Asymetrisch vermogen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

Asymetrisch vermogen

Stel, we hebben een leuk klusje, en plaatsen daarvoor 3 L36's per kant, das 3*18". Nu zetten we per kant 1 versterker neer. 1 subje aan de ene kant van de amp, 2 subjes aan de andere kant. Het gevolg is nu dat de enkele kast meer vermogen te verwerken krijgt dat de 2 andere kasten. Ook de dempingsfactor is voor dat ene kastje gunstiger.

Heeft dit nadelige gevolgen op het totaalgeluid?

Ik heb ook een site........
    M'n baas heeft EAW olé olé!
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>
  • -Bart-
    • May 2001
    • 827

je bedoelt met de ene en de andere kant zeker de linker en de rechter uitgang?

Een beetje versterker heeft hier totaal geen probleem mee.

Je subjes krijgen per stuk allemaal even veel vermogen, aangezien een versterker 2 keer zoveel vermogen aan 4 ohm aflevert dan aan 8 ohm, gedeeld door 2 is weer even veel als.

Demping ? Je versterker zal iets meer moeite hebben om de zwaarbelaste kant te dempen. Maar lang niet hoorbaar. Je verbetert de demping van je systeem al door kortere speakerdraden te gebruiken.

B.Sliggers
    <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Daan Hoffmans
      • Aug 2000
      • 1225

citaat: Je subjes krijgen per stuk allemaal even veel vermogen, aangezien een versterker 2 keer zoveel vermogen aan 4 ohm aflevert dan aan 8 ohm, gedeeld door 2 is weer even veel als.
      Das niet helemaal waar, vandaar mijn vraag....

<center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• -Bart-
        • May 2001
        • 827

zolang je een echte versterker gebruikt, scheelt dat maar een paar watt, en dat is al snel 0.02 dB bij volle belasting.

quel un disastre!

B.Sliggers
        <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Ward
          • Aug 2000
          • 352

hee Bart.. we gaan niet overdrijven he.. Crest Crown LAB Carver zijn toch vooraanstaande versterker merken en die voldoen echt niet aan de specs die jij aanhaalt...

Groet,
          Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
          Groet,
          Ward

Comment

• Daan Hoffmans
            • Aug 2000
            • 1225

Denk in dit geval aan QSC en RAM.
            Die RAM versterkers zijn zojuist besteld, lange levertijd helaas, maar we zijn erg benieuwd.......

Comment

• Remco vd Werff
              • Apr 2001
              • 753

De vraag die ik nog heb bij dit onderwerp, is de volgende:

Wanneer je bv standaard kant A van je versterker met 4 ohm belast en kant B met 8 ohm, ga je dan op een gegeven moment verschil merken?

Werd eens tegen mij gezegd. Die kant die zwaarder belast wordt (dus die van 4 ohm) slijt meer/sneller, waardoor je dit dus beter niet kunt doen.

Aan de ene kant vind ik het wel logisch klinken, aan de andere kant een profi amp moet hier toch geen problemen mee hebben....

Groeten, Remco
              Groeten, Remco

Comment

• Powerlight TD
                • Jan 2002
                • 111

In principe staat de linker-trap los van de rechter-trap.
                De voeding voedt echter de beide trappen.. Mits de versterker bestaat uit een stabiele voeding zul je geen problemen krijgen. En over de impedantie bij 4 of 8 ohm, Helaas kun je vermogen en impedantie niet linear tegen elkaar uitzetten. Heb je een versterker van bijvoorbeeld 2x 800W aan 8 ohm dan zou het vermogen bij 4 ohm niet 1600W zijn. Daar zit een gering verschil tussen. En de demping? =&gt; -bard- zei het al...

Don't try that at home...

Michel Tenhage
                Techniek & Realisatie

Comment

• yvobtv
                  • May 2002
                  • 272

De pt 1800 en de pt2400 van carver hebben een dubbele voeding tot en met de netstekker dus gescheiden. ja ze hebben dus twee stekkers

(((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))
                  (((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))

Comment

• Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

Wees maar niet bang voor problemen of slijtage door lager te belasten, zolang je maar niet onder de minimale impedantie gaat.
                    Als je 3 * 8 Ohm aansluit is de totale imp. 2,6 Ohm, als je RAM met 2 ohm belast mag worden werkt het prima, je kunt er zelfs 4 aanhangen.
                    Ik gebruik al jaren een Yamaha PC2002 die op minimaal 4 ohm gespecificeerd is vaak met 3 * 8 Ohm per kant( ja, 6 speakers totaal dus)en dat geeft geen problemen, ook geen te grote warmteontwikkeling.

Slijtage is helemaal bullshit, alleen als de versterker te heet wordt is het niet zo gezond, maar dat had je zelf ook wel bedacht.

Groeten,

Carl

Comment

Working...