Wie is verantwoordelijk?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freek
    • Aug 2008
    • 238

Originally posted by speakertech
    Wie is verantwoordelijk?
    Was niets van mij bij hoor....
    De meeste scholen beschikken volgens mij niet eens over apparatuur om geluidsdruk te meten.
    Speakertech
    Volgens mij vergis je je hierin. Ik weet van heel veel middelbare scholen dat ze een goede DB-meter hebben, en dat deze ook altijd mee gaat naar schoolfeestjes op externe locaties. Tegenwoordig zijn er ook al veel scholen die bijvoorbeeld alcoholmeters hebben zodat ze kinderen kunnen laten blazen als er een vermoeden is dat er alcohol genuttigd is.
    Hiermee wil ik niet zeggen dat de school 100% verantwoordelijk is, maar veel scholen nemen het risico niet (meer) en meten zelf op de avond regelmatig om dit soort zaken te voorkomen.
    Maar dit geheel terzijde.

Comment

• rdreiers
      • Nov 2009
      • 407

Feit blijft dat er weinig common sense in huis aanwezig was. Op het moment dat je een schoolfeest hebt met dit soort materiaal en artiesten moet je een lampje gaan branden. Hier moet iets meer als een luidspreker maatje huiskamer gestaan hebben. Je maakt mij niet wijs dat met opbouwen en ook tijdens het feest niemand nadenkt of dit wel gezond voor kinderen is. In mijn oren heb je dan weinig verstand en moet je voor jezelf afvragen of je daar wel op de juiste stoel zit. Leraar zijn is meer dan alleen lesgeven, het welzijn tijdens schoolse activiteiten hoort hier ook bij. En nogmaals, ik pleit de DJ niet vrij van schuld, we kunnen echter deze niet kwalijk nemen dat hij geen verstand in zijn hoofd heeft en daarom DJ is geworden. De verhuurder van de set had ook erop moeten attenderen dat ze iets hebben gehuurd wat bij stevige volumes schadelijk voor de oortjes is. Het wordt onder de streep toch een kastjes muur kwestie met alleen maar verliezers, de kindertjes die permanent een gehoorbeschadiging hebben. Ik hoop alleen dat de school hier iets van geleerd heeft voor een volgende feest.

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

En die permanente piep in de oren kan op termijn wel eens tot zelfmoord leiden!
        Lees de kranten er maar op na! Heet Tinnitus..........................

Ik zou als ouder zeker een aansprakelijkheidsactie beginnen samen met m'n rechtsbijstand.
        Het moet maar eens afgelopen zijn met dit krankzinnige gedoe. En op het forum wordt er eigenlijk ook dik aan meegedaan.
        Zijn we pas tevreden met 8 kanaals versterkers met 5 KW per kanaaltje.
        Wat wil je daar in ***snaam mee bereiken?
        Ook willen we luidsprekers hebben die 138dB uitbraken. Hoe ziek kan je zijn.
        Kan je pas zonder gehoorschade langer dan 5 minuten naar luisteren op minimaal 128 meter afstand!
        Last edited by SPS; 01-04-15, 16:34.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by rdreiers
          En nogmaals, ik pleit de DJ niet vrij van schuld, we kunnen echter deze niet kwalijk nemen dat hij geen verstand in zijn hoofd heeft en daarom DJ is geworden.
          En dan mag hij onderweg ook mensen omver rijden, of met drank op achter het stuur?

Als er al meerdere malen gevraagd / gezegd is dat het zachter moet, dan begrijp ik zo'n leraar ook wel.

Ik heb het zelf mee gemaakt, met bands (want sommige denken dat dj's er alleen last van hebben) dat een optreden op zondag om 20:00 moest stoppen ivm een (geluidsoverlast) vergunning en omdat de heren eindelijk publiek voor zich hebben niet willen stoppen, en gewoon doorgaan. Vervolgens dan nog even door de microfoon zeggen dat ze van de geluidsman moeten stoppen, maar dat ze gewoon leuk nog een half uur doorgaan.
          Lekker professioneel.
          Ik heb ze nog 1 nummer gegeven en toen zijn ze toch maar gestopt, anders was de stekker er echt uit gegaan.

Comment

• Ws Soundexpresse
            • Jun 2001
            • 1007

Mijn mening is als er een geluidsbedrijf aanwezig is, dat er ook n tafel is, en n poppetje dat het spul in de gaten houd...
            Ik verhuur sets niet los, dus bij ons is er eigenlijk altijd iemand bij.

Heb op een festival met n 4000bezoekers vorig jaar n dikke discussie gehad met de zogenaamde manager van n bekendere bliep-bliep toontjes dj.
            Geluid moest harder, publiek reageerde niet en dat lag aan het geluid. Meneer wou niet mee aan de voorkant gaan luisteren (hing n line-array, 10toppen per kant) want aan de achterkant hoorde je idd niet veel, echter voor zaten we op +/-100db, en het ging prima. Ook konden we ivm. vergunning niet harder. Meneer dreigde de dj van het podium te halen, waarop ik hem vertelt heb dat onze taak is om te zorgen dat er goed geluid is, en dat we zorgen dat er zo min mogelijk overlast is. Meneer had n contract waarin stond dat zijn DJ toch echt 115db moet draaien, heb hem vriendelijk naar de festival organisator gewezen. DJ zelf na afloop gesproken, had nergens nix van gemerkt, en n goede set gedraaid vond ie... pfffffff
            Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• highendsyl
              • Feb 2007
              • 81

Sorry hoor: Een contact met 115 db. Wat een idioterie.
              Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

Comment

• Big Bang
                • Apr 2008
                • 652

Er is imo spraken van een gedeelde verantwoordelijkheid.

A) Een organisator dient ervoor te zorgen dat contracten niet in strijd zijn met de vergunning.
                B) Er zijn onderling afspraken te maken met de organisator wie er het laatste woord heeft. Indien je als technicus het laatste woord geeft aan een organisator m.b.t. geluidniveau's zou ik dat dan ook zwart op wit willen zien dat zij alle aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid hieromtrent op zich nemen. Je kunt hierin ook een bovengrens afspreken waar je sowieso niet boven gaat.
                C) Indien er niets is afgesproken dient de laatste schakel die het volume bepaald imo de gezondheid van het publiek in de gaten te houden. Als er een technicus is met een babysittafel dan is hij dat, als er alleen een geluidsset staat en de DJ mixer direct daarop aangesloten is hij de eindverantwoordelijke. Hij heeft immers controle over het gaspedaal. Bij losse verhuur stel ik de limiters zo in dat m'n spul heel blijft. Pas op verzoek stel ik ze zo in dat het niveau onder een grens blijft.
                It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

als er gehoorschade optreed? Dan kun je contracten maken zoveel je wilt maar er is iemand "fysiek mishandeld". Je verschuilen achter contracten zal zinloos zijn voor alle partijen.

Als je wilt bezuinigen op bewaking kun je ook in je contract opnemen dat mensen voor hun smoel mogen worden geslagen. Maar de rechter zal daar gehakt van maken. Dat uiteindelijk managers 15dB meer in hun contract opnemen dan de vergunning toestaat is een van de absurde problemen waar organisaties tegenwoordig tijdens de planning al tegenaan lopen.

De tijden zijn ook veranderd. alles KAN vele malen te hard, DJ's/bands willen vele malen te hard. Publiek vergelijkt alles met het grootste en beste wat ze op internet kunnen vinden. organisaties bestaan (soms!) uit goedwillende mensen die denken dat er op menselijk niveau met elkaar gepraat wordt, terwijl de werkhouding tegenwoordig is "als we de kans krijgen trekken we de stekker er uit en zijn we lekker vroeg thuis op andermans conto".

uit het verslag lees ik voornamelijk dat een paar goedwillende leraren die veel geld hebben uitgegeven voor een top avond door alle betrokkenen (tot en met de ouders van de bezoekers aan toe) in de kont genomen zijn.

Minimaal zou er iemand uit eigenbelang moeten nadenken of dit goed voor de handel is....... Die rechtszaak gaat niet alleen gevolgen voor dit feest hebben.

en JA. Iedereen die avond had moeten ingrijpen. En vooral de grondhouding moeten hebben die dat mogelijk maakt. Contracten en gelul over verantwoordelijkheid....***... ze gaan gewoon na het feest verder met de boel verzieken!
                  lekker belangrijk!

Comment

Working...