"hogedruk box"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr Dj
    • Jan 2002
    • 836

"hogedruk box"

Nou waren wij laatst ergens waar wij met onze drive-inn inprikten op het geluid van de band (blof) verzorgd door purple sound. De boxen knalden wel erg lekker en mij werdt verteld dat het "hogedruk kamers/boxen" waren of ook wel eens genoemd "drukboxen" van het merk D&B. nou is mijn vraag:

1 wat is de officiele benaming
    2 Hoe werkt het? is het gewoon een gesloten kast?
    3 wat voor voordelen/nadelen
    4 waarvoor geschikt hoog/laag/midden
    5 hoe komt het dat het een gesloten kamer is en toch erg lekker knalt........KAN DAT ??? er is toch weinig luchtverplaatsing vanuit de kast.
    6 heeft er iemand meer info over

Maar ik heb Denon (en hoe)
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Een "hogedruk" box is naar mijn weten een andere benaming voor een gesloten kast. Zoals jij al aangaf leek het een gesloten kast dus het zal wel kloppen.

Voordelen:
    - makkelijk te berekenen (handig voor zelfbouwer)
    - veel tegendruk dus speaker iets veiliger tegen te grote slag
    - lagetonenafval 12dB/okt (loopt dus lager door)

Nadelen:
    - laag rendement
    - Vrij grote kast nodig voor weergave lage tonen (met gebruikmaking van de normale PA cpeakers)

Gesloten kasten ziet men nog wel als monitor waar een extreem laag bereik toch niet nodig is. Pure topkasten kunnen ook gesloten zijn. Het mid/hoog gedrag van zo'n kast wordt volledig bepaald door de ingebouwde luidspreker.

Dat het toch lekker knalde had er vast mee te maken dat er goede speakers werden gebruikt. Tevens zou je jezelf kunnen afvragen in hoeverre die persoon die jou uitleg gaf vestrand van zaken had. Wellicht was het een gewone basreflex met een drukkamerdriver erin (oftewel eeen driver/hoorn combinatie)
    MVG Contour

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

citaat:

....veel tegendruk dus speaker iets veiliger tegen te grote slag.....
      Er is nog meer aan de hand met de slag van de speaker ren opzichte van een reflex kast. Een reflexkast heeft boven zijn poort afstemming een kleinere slag, echter onder de afstemming kan de slag heel groot worden. Als je een reflex kast met een subsonic filter hebt is de slag van de speaker kleiner als bij een geslotenkast, en is de belasting dus hoger.
      Over het algemaan kun je dus zeggen dat de slag van de speaker in een gesloten kast groter is dan de slag van de speaker in een reflex kast. Maar dat geld alleen als de reflex kast goed berekend is en doed is afgestemd of als er een subsonic filter tussem zit.

citaat:
      ....Vrij grote kast nodig voor weergave lage tonen (met gebruikmaking van de normale PA cpeakers)....
      Als je de zelfde speaker in een reflex kast zet, en je wilt het zelfde -3dB punt, dan word de reflex kast groter als de gesloten kast. In de car hifi worden vaak gesloten kasten toegepast omdat deze compacter zijn dan reflex kasten met het zelfde -3dB punt.
      Ik ben alleen niet zeker of die komt door dat de reflex kast steiler afvalt dan een gesloten kast, of iets anders.

Groeten, michiel
      Groeten, michiel

Comment

• Ward
        • Aug 2000
        • 352

bij mijn weten heeft een reflex (standaard) kast een roll-off factor van 12dB/Oct. (is te veranderen door afstemming..
        Een gesloten kast met Q=0.707 heeft een roll-off factor van 6dB/oct. Hier wordt vooral bij actieve home cinema sub woofers (grote) dankbaar gebruik van gemaakt. Je kunt namelijk je resonantie frequentie met een vrij kleine kast met een 15" (hifi) op 60Hz leggen. Je hebt dan 1 octaaf lager (30Hz) maar een extra versterking van 6dB nodig om vlak te blijven. Reken even door... 15Hz maar een versterking van 12dB... dus als je een processor ervoor zet die ook een laagaf filter heeft en een versterker met 'redelijk' wat vermogen kun je dus thuis in je woonkamer om en nabij de 15-20 Hz makkelijk halen.

Maar wat nou echt voordelen zijn bij PA? ik weet het niet.

Groet,
        Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
        Groet,
        Ward

Comment

• Dré
          • Nov 2001
          • 409

Een hogedruk speaker bestaat niet. De benaming is ontstaan uit een verbrassing (=onbegrip) van de term drukkamer speaker.

Bij een drukkamer speaker is de veerconstante van de opgesloten lucht de dominant over de veerconstante van de ophanging van de conus (spider en surround). Groot voordeel: De productie toleranties in de veerconstante van de luidspreker zijn van ondergeschikt belang. Ook kan de kast vrij klein gemaakt worden. Nadelen zijn er ook natuurlijk. Je krijgt of een hoge F3 (weinig laag) OF een laag rendement (de regel "there's no free lunch" geldt ook hier weer).

Een drukkamer speaker is dus een specifiek soort gesloten kast. Het is namelijk wel degelijk mogelijk een gesloten kast te ontwerpen waarbij de veerconstantie (compliantie) van de speaker dominant is over die van de kast.

De afval van elke gesloten kast gedraagt zich als een 2e orde hoogdoorlaatfilter (12dB/octaaf afval dus!). Hetzelfde geldt voor de fase en het impulsgedrag.

De afval van een bass reflex kast hangt enigszins af van de afstemming van de kast. Bij de meeste kasten volgt het een 4e orde afval (24db/octaaf).

De reden dat een gesloten kast zo prima gebruikt kan worden in auto's is eigenlijk een hele simpele. Als het volume van de kast niet meer te verwaarlozen is t.o.v. het volume van de ruimte waarin de kast uitstraalt dan gaat de luidspreker in pressure mode werken. Dit (z.g.n. cavity effect) zorgt voor een 12dB/octaaf boost beneden de "cavity corner". Het is dus PRIMA mogelijk een kast zodanig te ontwerpen dat hij een vlakke response heeft tot bijna 0Hz IN EEN AUTO (en met de deuren dicht). Overigens zijn veel car audio fanaten totaal niet op de hoogte van dit effect (what else is new). Precies hetzelfde geldt voor een koptelefoon!

Een gesloten kast heeft _in principe_ een betere impulsrespons (beiden optimaal ontworpen (critically damped)). Ook is het mogelijk speciale trucjes uit te halen met gesloten kasten waardoor je het laag zeer ver door kunt laten lopen. De Bag End "Elf" met z'n "integrator" is een voorbeeld van een zeer slim truckje.

En uiteraard geldt ook HIER weer "there's no free lunch". Deze trucjes vreten vaak vermogen (en vragen om veel trillende geitenvellen).

In de PA wereld zijn er zeer weinig speaker systemen die gebruik maken van direct stralende gesloten kasten voor het weergeven van het laag (o.a. vanwege het feit dat er nogal wat vermogen nodig is om een SPL in het laagste laag te krijgen; vergelijkbaar met een BR systeem).

Een BR kast gedraagt zich, ver boven de poort frequentie, als een gesloten kast en heeft dus een uitslag die, ver boven de poort frequentie, vergelijkbaar is aan die van een gesloten kast. Het is ROND de poort frequentie dat de poort energie onttrekt aan de luidspreker waardoor de uitslag van de luidspreker afneemt (bij zeer zware koppeling van poort met speaker neemt de uitslag van de conus af tot vrijwel NUL op de resonantiefrequentie van de poort).

Ruim onder de resonantiefrequentie van de poort gedraagt deze zich als een "lek" naar buiten toe en werkt de output van de poort de output van de speaker tegen (vandaar ook de 4e orde afval). Ook is de veerconstante van het opgesloten volume afwezig (de poort gedraagt zich immers als een lek) waardoor de luidspreker zich zal gaan gedragen alsof hij niet meer in een kast zit (unloaded). Dat is ook de reden waarom bij een BR kast een goede subsonic van levensbelang is. Anders kan, ruim onder de poort resonantie, de uitslag dusdanig toenemen dat de X_max overschreden wordt.

-- Pardon my French, I'm Dutch --
          -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• BiG_G
            • May 2002
            • 1

citaat:
            De reden dat een gesloten kast zo prima gebruikt kan worden in auto's is eigenlijk een hele simpele. Als het volume van de kast niet meer te verwaarlozen is t.o.v. het volume van de ruimte waarin de kast uitstraalt dan gaat de luidspreker in pressure mode werken. Dit (z.g.n. cavity effect) zorgt voor een 12dB/octaaf boost beneden de "cavity corner". Het is dus PRIMA mogelijk een kast zodanig te ontwerpen dat hij een vlakke response heeft tot bijna 0Hz IN EEN AUTO (en met de deuren dicht). Overigens zijn veel car audio fanaten totaal niet op de hoogte van dit effect (what else is new). Precies hetzelfde geldt voor een koptelefoon!

Dré,

Je verhaal klinkt leuk, maar heb hier volledig de indruk dat je geen idee hebt wat er in de Caraudio wereld speelt.
            Om je zelf beter in de caraudio wereld te verdiepen is hier misschien een link die wel van toepassing kan komen: www.showyoursound.nl

Suc6

Home and Caraudiofreak!
            Home and Caraudiofreak!

Comment

• bertuss
              • Jan 2002
              • 816

ben al langere tyd actief op dat forum. maar menig forummer hier zal zich er groen en geel ergeren.

Comment

• Powerlight TD
                • Jan 2002
                • 111

Dré weet juist exact waar hij over praat.
                Zijn verhaal is klink-klare waarheid...
                Het volume van een auto is minimaal en daar moet je rekening mee houden wil je hoge geluidsdruk produceren.

Dus z'n verhaal klinkt niet alleen leuk, het theoretische verhaal dat wordt toegepast zorgt er ook nog eens voor dat een luidsprekerkast leuk klinkt...

Ik heb niks tegen auto-audio fanaten, maar begin niet te kibbelen.
                Dat kan hier wel eens in verkeerde aarde vallen...

Met zeer veel hoogachting en waardering teken ik,

Michel Tenhage

Comment

• janssenthfrank
                  • Jun 2002
                  • 20

alles klopt ongeveer behalve dat de kasten helmaal niet zo groot hoeven te zijn. kijk maar naar een d&b stej bijvoorbeeld een b1 f2 set. die is helemaal niet zo groot voor het vermogen wat die kan leveren en het grote voordeel is dat die gewoon lekker klinkt. Overigens wrkt purple sound volgens mij alleen nog maar met D&B, omdat het gewoon goed klinkt.

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                    • Jun 2001
                    • 1429

Sinds waneer doet Purple Group het geluid voor BLOF?
                    Dat was toch dageraad samen met Piebelight?

<h5>Showtechniek</h5>

Comment

• Mr Dj
                      • Jan 2002
                      • 836

Sinds neterpop 2002....purple-sound deed het geluid.

Maar ik heb Denon (en hoe)

Comment

• JeroentjE
                        • Oct 2000
                        • 197

Purple doet dat (vooralsnog) niet op vaste basis ..

En Purple heeft inderdaad zelf overwegend D&B, maar de uiteindelijke keuze hangt soms ook af van de technicus; bv Ron Lammers van Di-Rect heeft liever EAW, en ook toen ik van het weekend de trailer openmaakte werden we verwelkomd door een stapel 850. (Gelukkig dat er stagehands waren).

PS Ze hebben ook van die plastieke actieve RCF doosjes!

Vliegen is de meest milieuvervuilende manier van reizen.
                        Nigel Tufnel: "Eleven. Exactly. One louder."
                        Marty DiBergi: "Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?"
                        Nigel Tufnel: [Pause] These go to eleven."

Comment

• onetoe3
                          • May 2004
                          • 18

Volgens mij heb ik nooit gezegd dat ik een voorkeur voor EAW heb, maar soms kun je niet anders krijgen.
                          Dat komt omdat je ook wel eens op huis-systemen moet draaien en Purple is ook wel eens "leeg" verhuurd,
                          dan wordt er wel eens wat extra ingehuurd. zodoende....
                          Handel in oorverdovende middelen

Comment

• splash
                            • Aug 2002
                            • 342

Leuk dat je een post plaatst in een 2 jaar oude topic, maar ik kan er persoonlijk geen touw aan vast knopen...
                            Heeft iemand ooit gezegd dat jij hebt gezegd dat je een voorkeur voor EAW hebt??

Comment

• Jasper-Lichtbron
                              • Jun 2001
                              • 2155

citaat:Leuk dat je een post plaatst in een 2 jaar oude topic, maar ik kan er persoonlijk geen touw aan vast knopen...
                              Heeft iemand ooit gezegd dat jij hebt gezegd dat je een voorkeur voor EAW hebt??
                              citaat:En Purple heeft inderdaad zelf overwegend D&B, maar de uiteindelijke keuze hangt soms ook af van de technicus; bv Ron Lammers van Di-Rect heeft liever EAW, en ook toen ik van het weekend de trailer openmaakte werden we verwelkomd door een stapel 850. (Gelukkig dat er stagehands waren).
                              En Ron is hier duidelijk nieuw dus zal als zoekterm Di-Rect gebruikt hebben ofzo? Welkom hier in ieder geval, weer een leuke aanvulling op het ledenbestand als het om 1 en dezelfde Ron gaat lijkt me (al heb ik geen bal verstand van geluid )

Comment

Working...