Aanschaf microfoon(s) voor popkoor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EP Woody
    • May 2001
    • 795

Wat ik doe, en waar ik eer over te spreken ben, zijn 8 ElectroVoice PL76 (helaas niet meer te krijgen)

Zijn Condensator Zang-Mics.

Ik heb het koor in 8 groepen verdeeld en zet de microfoon midden tussen de hoofden. Zoals je ook een Dynamische zou gebruiken.

Voordeel van deze manier is idd weinig overspraak, en veel minder rondzing gevoelig. (en aangezien ik bijna altijd in kerken sta......)

Je zal moeten zoeken naar een alternatief voor die microfoon. Bijvoorbeeld een Sennheiser 865. Shure Beta 87. in die richting zal je het moeten zoeken.

Echt uitgeprobeerd heb ik nog niet met die mics, dus zal je zelf moeten proberen.

Wat ik ook nog wel eens gebruik zijn ME 30 (als ik me goed herrinner) van Sennheiser. De lange Condensator pijpjes, en die op dezelfde manier tussen het koor geplaatst.

Suc6 met zoeken.

Groeten Erwin

Het leven is waardeloos, maar er is een ding dat me op de been houd ...........

Me site is online, Kijk in me profiel voor de URL

Comment

• Lupi
      • Aug 2001
      • 31

105 man koor moet zeker te doen zijn met overheads.lastige met overhead is dat je een beetje knappe toonregeling moet hebben.Een een X-y opstelling voor fase problemenWij doen zelf diverse koor evenementen en hangen dan meestal 6 AKG 391 op en krijgen vele reacties op het mooie en natuurlijke klankbeeld. Maar dit komt natuurlijk niet alleen dooe de mics he dat moet je niet vergeten.

Comment

• Pino
        • Jul 2002
        • 390

Hallo Lupi,
        Leg dat eens uit die X - Y opstelling: wat bedoel je daar precies mee?
        En hoe doe je dat dan met de monitors voor de muziekband? Pikken die AKG's die niet mee op? Of gebruik je dit systeem bij volledige a capella koren.
        Groetjes,
        Pino

Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Lupi
          • Aug 2001
          • 31

Beste pino,

Ik denk niet dat je bij een koor de monitors zo had moet zetten dat het wel lijkt dat je op een pop podia staat.Net als bij een band des te zachter op het podium des te beter voor het zaal geluid.Dus probeer het geluid op het podium zo zacht mogelijk te houden.Als het kan zou ik de begeleidings band links of rechts van het podium zetten dit scheelt in iedergeval met overspraak.Condensators cangen nu eenmaal een hoop op, daar ontkom je niet aan.

Ik heb liever 6 goeden condensatorsdan b.v. 12 sm 58, hier van je helemaal weinig mee op.

x-y is een microfoon plaatsing die je vaak bij opname studio's etc ziet je plaats 2 microfoons op een statief met de koppen naar elkaar toe.

met vriednelijke groet,
          lupi

Comment

• Rv
            • Feb 2001
            • 1086

sorry, een koor van meer dan 100 man in openlucht met moni's pik jij met 6 condensators niet naar behoren op.
            Geloof ik gewoon niet dat jij dan het ganse koor hebt met juiste balans. Dat wil zeggen dat je per condensator +15 man moet doen in 'niet ideale omstandigheden'.
            Don't think so ...

____
            Rv.
            ____
            ____
            Rv.
            ____

Comment

• Rv
              • Feb 2001
              • 1086

Komt daar ook nog bij dat ik de AKG391 helemaal niet ZO'N lekkere mic vind. Niet slecht, maar er zijn er VEEL beter (om het bij AKG te houden bij de 'goedkopere reeksen', de C451 bijvoorbeeld ...)

____
              Rv.
              ____
              ____
              Rv.
              ____

Comment

• Rube
                • Sep 2002
                • 23

Er is een leuke discussie opgang gekomen van de vraag die ik heb geplaats. Ik wil daar graag nog ervaring aan toevoegen.
                Afgelopen zaterdag hadden we weer een optreden maar deze keer in een grote tent. Ik heb voor dit optreden 6 dynamische microfoons tussen het koor gezet (te leen gekregen, Samson) deze heb ik tussen de overheads gezet (dus om en om) en moet zeggen, (mede denk ik door de tent opstandigheden: lees binnen) dat ik toch zeer te spreken was over deze combinatie van overhead en dynamische. Alle groepen kwamen perfect tot hun recht, en het geheel was mooi uitgebalanceerd! Dus is misschien dit de oplossing?? (in iedergeval voor binnen?)
                Combi overhead/dynamische?

Ruud

Comment

• Rv
                  • Feb 2001
                  • 1086

Dat was dus 6 dynamische en 6 condensators.
                  Heb je het ook es geprobeerd met 12 condensators?
                  Zijn er nog mogelijkheden die je al geprobeerd hebt?

____
                  Rv.
                  ____
                  ____
                  Rv.
                  ____

Comment

• Rube
                    • Sep 2002
                    • 23

RV,
                    zaterdag had ik 8 x shure overhead en 6 x Samson totaal 14 mics
                    Verder heb ik nog niets geprobeerd.
                    Maar ik ga eerdaags een babbeltje maken, om een paar dingen uit te testen. Tot nu toe beviel bovenstaande combi wel.
                    En misschien is dit ook wel een oplossing?

Ruud

Comment

• Rv
                      • Feb 2001
                      • 1086

Tja, dat zal inderdaad wel een verbetering geweest zijn, maar probeer toch te denken: KAN HET NOG BETER?
                      Proberen, testen en wie weet hoeveel beter het nog kan ...

Laat zeker weten wat er uit de bus komt, ben best nieuwsgierig!

____
                      Rv.
                      ____
                      ____
                      Rv.
                      ____

Comment

• Pino
                        • Jul 2002
                        • 390

Kijk,
                        van zulke discussies en uitwisseling van ervaringen kunnen we nu écht eens iets leren zie !
                        Rube, nog een vraagje: hoe was het gesteld met de begeleidings muziek? Heb je last gehad van overspraak? Hoe heb je je moni's geplaatst?
                        Groetjes,
                        Pino

Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Rube
                          • Sep 2002
                          • 23

Hallo Pino,
                          bedankt voor het compliment, en inderdaad samen kunnen we hier wat van leren.

We hadden deze keer "geluk" dat we op een echt podium stonden , met 2 "verdiepingen",en ik heb de monitoring voor op de grond voor het koor geplaats
                          1e set op de eerste verdieping en 2e set 2e verdieping.
                          Omdat het koor "smaller" wordt (3 rijen diep 13 lang)door deze verdiepingen kwam het monitorgeluid bij een ieder goed door.
                          de monitoring op 2e verdieping ook voor 3 rijen diep, daar kwam ook het geluid goed door.
                          Dus dit wat een perfecte opstelling.
                          Er kwam weinig tot geen overspraak terug in de microfoons, omdat ik onder of dichtbij de monitoring geen overhead, maar een dynamische microfoon had geplaats, dus het geluid van de muziekbanden kwam niet direct in een overheadmic, en dat werkte volgens mij wel.

Het gebeurd vaker dat we geen podium hebben, dan staat ieder vlak achter elkaar (6 rijen) en dan zet ik de monitoring vaak hoog over het koor heen (voor en zijkant), en ik denk dat daar nu de schoen wringt.
                          Ik ga bij ons eerste optreden (in november) de monitoring in het koor plaatsen na de 3e rij, dus het zelfde princiepe als het laatste optreden, en niet meer over het koor heen, omdat dan de overhead microfoons veel minder muziek opvangt.
                          Of dit werkt weet ik niet, maar ik probeer het gewoon uit.
                          Plus het plaatsen van 6 dynamische microfoons, misschien dat dit dan moet lukken?
                          Echter in December hebben we pas weer een buiten optreden, ik ben zeer benieuwd of bovenstaand verhaal ook buiten opgaat.
                          Ik ga het proberen, en uiteraard blijf ik adviezen inwinnen.

Groetjes
                          Ruud

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

Tsjaa, blijft een probleem, koren uitversterken.

Ik heb ooit eens een combinatie gebruikt van overheadjes en headsetjes. De overheadmic's gebruik je om het koor als een koor te laten klinken. De headsetjes gebruik je voor een paar mensen om de zang verstaanbaar te krijgen.

Ik weet niet hoe jou koor presteerd maar het gros van de koren die ik on-the-road tegen kom, zingt binnensmonds. Een klein beetje opvoeding doet ook wonderen.

Groeten,
                            Cobi.

Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

Wat van de Beyer Opus 53.....of Opus 83....of de MC86?? ik heb er goede ervaringen mee...de MC86 is trouwens een richtpijpie..

Olaf, Duffhuës Edit Company.
                              Heesch.

Ik wil een Volkswagen...zit een E, een A en een W in...EAW..
                              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Mathijs
                                Moderator
                                • Aug 2002
                                • 1353

citaat: maar probeer toch te denken: KAN HET NOG BETER?
                                Proberen, testen en wie weet hoeveel beter het nog kan ...
                                Zeker een goede combi, overhead en normaal door elkaar.

maar wat zowiezo al een verbetering is, is de dynamische vervangen door condensator (lijkt me logisch, omdat het gewoon zuiverder is). Omdat het condesator is, wil het niet zeggen, dan je veel meer spill in je microfoon krijgt, of dat je sneller feedback krijg.
                                Om maar even terug te komen op de KSM105 (Neumann), deze geeft bijne geen spill door, en is zeer goed bestand tegen rondzingen (werk er veel mee op mijn werk met live opnamens (voor de vocals(voor radio).

later
                                De Tante

Comment

Working...