Op zoek naar een nieuw actief top set

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

Originally posted by RifatdeRoock

PS: Ik wil koste wat het kost GEEN subs gebruiken. Dus ben ik op zoek naar een actief setje dat wel "voldoende" klinkt om het maar zo te zeggen.
    Dan is er maar 1 oplossing...

MusicXtra zijn BA 12" toppen gaan beluisteren....

Die blazen de speakertjes die je nu zelf opgenoemd hebt volledig weg....ook de 15" ...je gaat zelfs op zoek naar de sub....

ga gewoon eens luisteren bij hem.....en ik geef je op een briefje dat je er Veel plezier aan gaat hebben en altijd complimenten over je geluid.
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• theo
      • Nov 2001
      • 503

Dan word t inderdaad BA heb dat beluisterd en is geen kattenpis .
      en kom je zeker mee weg zonder subs.

Comment

• RifatdeRoock
        • Mar 2015
        • 13

Dit vraag ik nu puur om even het een en ander duidelijk te maken voor mezelf.

Zouden 2x 12inch kastjes echt genoeg zijn? Ik was juist een voorstander van 15" omdat die een iets groter woofer heeft en (volgens mij) meer laag moet kunnen produceren. Of beredeneer ik dit nu helemaal verkeerd?

En ik heb densite vna ba even bezocht en met alle respect de prx715 gooit er 136db uit en de coax 12 "maar" 98 op 1 meter afstand. Dan is het eenetje moeilijk te geloven dat die coaxjes een 715 van jbl of een 650 van mackie. (Dit zeg ik niet om de ba te kleineren oid maar meer om informatie in te winnen hoe het dan toch mogelijk is dat die speakers anderen wegblaast)

hartelijk dank nogmaals

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Ik meen ergens op Marktplaats een RCF TT25A set te koop hebben zien staan.

Comment

• sjig
            • May 2012
            • 909

Dit vraag ik nu puur om even het een en ander duidelijk te maken voor mezelf.

Zouden 2x 12inch kastjes echt genoeg zijn? Ik was juist een voorstander van 15" omdat die een iets groter woofer heeft en (volgens mij) meer laag moet kunnen produceren. Of beredeneer ik dit nu helemaal verkeerd?

En ik heb densite vna ba even bezocht en met alle respect de prx715 gooit er 136db uit en de coax 12 "maar" 98 op 1 meter afstand. Dan is het eenetje moeilijk te geloven dat die coaxjes een 715 van jbl of een 650 van mackie. (Dit zeg ik niet om de ba te kleineren oid maar meer om informatie in te winnen hoe het dan toch mogelijk is dat die speakers anderen wegblaast)

hartelijk dank nogmaals
            "Over het algemeen" heb je met een 15" meer laag. Maar als de 12" driver het dubbele kost van de 15" is het zo gek nog niet dat die ook een stuk beter klinkt (geen idee of ie ook het dubbele kost, maar beter is ie zeker).

De 98 dB is de gevoeligheid, bij 1 watt. Bij 700 watt is dat 126 dB (elke verdubbeling v/h vermogen = +3 dB).
            136 dB uit de JBL valt ook wel mee, kan je gerust 8 dB afhalen (full / half space, max spl, etc...).

Maw = luisteren

Comment

• timmetje
              • Dec 2012
              • 424

En ik heb densite vna ba even bezocht en met alle respect de prx715 gooit er 136db uit en de coax 12 "maar" 98 op 1 meter afstand.
              Haal jij hier niet de max SPL en de gevoeligheid door elkaar?
              Tim

Comment

• RifatdeRoock
                • Mar 2015
                • 13

Originally posted by timmetje
                Haal jij hier niet de max SPL en de gevoeligheid door elkaar?
                Dat zou idd kunnen. Wat is het verschil tussen die twee? Ik heb me namelijk nooit echt verdiept in die technische aspecten.
                Last edited by RifatdeRoock; 23-03-15, 10:56.

Comment

• timmetje
                  • Dec 2012
                  • 424

De max SPL is wat een speaker maximaal kan halen vlak voor deze uit elkaar ploft (en dat mag je letterlijk nemen).

De gevoeligheid (betere term is rendement) is wat een speaker op 1m afstand uitspuugt als er 1W vermogen op wordt gezet.

Veel fabrikant zetten de max SPL er neer zodat het lijkt alsof een speaker harder gaat dan ie in werkelijkheid kan.
                  Tim

Comment

• RifatdeRoock
                    • Mar 2015
                    • 13

Originally posted by timmetje
                    De max SPL is wat een speaker maximaal kan halen vlak voor deze uit elkaar ploft (en dat mag je letterlijk nemen).

De gevoeligheid (betere term is rendement) is wat een speaker op 1m afstand uitspuugt als er 1W vermogen op wordt gezet.

Veel fabrikant zetten de max SPL er neer zodat het lijkt alsof een speaker harder gaat dan ie in werkelijkheid kan.

ik heb het hier inderdaad gevonden. Ik ga morgen gewoon eerst even in Rotterdam weer luisteren dan Goes en dan moet het wel goed komen hoop ik.. Ik ben in elk geval een stuk wijzer geworden door alle berichten.

Nogmaals hartelijk dank.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

136 dB uit een 12".....
                      Specificaties van de meeste merken zijn zwaar in strijd met de natuurkunde wetten, voor zover mij bekend zijn die voor de meeste merken hetzelfde.
                      Je oren zijn in deze de beste raadgever, kom gerust vrijblijvend luisteren en verbaas je, je mag er ieder merk naast zetten voor een direct vergelijk.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Now, D&B Audio slaagt daar toch dikwijls wel in hoor.

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Originally posted by frederic
                          ff rekenen:
                          Voorbeeld: Gemiddeld rendement: 100 dB/W/M
                          30 dB meer = 1000W
                          6dB erbij = 4x meer vermogen = 4000W!

Succes met je 12 inchertje.

Och, het is natuurlijk de piek van 0,1 mSec gemeten op de freq. waar de speaker het rauwste klinkt.....

Nu nog de versterker erbij zoeken van 4KW piek................
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by frederic
                            Dan kun je waarschijnlijk net zo goed rekenen als de marketing afdeling van D&B.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Overigens haalt de Coax12 een max SPL van 128 dB, dat is op papier maar liefst 8 dB minder dan de JBL die dus 136 dB zou moeten halen.
                              De Prospect haalt met een heel dikke 15", de allerdikste 2"/1" hoog driver en een 4kW amp module in de 100Hz preset een max SPL van 136 dB.
                              Geloof me, dat kastje gaat echt serieus hard, ik denk niet dat er een 12" front loaded topje te vinden is die ook maar in de buurt komt.
                              Ergens rond de 125-130 dB is realistisch voor een 12" kastje maar dan wel vanaf 100 Hz, vanaf pakweg 50 Hz is 120-125 dB haalbaar zonder dat de conus om je oren knalt.
                              De simpele verklaring waarom dat zo is heeft alles te maken met het maximale vermogen wat een 12" kan hebben, de X-max en het conus oppervlak, dat zijn allemaal factoren die aan limieten gebonden zijn.
                              De merken die beweren hier ver overheen te gaan snappen zelf de materie niet, proberen je te misleiden of hebben iets unieks uitgevonden wat verder bij niemand bekend is.

Comment

• timmetje
                                • Dec 2012
                                • 424

Dit haalt een D&B C4 top (12"/2"), vlak voor ie uit elkaar knalt:

Originally posted by D&B Website
                                Max. sound pressure (1m, free field) with D6/D12/D80 136/140/140 dB SPL
                                (SPL max peak test signal: pink noise with crest factor 4)
                                Tim

Comment

Working...