alleen zit de bas dan in een losse behuizing. De topkasten geven dan helemaal geen bas meer!

Als je wil dat je topkasten nog wel lage tonen weergeven kan je deze parallel aansluiten op de baskast (of de baskast parallel op de topkast, dat is in feite hetzelfde). In dat geval heb wel een totale weerstand (impedantie) van 4 ohm.

Dus het eerste antwoord van Contour klopt helemaal.

Groeten!!

Robert

Maar ik heb turbosound!! Nou ja....... een T-shirt ervan!! En een webzijde!!!!

Comment

• albatros
              • Aug 2002
              • 36

hoe staat het dan met het vermogen?
              de sub is 400 en de top 300 watt
              hoe is dan het totaal?/

paulus de crosskabouter
              paulus de crosskabouter

Comment

• Robert
                • Aug 2000
                • 630

In principe 700 watt.

MAAR: Je zou er bijvoorbeeld wel rekening mee kunnen houden dat de hoge-tonen weergever ervoor is gemaakt om te fungeren in een 300 watt systeem, niet in een 700 watt systeem. Idem voor de rest van de componenten.

Kortom; de verhouding van vermogens die de componenten kunnen opbrengen zou scheef kunnen liggen scheef. Daarom zou ik een dergelijk systeem niet behandelen als 700 watt systeem, maar bijvoorbeeld 500 watt.

(Daar zou ik een passend versterkervermogen bij zoeken (wellicht in de buurt van 1 kW, en dan dus aan 8 ohm). Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de kwaliteit van de kastjes.)

Als je de luidsprekers parralel aansluit krijgen allebei de kasten de helft van het vermogen (als ze allebei een impedantie van 4 ohm hebben). Dit systeem zou je dan als 600 watt systeem kunnen behandelen.

(...en er ruim 1 kW aan versterkervermogen (nu aan 4 ohm) voor kunnen gebruiken.)

Succes en de groeten!

Robert

Maar ik heb turbosound!! Nou ja....... een T-shirt ervan!! En een webzijde!!!!

Comment

• albatros
                  • Aug 2002
                  • 36

hoe is het dan met het vermogen als ik twee speakers van 300 watt 8ohm doorlus ??
                  blijft het dan 300 watt en de weerstand wordt dan 4ohm?
                  en wordt het vermogen ook dubbel of verdeelt het signaal zich over de twee speakers!

paulus de crosskabouter
                  paulus de crosskabouter

Comment

• Ward
                    • Aug 2000
                    • 352

dan wordt je vermogen 600 watt met een impedantie van 4 ohm.
                    Je signaal wordt verdeelt over de twee speakers; maar omdat je de belasting aan je versterker met een factor 2 vergroot zal het geleverde vermogen ook 'verdubbelen' (dat is in geval van een theoretisch ideale versterker)

Groet,
                    Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-

Bijgewerkt door - Ward op 15/10/2002 22:24:25
                    Groet,
                    Ward

Comment

Working...