LAB-hoorn subwoofer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

LAB-hoorn subwoofer

Hallo,

Op het Live Audio Board is men inmiddels klaar met het ontwerpen van de LAB-hoorn subwoofer. Het grootste gedeelte van het ontwerp is gedaan door Tom Danley van Servodrive. Op de volgende pagina kun je de constructietekeningen en nog veel meer vinden:

Members of the LAB community began the LAB Subwoofer Project years ago, and many members have contributed drawings, specs, photos, and experiences in designing and building a LAB subwoofer. We have a forum dedicated to the LAB Subwoofer and all the LSP Documentation right here.

Volgens Tom Danley kan deze subwoofer alles verslaan wat momenteel te koop is (zelfs de Servodrive) Het ontwerp gebruikt 2x12" speakers van Eminence. De verwachting is dat deze in augustus in Amerika leverbaar zijn. Het moet dan mogelijk worden om deze speakers ook naar Europa te verschepen.

Ik vraag me af of er onder jullie mensen zijn die het aandurven om 8 van deze monsters (120x120x60cm) te bouwen. Aangezien het hout niet veel hoeft te kosten heb je voor het geld van 16x12" speaker een basset die op geen enkele manier te evenaren is:

Vier LAB-hoornsubs zijn ongeveer 10dB harder bij 30Hz dan vier Turbosound TSW-124 (24" speakers)...

MVG Contour

• matthijs
    • Sep 2000
    • 44

Ik volg het nu oook al een tijdje en ik denk dat ik we een setje wil maken.

greetz, matthijs
    greetz, matthijs

Comment

• FiëstaLj
      • Oct 2000
      • 2068

Hoe moeten die gestacked worden ? rechtop of liggend ?

Maar wij hebben LEM, bezoek de site
      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

Dat lijkt me echt gaaf om die hier naast m'n bandpass hoorn onder m'n bureau te leggen. Alleen heb ik het geld er niet voor....
        Als iemand hem hier gebouwd heeft moet ie maar zijn bevindingen hier posten.

Groeten, michiel
        Groeten, michiel

Comment

• Peter Vanhove
          • Jun 2002
          • 347

Wij willen er 12 stuks van gaan bouwen voor onder onze Tecnare Linearray die volgend jaar op de markt komt (http://www.tecnare.com/LA312.htm).
          Het ontwerp van deze sub is gemaakt om minstens 6 stuks bij elkaar te gaan gebruiken (vandaar 12 stuks, 6 links, 6 rechts).
          Het is een zeer ingewikkelde constructie die perfect moet gebouwd worden, je hebt absoluut een CNC houtbewerkingsmachine nodig en iemand met heel veel ervaring om dit tot een goed einde te brengen.

Peter

Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
          Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• F.r.e.d.e.r.i.k
            • Aug 2001
            • 55

Het is een look-a-like bassmax....

Comment

• Peter Vanhove
              • Jun 2002
              • 347

Ja, groot en zwaar zijn ze wel, maar je hebt er wel véél minder nodig om het gewenste resultaat te krijgen. Kijk eens naar dit (de 2e pagina spreekt voor zichzelf) http://www.servodrive.com/servo/BassTech7.pdf
              Zoals je ziet heb je 4 van deze jongens nodig om 9 dubbele 18" kasten te vervangen. Minder gewicht, minder truckvolume, minder versterkervermogen en voornamelijk minder vervorming. Je kan je wellicht wel voorstellen wat 12 van deze jongens aan laag kunnen produceren.

Peter

Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
              Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Ik denk dat je de LAB-hoornkast niet kunt vergelijken met "normale" hoornkasten. Bij het ontwerp van deze kasten is gebruik gemaakt van de diepgaande theorien van Tom Danley. Deze kast is vele malen efficienter dan gebruikelijke ontwerpen. Dit komt omdat de drivers exclusief voor dit ontwerp zijn gemaakt. De drivers hebben dus de ideaale parameters voor het gebruik in deze hoorn.

Zoals Peter al aangaf zul je 4-6 kasten per kant nodig hebben maar dan reikt je weergave tot maar liefst 28Hz. Zelfs bij deze lage frequentie zullen de 12" drivers niet over hun x-max heenbewegen. Deze subs zijn dus in staat tot een onvervormde weergave van de laagste tonen.

Overigens zijn de afmetingen zodanig gekozen dat de subs nog altijd makkelijk in een vrachtwagen passen. Ik moet wel toegeven dat wij zulke grote kasten niet zouden bouwen vanwege het hoge gewicht. Maar als onze nieuwe hoorkasten (92x92x60cm REAL Earthquake met 18" RCF) ons bevallen willen we misschien nog wel groter...

MVG Contour

Comment

• michiel
                  • May 2001
                  • 1032

Die drivers voor in die hoorn gaan verdacht veel op car-woofers lijken vind ik.
                  En als ik het goer heb gezien hebben ze een ophanging van foam!? Dat is niet echt gebruikelijk in de PA...

Groeten, michiel
                  Groeten, michiel

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

Hoi Michiel,

Toen ik die woofers zag dacht en denk ik nog steeds hetzelfde. Een erg grote stofkap en die ophanginging geven het uiterlijk van een hifi/car speaker. Ook het rendement is niet wat we gewend zijn van PA-woofers. Echter de parameters van de driver zijn zodanig dat er in combinatie met de ontwikkelde hoorn toch een gigantische basdruk kan worden bereikt. Dit is mede door de grote lineaire uitslag van de woofers.

De gegoten korf en de ventilatie zien er wel indrukwekkend uit en aangezien ze bij Eminence echt wel weten wat ze doen denk ik dat het met de betrouwbaarheid van deze vreemde 12" ook wel snor zit. Ik ben vooral benieuwd naar de prijs en de leverbaarheid van deze woofers. De LAB-hoorn werkt alleen optimaal met deze woofers dus het is te hopen dat ze ook hier leverbaar worden. Verschepen kost namelijk meer dan 50 euro per speaker...

MVG Contour

Comment

• R. den Ridder
                      • Sep 2000
                      • 1500

Hee, kun je met het toepassen van deze speakers in een aangepaste dubbele glijbaan ook niet een flink rendement halen?

groeten,
                      Ralph

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

Een glijbaan is een rearloaded horn. Dit wil zeggen dat de hoorn aan de achterzijde van de luidspreker is geplaatst. Aan de voorzijde straalt de luidspreker direct in de ruimte. Dit is dus het grote verschil met de LAB-hoorn waarin de luidspreker aan de ene zijde belast wordt door de hoorn en aan de andere zijde door een zeer kleine gesloten ruimte.

Mede door deze kleine gesloten ruimte achter die 12" zal deze geen extreme konusuitslagen maken. Ik verwacht dat deze speakers in een glijbaan al met zeer weinig vermogen over hun x-max zullen bewegen. Het is niet voor niets dat men in glijbanen vaak zeer stug opgehangen luidsprekers toepast.

MVG Contour

Comment

• R. den Ridder
                          • Sep 2000
                          • 1500

Whoops, je hebt gelijk, foutje.

maar het lijkt me interresant om een luidspreker met de conus naar beneden te hangen in een glijbaan. met een gesloten drukkamer er achter. en een vernauwing naar de glijbaan zelf toe als hoorn... wat denken jullie, volgen mij klapt dit best..iemand een ouwe gljbaan over?

groeten,
                          Ralph

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Je wilt dus gewoon een frontloaded hoorn maken met als basis de vorm van een glijbaan? Lijkt me toch makkelijker om gewoon een frontloaded hoorn te maken en die zo opvouwen dat het een mooie kast maakt.

Groeten, michiel
                            Groeten, michiel

Comment

• R. den Ridder
                              • Sep 2000
                              • 1500

hoi,

volgens mij creer je een hoger rendement door de glijbaan als poort in te zetten na de compressie door de folded-bin contructie.

iemand die mijn menig deelt?

Ralph

Comment

Working...