vervanger RCFl18P300

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arjenv
    • Mar 2012
    • 77

vervanger RCFl18P300

Ik ben op zoek naar een vervanger voor de RCF l 18 P300. Heb een kapotte, en ik heb het gevoel dat deze speaker eruit gaat. Onze onze vrienden uit Goes leveren hem inmiddels niet meer. Wat zou een goede vervanger kunnen zijn zonder dat ik gelijk allerlei baspoorten in mijn box opnieuw moet gaan berekenen? Kijkend naar de parameters, kom ik zelf uit bij de RCF L18G401. Maar aangezien ik geen deskundige ben op dit gebied, hoor ik graag van jullie wat jullie denken dat een goede vervanger is. Mag wat mij betreft ook een ander merk zijn.

Groeten
    Arjen
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Wat is 't kast volume & tuning?

LF18G401 is een erg mooie driver voor het geld. Speelt niet gek diep maar gaat vooral bijzonder hard (vanaf zo'n 37 Hz), zit ook in de 8003 van rcf.
    Afgaande op de parameters ziet ie er uit als een geschikte vervanger, kan minder vermogen aan maar je hebt wel een iets hogere x max.

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Die kun je toch perfect reconen? Dit zal vele honderden € schelen.

Dat is ij toch wel waard, want het zijn goeie drivers.

Comment

• arjenv
        • Mar 2012
        • 77

Het is een oude dubbel 18 kast, waarbij de drivers in een hoek staan t.o.v. elkaar. De tuning weet ik niet.

Comment

• arjenv
          • Mar 2012
          • 77

Dat is ook een optie, alleen persoonlijk vind ik de p300 wat "wollig" klinken, iets minder strak dan ik van moderne speakers gewend ben. Maar een reconeset incl reconekosten komt op 165, terwijl een nieuwe g401 240 kost. Zo heel groot is dat verschil niet.

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Kan ook goed aan de tuning van de kast liggen.

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Originally posted by DJ Antoon
              Kan ook goed aan de tuning van de kast liggen.
              Inderdaad ik heb ook eerder een vermoeden dat de 'fout' elders zit. Als het al een fout is. Smaken verschillen.
              Die P300 werd toch in flink veel goeie subkasten gebruikt.

Comment

• sjig
                • May 2012
                • 909

Is dit niet de sb 1000 van eaw? Daar zaten ooit ook deze drivers in, en staan onder een hoek

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

De P300 en G401 ontlopen elkaar erg weinig, beiden zijn wel oude beestjes die bij lange na niet meer mee kunnen komen met de huidige drivers.
                  Dat 'wollige' ligt aan de tuning, die is waarschijnlijk aan de lage kant, baspoort stukje inkorten zou weleens behoorlijk wat verbetering op kunnen leveren, zowel in de klank als het rendement.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• arjenv
                    • Mar 2012
                    • 77

wat zou dan een goede vervanger zijn voor de p300?

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by arjenv
                      wat zou dan een goede vervanger zijn voor de p300?
                      Iedere driver met vergelijkbare TS parameters maar wel met een grotere X-max. Ik heb het voornamelijk over de geluidsdruk, klankmatig is er meestal weinig mis met de oude beestjes. Die klank wordt ook voornamelijk bepaald door het kastontwerp dus vandaar mijn tip om de baspoorten een stukje in te korten.

Comment

• arjenv
                        • Mar 2012
                        • 77

Ok, zal eens rondkijken dan..

Comment

• arjenv
                          • Mar 2012
                          • 77

Extra x-max betekent meer punch.....en dan wordt het een kwestie van smaak..wil ik geluid horen of wil ik het voelen. Ik ben nog van degeneratie die met de eerste pa's te maken kregen, die in mijn oren toen prima klonken. Hoop gesjouw, geef het toe, maar die drie, vier of zelfs 5 wegsystemen konden mits goed bediend best lekker klinken.
                          Mijn ervaring met die boxen met hoge x-max is dat je ze vooral voelt en een laag gerommel hoort ipv dat je echt een bas hoort. Kan me voorstelen dat dat bij (deep)house prachtig is maar bij de feesten waar ik vooral kom, met muziek waar geen deep base aanwezig is, en het publiek muziek wil horen ipv voelen, minder. Ik houd het bij de g401 of diens neodenium broertje de n401, beide betaalbaar en voldoende voor datgene dat ik doen. Dank voor de hulp.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Wanneer een luidspreker buiten zijn X-max komt is de beweging niet meer linear met het aangeboden signaal omdat de aandrijving aan kracht verliest.
                            Die grotere X-max heeft niks te maken met de klank, enkel met de druk, die klank heeft alles te maken met de TS parameters van de driver en de afstemming van de kast op die driver.
                            Dat betekent dus simpel gezegd dat je minder hoeft te sjouwen om dezelfde capaciteit te krijgen.
                            Maar eens, een goede old-skool PA hoeft klankmatig helemaal niks mis mee te zijn.

Comment

Working...