Nieuw hier en vragen over Podium en console

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Draad
    • Apr 2001
    • 122

Ts heeft (onbedoeld?) wat losgemaakt. Nieuw topic of hier verdergaan. Vindt het wel leuk

Comment

• Nocki
      • Jun 2016
      • 4

Hihi. Absoluut. Het gros van de muzikanten en zangers,essen heeft totaal geen kaas hiervan gegeten.
      Voor mij als gitarist moet ik zeggen dat ik alles wel hoor zonder het allemaal op mn eigen monitor mix te hebben.
      Het enige wat je vaak niet hoort zijn de zangers en en die gekke fluiten. De rest is hard genoeg. Zo heb ik dus op mijn eigen monitor mix ruim voldoende bandbreedte om mn gitaar op een normaal volume te horen en mn eigen stem ook nog eens voor als ik eens zing.
      Er is vaak zoveel overspraak dat je alles zo wel kan horen. :-)

Toen ik zelf m'n team mocht leiden heb ik aandacht besteed aan dit soort onderwerpen. Na wat uitleg zie je dat dit soort dingen beter opgepakt worden en alles wat beter loopt. MAar wanneer er mensen tussen lopen die eens in de 2 maanden mee gaan doen dan zie je dat de vragen bij de monitor mix idd nergens op slaan.
      En dat gaat trouwens 2 kanten op. Ik ben ooit aangesproken door een geluidsman die me kwam vertellen dat ik moest uitkijken dat m'n pedalen elkaar niet zouden gaan oversturen.
      Daar had hij natuurlijk vanuit zijn werk helemaal gelijk in maar in dit geval was het stapelen van oversturing precies de bedoeling (gitaar).
      Bedankt allemaal!

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Wanneer muzikanten eens gaan leren met hun vinger naar beneden te wijzen zal dat absoluut een erg positief effect hebben op het zaalgeluid.
        Zelfde geldt voor nuances aanbrengen in de vorm van EQ, dus wanneer een vocal niet simpel harder wil maar bijvoorbeeld een tikje 2K erbij en een tikje 300Hz eruit.
        De meeste problemen waar ik mee te maken krijg zijn vooral te wijten aan een gebrek aan kennis van de betreffende muzikanten, de 'mag ik galm op mijn monitor' sluit mooi aan bij mijn vorige post in dit topic dat muzikanten dezelfde sound willen als het publiek in de zaal kijgt.
        Gelukkig vertrouwd het gros van de muzikanten nog wel op de technicus voor wat betreft het zaalgeluid. Bij DJ's is dat vertrouwen er meestal niet, één van de redenen dat DJ's vaak alles in het rood duwen is dat ze geen idee hebben hoe hard het in de zaal gaat, da's dus een kwestie van gebrek in vertrouwen dat de geluidstech ervoor zorgt dat het hard genoeg staat om 'binnen te komen' maar wel zodanig dat niet bij iedereen het bloed uit de oren komt.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Nocki
          • Jun 2016
          • 4

Inderdaad. Als iedereen getraind zou worden zou dat heel veel schelen. Helaas is er altijd sprake van tijdsdruk waardoor er totaal geen tijd is voor training en goede afspraken. Alleen al het vaststellen van definities zou al heel veel doen...
          Het gaat aan beide kanten zo. Ik ken muzikanten die heel goed kunnen aangeven wat ze veranderd willen hebben in hun sound maar heb ook gewerkt met mensen die totaal geen idee hebben van hoe dingen moeten klinken.
          Zo heb ik geluidsmensen gehoord die alles als de Shadows laten klinken terwijl er toch een heel ander soort muziek en instrumenten op het podium stonden. Ook heb ik het vaak meegemaakt dat een geweldige klinkende en spelende gitaar opeens heel zwaar ging spelen omdat hij helemaal dood werd gedraaid. Dan moet je opeens enorm hard gaan werken om er geluid uit te krijgen...
          Er is bij beide groepen nog heel veel te leren dus.

Ik zal nog afsluiten met de leukste. Als het niet werkt gooi je er een DI box tussen. En nog een, en nog een....euh... En nog een. :-)

Comment

Working...