draadloos in een Live omgeving?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

draadloos in een Live omgeving?

Vraagje:

Ik zie steeds vaker geluidtechnici met hun tablet door de zaal/feesttent lopen, om zo draadloos de (digitale) geluidsmix aan te passen. Worden daar speciale draadloze routers voor gebruikt, of zou een standaard "huis-, tuin- en keuken" router daar ook voor volstaan zonder steeds de verbinding te verliezen? Wat voor routers zouden jullie daarvoor adviseren?

In dit geval gaat het om een Yamaha 01V96V2 die op het podium staat, die momenteel via een grote touchscreen + CAT5 kabel vanuit de zaal bediend wordt. Werkt weliswaar feiloos maar zou daar graag wat eenvoudigers voor hebben.

Bijkomende vraag: zou het mogelijk zijn om via één draadloze router tegelijkertijd zowel het geluid en de lichtshow aan te sturen?
    Wat voor voorzieningen zouden daarvoor getroffen moeten worden?

Suggesties zijn van harte welkom!

Groetjes,

Hans
  • RonaldH
    • Aug 2009
    • 274

Zelf met een Silex SX-2000WG gewerkt, ging niet vlekkeloos, telkens opnieuw verbinden, nooit een show mee durven schuiven.

Ergens een bericht gelezen dat de Ummu box beter werkt, zelf nooit geprobeerd.

Ik heb toch teveel van de tafel nodig om alles op afstand te doen, muziek instarten, opname mee laten lopen gain controle enz. allemaal erg moeilijk op de 01V96V2 op afstand.

Ik lees nog even mee of er nog mooie oplossingen los komen
    Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Vergeet niet dat (veel) huidige digitale mengtafels zelf al zijn uitgerust met een netwerkaansluiting voor de besturing. Deze prik je met een UTP kabel zo in een accesspoint en klaar is je draadloze bediening. Installeer de bijbehorende app op een tablet, telefoon of laptop en draaien maar. De 01V96V2 heeft dit niet en of je dat dan draadloos stabiel gaat krijgen is een vraag.

Heb het vroeger net als RonaldH een 01V96 ook via een Silex USB over UTP module gedaan maar dat was alles behalve stabiel. Deze Silex ligt nu bij mij op zolder aan de CV ketel om de status uit te lezen en door te geven aan mijn domotica server.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Mijn ervaring met mixen op een Ipad zijn zeker niet positief, los van een al dan niet stabiele verbinding mis ik vooral de nuance van een fysieke knop.
        Met je vingers over een scherm aaien werkt gewoon niet om subtiel wijzigingen aan te brengen, ik gebruik die Ipad hooguit om ff de monitors voor de DJ in te regelen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Eens met MusicXtra, ik gebruik een tablet ook alleen tijdens de soundcheck bij mijn ronde door een zaal en op het podium om de monitoren in te regelen naast de muzikanten.

Comment

• drummerke
            • Oct 2006
            • 432

Ik vind dat draadloos mixen via een tablet niet altijd zo eenvoudig. Het is een extra tool beter gezegd. Ik vind het vooral een voordeel bij kleine events waar er nooit plaats is en voor compacte bands. 24in en 6 monitor outs word toch beetje ingewikkeld.

Maar er is heel veel verschil tussen de verschillende merken en apps. De nieuwe behringer groep heeft wel goeie app's. Maar niet ieder merk heeft evenveel tools en dan is het soms waardeloos. Als je geen gains kan inregelen dan mis je toch wel iets belangrijk.

Ideaal vind ik die compacte rack mixers met ingebouwde wifi voor de kleine optredens waar men vaak niet eens een technicus in de zaal heeft. Als er dan een extra mannetje vrij is die even langs komt kan hij gewoon van in de zaal ook ff snel dingen aanpassen.

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Ik sta regelmatig met de X32 op plekken waar de tafel op een FOH positie gewoon geen optie is. Ramvolle zalen, kroegen of juist hele kleine locaties. Wat ook voorkomt is dat de tafel ergens aan de zijkant in de zaal moet staan, prachtig uit de lijn van de toppen.
              Snelle linecheck vanachter de mixer en dan met de iPad de zaal in. Ik mix zo regelmatig hele shows, en dat gaat prima mits de verbinding stabiel is. Soms is juist dat nog wel eens een uitdaging, ook op 5GHz zit de lucht soms aardig vol met allerlei WiFi dingen.

Overigens sta ik liever achter de tafel zelf, dan kan je veel sneller veel meer, maar de iPad is werkbaar.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Ampli
                • Aug 2014
                • 58

Ik gebruik al ruim 3 jaar de dl1608, in combinatie met de apple express op 5 ghz, nog nooit grote problemen mee gehad, is inderdaad wel bijna altijd in kleine cafes en 1 x buiten met 400 man, remote gains was wel makkelijker geweest.
                ook verschillende andere apps bekeken, maar ik vind de mackie app toch het gebruiksvriendelijk en eenvoudigste te bedienen

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Ooit eens een DL1608 gezien/gehoord in een live omgeving in Spanje. Hier gebeurde precies wat MusicXtra hierboven beschreef, subtiel wijzigen van volumes bleek lastig. Zangers waren of te zacht of te hard en even snel 5 faders tegelijk bedienen lukte ook niet.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by renevanh
                    Ik sta regelmatig met de X32 op plekken waar de tafel op een FOH positie gewoon geen optie is. Ramvolle zalen, kroegen of juist hele kleine locaties. Wat ook voorkomt is dat de tafel ergens aan de zijkant in de zaal moet staan, prachtig uit de lijn van de toppen.
                    Snelle linecheck vanachter de mixer en dan met de iPad de zaal in. Ik mix zo regelmatig hele shows, en dat gaat prima mits de verbinding stabiel is. Soms is juist dat nog wel eens een uitdaging, ook op 5GHz zit de lucht soms aardig vol met allerlei WiFi dingen.

Overigens sta ik liever achter de tafel zelf, dan kan je veel sneller veel meer, maar de iPad is werkbaar.
                    Helemaal mee eens, maar helaas werkt het niet met elke mixer zo handig als met een X32.
                    Ook niet heel veel duurdere...

In het begin had ik een simpele conceptronics router, dat was ellende. Nu met een TP-Link archer C7 een super stabiele verbinding. Ik weet niet of het dan op 2.4 of op 5 GHz draait. In grote tenten wil ik de router nog wel eens op het podium houden zodat ik bij het afstellen van de monitors de waarschijnlijkst beste verbinding heb.

Monitors afstellen op een tablet vind ik helemaal super in elke situatie. Lekker snel een mix neerzetten doe ik ook liever op de tafel, daarna de puntjes op de i, kan mooi tussen het publiek.
                    Last edited by DJ Antoon; 23-05-16, 17:46.

Comment

Working...