Frequentiekarakteristiek bepalen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dave
    • Jan 2001
    • 757

Frequentiekarakteristiek bepalen

Stel, ik wil de frequentiekarakeristiek van een/mijn geluidsinstallatie meten. Wat heb ik hier voor nodig, en hoe gaat dat in zijn werk.
    Vraagje 2: Er wordt vaak gesproken over faseverschillen tussen bijvoorbeeld je laag- en midtoner, maar hoe kun je dat op het gehoor herkennen?
    Ben benieuwd!

Greetz,
    Dave
    U x I = Boem.
  • René
    • Oct 2000
    • 126

Dat kan met een real time analyzer, hierop kan je grafisch aflezen welke frequenties aanwezig zijn en hoe sterk (in dB's) ze zijn ten opzichte van de andere frequentiebanden. Deze apparaten zijn best wel duur en de bijbehorende microfoon is ook niet echt goedkoop. Wat je afleest veranderd per ruimte (je set klinkt in iedere zaal anders, doordat frequenties versterken en uitdempen) de meting is ook erg lokaal doordat de microfoon het spectrum op een punt bepaald. Als je een meting wil doen om sets met elkaar te vergelijken moet je de meting bijvoorbeeld in een dode ruimte uitvoeren.

Als je een referentie hebt, dus een set waarvan je weet dat die goed is/klinkt, kan je je gehoor trainen en dan andere sets beoordelen. Om je gehoor te trainen kan je misschien zelf fase ververschillen laten ontstaan en kijken wat je hoort tov van die signalen in fase. Of bv de fase van de midspeaker een keer omdraaien.

groeten,

René
    René

Comment

• Dave
      • Jan 2001
      • 757

En je moet er toch ook nog een ruisgenerator bijhebben om dat te meten?
      De reden van de (eerste) vraag is dat wij en geluidsset hebben waarvan we niet weten wat het frequentiebereik van de laag/mid en hoogkasten is, en hoe de crossoverfreq's ingesteld moeten worden.

Greetz,
      Dave
      U x I = Boem.

Comment

• Techieguy
        • Dec 2001
        • 227

Met een Behringer Ultracurve kun je al n heel end komen denk ik...

Comment

• Daan Hoffmans
          • Aug 2000
          • 1225

Je kan ook gewoon de boel aansluiten en op het gehoor je x-over instellen. En dan niet met hobbelpaardmuziek (bedankt Ralph), maar met muziek die ook echt iets zegt over je setje.

Ik heb ook een site........
          M'n baas heeft EAW olé olé!
          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• René
            • Oct 2000
            • 126

De meeste RTA's hebben een rose ruis generator ingebouwd.
            Als je die kast in een ruimte opstelt die dood is (dus geen invloed uitoefent op het geluid door reflecties dempingen etc) dan krijg je een indruk van de karakteristiek van de kast en of je eventueel wat moet eq-lizen. Je kan het ook met witte ruis doen (PAS OP alle frequenties hebben dan dezelfde amplitude) zo kan je het vermogen over mid en hoog globaal inregelen.

Toch is wat Daan zegt het makkelijkst als je een knappe CD hebt waarvan je weet hoe die moet klinken, kan je je set in iedere zaal redelijk klinkend krijgen op gehoor.

René
            René

Comment

• -Bart-
              • May 2001
              • 827

Kijk, als je de Echte f-karakteristiek van je setje wil bepalen, een beetje naukeurig (en niet van je ruimte), kan je het beter laten doen.
              De tweede beste manier is een fft analyser huren/lenen met behoorlijke microfoon en meet je set in een zo dood mogelijke ruimte.
              Het hoeft allemaal niet zo duur, als je er niet van die hoge eisen aan stelt. Ik heb ergens een cd liggen met alle terzen ruis tussen 20 en 20 k. Je zet die cd op en noteert met een dB-meter alle geluidsdrukken bij elk bandje ruis. et voila je f-karakteristiek.

Rose ruis is de meeste gebruikelijke golf-vorm voor f-analyse, maar zeker niet de enige, zo hebben ze ook nog swept sine, stjirps.

B.Sliggers
              <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Powerlight TD
                • Jan 2002
                • 111

Om je systeem goed te laten klinken zijn je oortjes inderdaad de beste tool, dat ben ik met michel eens.
                Je kunt het ook met een test CD'tje proberen maar deze zal nooit helemaal tot je voldoening gebracht worden....Je installatie zal de 20 tot =/- 30Hz bijvoorbeeld niet halen evenals de kantelpunten tussen de componenten. Daar zit al gauw een 3dB veschil in, ga je die toch proberen "recht" te trekken zul je na tijd tot de conclusie komen dat je installatie nog niet optimaal klinkt.
                En sta je met je setje bij een bruiloft of een diner lijkt mij het niet verstandig om de rose ruis eens op 0dB los te trekken....
                De CD'tje zijn wel makkelijk om bijvoorbeeld te kijken bij welke frequenties een speaker of driver begint of eindigt. En dan moet je de Q-factor ook nog eens meenemen.....

Don't try that at home...

Michel Tenhage
                Techniek & Realisatie

Comment

• Dré
                  • Nov 2001
                  • 409

citaat:
                  Stel, ik wil de frequentiekarakeristiek van een/mijn geluidsinstallatie meten. Wat heb ik hier voor nodig, en hoe gaat dat in zijn werk.
                  Vraagje 2: Er wordt vaak gesproken over faseverschillen tussen bijvoorbeeld je laag- en midtoner, maar hoe kun je dat op het gehoor herkennen?
                  Ben benieuwd!

Greetz,
                  Dave
                  Voor het meten "in het veld" kun je een computer (laptop) met een geluidskaart (en calibration chart) gebruiken. Software zoals Smaart erop, goede microfoon (met calibration chart) eraan en meten maar. Wel meten op meer dan 1 positie.

Het meten van de response van je systeem zelf is eigenlijk alleen boeiend tijdens het ontwerp van het systeem. Vroeger moest je dat doen in een "dode ruimte"; dankzij de computer kun je tegenwoordig gewoon een "windowed measurement" doen. Hoe groter daarbij de afstand is tot de dichstbijzijnde wand(en), hoe hoger je resolutie wordt (oftewel het LF punt waarbij nog iets zinnigs gemeten wordt) doordat je een grotere FFT binwidth kunt gebruiken.

Anechoic (via windowed measurement) metingen boven de 500Hz kun je al in elke huiskamer doen. Als je daar dan een 0cm meting beneden de 500Hz aan vastknoopt heb je een redelijk beeld van je systeem (met LF hoorns uiteraard niet mogelijk).

-- Pardon my French, I'm Dutch --
                  -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• Dave
                    • Jan 2001
                    • 757

Ok, makkelijkste manier is dus test-CD met een (goede) db-meter. Als het duurder mag zijn dus een RTA + microfoon en rose ruis. Ik ben er weer helemaal uit, Bedankt!

Greetz,
                    Dave
                    U x I = Boem.

Comment

Working...