Midas m32r ombouwen tot dj tafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Je verhaal wordt inderdaad een stuk duidelijker zo. Maar inderdaad, waarom een mug met een olifant oplossen?

Denk dat je veel beter af bent met een losse processor waarmee je het systeem gewoon goed afregelt. Elke track afzonderlijk zo EQ-en tot ie precies goed klinkt is belachelijk veel werk en naar mijn bescheiden mening ook totaal onnodig als je PA-systeem gewoon klopt.

Op een slecht afgeregeld systeem zal elke track slecht klinken, of je nou 4-bands EQ op je kanaal hebt of niet.

Koop lekker een M32 voor je artiesten, en hou een DJ-tafel (de gouden Dateq LPM, A&H Xone, of ok... Pioneer DJM) voor je drive-in werk.

(En ik ga het toch zeggen: shit in, shit out. Je draait toch wel met mp3's op tenminste 320kbit/s, of nog beter: .wav-bestanden? Een 128kbit/s MP3-tje EQ-en is namelijk vergelijkbaar met het polijsten van een drol - het glimt wel mooi, maar het blijft een stuk stront.)
    Last edited by timmetje; 27-02-15, 20:08.
    Tim

Comment

• Djgertjan
      • Jan 2013
      • 16

Jongens, voor het een totaal andere discussie wordt. Ik draai al jaren met een live tafel met stereo broodjes met dubbele sweep op de mid frequenties, die speciaal voor ons gebouwd is.
      draai nu alweer enkele jaren met een crest xr24 tafel, maar deze begint wat mankementen te vertonen.
      vandaar dat ik zat te kijken naar een digitale tafel. De m32r leek me daarom wel iets en de prijs is zeer acceptabel.
      vandaar mijn post. En kom aub niet met een dateq, Pioneer of meer van die soort tafels. Die voldoen in mijn ogen niet.
      ten tweede draaien wij regelmatig met verschillende systemen en ja de processing moet goed zijn.
      maar als ik er op de eq bijvoorbeeld rond de 2,5 kHz er wat uithaal, dan kom ik in dit gebied tekort op mijn microfoons. En dat is de reden dat ik een uitgebreide toonregeling wil.

Comment

• timmetje
        • Dec 2012
        • 424

Even voor de duidelijkheid: ik probeer niet je ervan te overtuigen dat je werkwijze fout of 'slecht' is maar bied je gewoon wat andere inzichten en ideeën aan waar je wellicht nog niet aan hebt gedacht. Dat wij er hier niet aan moeten denken om met een PA-tafel DJ-werk te doen wil niet zeggen dat het verboden is.

Als jij perse één tafel wilt om al je klusjes te draaien is er geen enkele reden om geen M32r te kopen. Dan zou je je wellicht eens kunnen verdiepen in de eerder genoemde mogelijkheid van MIDI om zo je tracks te kunnen starten.

Als extra suggestie zou ik ook de Allen & Heath Qu-16 willen aanbevelen. Erg fijne tafel die ook voor tape-acts en kleinere bands ruim voldoende mogelijkheden biedt. Qua layout vind ik deze persoonlijk een stuk makkelijker dan een M32r voor DJ-werk. Nadelen? Echt maar 16 inputs (dus niet uit te breiden) en geen LCD scribble-strips.

Overigens hoop ik van harte dat een Dateq voor jou zuiver en alleen niet voldoet op basis van de functionaliteit die je van een tafel verwacht. Qua kwaliteit is er namelijk weinig anders te koop dat opgewassen is tegen het geweld dat drive-in show heet...
        Last edited by timmetje; 28-02-15, 22:14.
        Tim

Comment

• Djgertjan
          • Jan 2013
          • 16

Timmetje, bedankt voor de reactie, eindelijk iemand die meedenkt. Ik heb de qu 16 overwogen, die overigens wel uitbreidbaar is met een gld rack voor extra in/out puts, maar ik heb die tafel van een collega even mogen open schroeven en dan is faderstart of extra drukknop niet echt een optie. Vandaar dat mijn oog viel op een m32r die ook prijs technisch nog interessant is, maar er zijn zeker meer opties en die zijn dan ook welkom.

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Het kan wellicht handig zijn om juist NAAST de genoemde
            DJ mixers een M/X32 te hebben.

Bij de 'standaard' klussen kun je het af met de DJ mixer,
            bij grotere klussen gebruik je aan de booth de DJ mixer
            die uitstuurt aan de M/X32.
            Vanaf de M/X32 wordt verder uitgestuurd naar wat jij wilt, met
            per kanaal de toonregeling die jij wilt.

Stel dat je vanaf 1 booth 4 zalen mag bedienen, dan patch
            je wat binnenkomt naar 4 x een DCA per zaal, en je kunt zelfs
            per zaal een 'eigen' EQ-setting maken.
            (tnx to Vasco met de non user-layer info...)

Zo blijft de DJ gewoon DJ op een DJ-mixer, kun jij er
            iedere willekeurige DJ laten draaien, terwijl je zelf de hand
            hebt aan het eind signaal en wat belangrijker is: het eindvolume.......
            Niet onbelangrijk bij DJ's.

Grtz

Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Originally posted by Djgertjan
              Timmetje, bedankt voor de reactie, eindelijk iemand die meedenkt.
              Er word genoeg meegedacht over jou idee echter wij kunnen alleen meedenken op basis van de door jou gegeven info. Nu komt er bijvoorbeeld weer pas naar boven dat je nooit een DJ mixer maar altijd al een live tafel gebruikt. Die ziet men niet aankomen, jij schrijft over DJ werk en men verwacht daarbij dito DJ apparatuur. Je kan niet verwachten dat men hier helderziende is en weet hoe en waarmee jij werkt zonder info te verstrekken.

Comment

• Djgertjan
                • Jan 2013
                • 16

Vasco, daar zit wat in, maar ik begin over een Midas tafel en dat is niet zonder reden. Dat jullie ervan uitgaan dat iedere dj met een Pioneer draait, daar kan ik niks aan doen, lijkt me voor veel dj's trouwens ook het verstandigst. Maar ik draai er altijd zelf mee. Tevens heb ik geen zin om bij elk evenement 2 mengtafels mee te nemen.
                dus eigenlijk zoek ik een goeie digitale oplossing. En ja ook een digico sd 11 is een oplossing, maar ik vindt dat persoonlijk niet de beste oplossing, draai toch nog graag aan knopjes.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Is het mogelijk om op een viertal faders in de m32r tafel, faderstart te bouwen.

zit eraan te denken om een m32r aan te schaffen, als dj tafel, ik weet dat, dat een beetje overdone is, maar wil wel graag faderstart op vier schuiven hebben.

groet gertjan
                  Haai Gertjan,

na de vele vragen en opmerkingen weten we nu dat jij
                  altijd zelf draait, geen 2 tafels wilt meenemen en meer
                  tafel wenst dan een DJ tafel, en.......
                  dat je een digitafel ambieert.

Dan kun je natuurlijk ook alle digitafels op een rijtje
                  zetten en die tafels wegstrepen die niet doen wat jij
                  wilt.
                  [alle tafels worden nu geskipt]

OK, dan eens kijken of er tafels zijn waarmee je wellicht datgene
                  bereiken kunt dat je wilt, met daarbij jouw voorkeuren.

SD11 en M-200i vallen af: geen of te weinig fysieke knobs.

Nu dan maar een electronicatechniker gezocht die in de tafel
                  van keuze 4 faders kan vervangen, dat moet toch wel lukken?

en anders toch maar iets met user defined toetsen, de X32 heeft ze
                  en wellicht kunnen die via midi een tafel of CD-speler triggeren?

Grtz

Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• timmetje
                    • Dec 2012
                    • 424

Vasco, daar zit wat in, maar ik begin over een Midas tafel en dat is niet zonder reden. Dat jullie ervan uitgaan dat iedere dj met een Pioneer draait, daar kan ik niks aan doen, lijkt me voor veel dj's trouwens ook het verstandigst. Maar ik draai er altijd zelf mee. Tevens heb ik geen zin om bij elk evenement 2 mengtafels mee te nemen.
                    dus eigenlijk zoek ik een goeie digitale oplossing. En ja ook een digico sd 11 is een oplossing, maar ik vindt dat persoonlijk niet de beste oplossing, draai toch nog graag aan knopjes.
                    Ik ben zowel DJ als (heel erg part-time) geluidstechnicus, en ik weet heel goed je een digitale tafel of een 'complexere' EQ moet gebruiken. Neemt niet weg dat ik het niet in m'n kop haal om met een M32R met faderstart een drive-in show te gaan doen.

Als je maar één tafel meeneemt vind ik een M32R nogal een beste bak voor 4 inputs en een microfoontje. Dan is een Dateq, Allen & Heath, Pioneer, Rodec of D&R toch een stukje handzamer en praktischer.

Er is een reden dat veel DJ's met een Pioneer draaien: gebruiksgemak. Ik ben persoonlijk nogal van het 'entertainend draaien' waarbij ik vlot de plaatjes achter elkaar door mix en/of plak. Dan is een M32R nou niet echt het meest ideale stukje gereedschap... Heb destijds met pijn in mijn hart mijn Dateq verkocht en ingeruild voor een Pioneer, puur omdat de laatst genoemde veel beter aansluit bij mijn manier van draaien.

Als jij gewoon het plaatje-praatje verhaal hanteert (waar overigens niets mis mee is) dan is een M32R misschien nog wel te doen.

Different strokes for different people.

Overigens: bedenk je ook even dat wanneer jij - of iemand anders - met de faders van die M32R gaat lopen prutsen de garantie meteen verdwenen is...
                    Last edited by timmetje; 02-03-15, 22:18.
                    Tim

Comment

• mjusic
                      • Jun 2008
                      • 16

Voor dit soort toepassing is een A&H QU-16 ideaal:
                      - 16 kanalen + 2x stereo voor optreden/band etc
                      - User-layer met link-mogelijkheid voor DJ-werk (koppel 2 kanalen aan elkaar en bedien ze met 1 enkele fader)
                      - uitgebreide EQ en effecten

Voor de faderstart zou ik dan inderdaad midi gebruiken met zoiets: http://www.midisolutions.com/prodrel.htm of voor meerdere kanalen http://www.thomann.de/at/midi_solutions_r8_router.htm

Groot voordeel van de QU-16 t.o.v. de M32R is dat je alle kanalen op een eigen fader hebt (M32R maximaal 8 per layer) en ook per kanaal direct op analoge wijze je EQ / toonregeling kunt regelen. Door de userlayer te gebruiken heb je 1 fader voor je stereo-kanaal en (dus) ook 1 toonregeling voor L/R tegelijk.
                      Bij de M32R moet je toonregeling Links en Rechts apart regelen en 2 faders. DCA kan wel maar dan heb je weer geen toonregeling.

Comment

• drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

Originally posted by mjusic
                        Groot voordeel van de QU-16 t.o.v. de M32R is dat je alle kanalen op een eigen fader hebt (M32R maximaal 8 per layer) en ook per kanaal direct op analoge wijze je EQ / toonregeling kunt regelen. Door de userlayer te gebruiken heb je 1 fader voor je stereo-kanaal en (dus) ook 1 toonregeling voor L/R tegelijk.
                        Bij de M32R moet je toonregeling Links en Rechts apart regelen en 2 faders. DCA kan wel maar dan heb je weer geen toonregeling.
                        Ik weet niet waar je dat allemaal vandaan hebt maar das helemaal niet waar.... Je kunt prima 16 kanalen toewijzen aan de 16 schuiven op de m32r. Binnen een druk op de knop...ook de toonregeling is tegelijk, ook de link met elkaar is de toonregeling gelinkt... Dus das echt pertinent niet waar wat je hier verkondigd.. Tevens heeft de m32r de gelijke analoge feel kwa toonregeling....

Ik heb zelf de x32producer en die is kwa software gelijk aan de m32r.. De m32r heb ik ook onder mijn vingers gehad net als de QU-16. Kwa functies zijn de tafels aardig gelijk aan elkaar...klankmatig maken ze ook niet veel verschil...

kwa besturing en overzicht is de qu-16 gewoon de minder bedeelde tafel... Maar das net wat je prettig vind....
                        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

Originally posted by drbeat
                          Ik weet niet waar je dat allemaal vandaan hebt maar das helemaal niet waar.... Je kunt prima 16 kanalen toewijzen aan de 16 schuiven op de m32r.
                          Zeker, maar als je kanalen linkt dan gaan er altijd 2 schuiven naast elkaar op en neer, dus als je 16 input faders tot je beschikking hebt, dan heb je maximaal 8 stereo ingangen...
                          Helaas heeft midas / behringer hier (nog) geen oplossing voor.
                          Digico doet dat wel iets mooier met flexi inputs.

Comment

• drbeat
                            • Jun 2012
                            • 671

Klopt...maar das met de QU 16 idem....

Wat ik bedoelde is dat ook net als op de qu 16 tafel en de behringer en de midas je in 1 layer alle 16 kanalen tegelijk onder je schuiven kunt zetten....en zelfs daar in kunt schakelen van bv eerste 8 kanalen inputs 1tm 8 en de schuiven 8 tm 16 kunt schakelen naar inputs 24 naar 32...en idd met de digico kan dat...maar ik geloof dat die ook wel wat duurder is kwa aanschafwaarde...overigens van het weekeind eindelijk eens van dichterbij mogen bekijken en zelfs aan de knopjes draaien maar dat is ook wel errug mooi....en zelfs prachtig met digisideracks te combineren.....ik heb ook de AVID tafel gezien maar dat is imo ook een dijk van een tafel...maar moeilijk...moeilijk....das echt een programeertafel....
                            Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• mjusic
                              • Jun 2008
                              • 16

Originally posted by drbeat
                              Klopt...maar das met de QU 16 idem........
                              Dat is dus niet waar.
                              Met de QU16 (of 24/32) kun je van de 16 kanalen 8 stereo kanalen maken en die in een user-layer aan 8 schuiven toewijzen.
                              Hierdoor zijn 8 enkele schuiven dus 8 stereo kanalen.
                              Daarnaast kun je de stereo inputs (3 stuks) ook nog toewijzen aan een enkele schuif.
                              Dus met de QU-16 kun je 11 stereo kanalen bedienen met 11 enkele schuiven.
                              Elke schuif heft dan zijn eigen toonregeling die zowel links als rechts bedient.

De toonregeling van de QU heft dan absoluut een meer 'analoge' bediening dan de X32R, omdat er aparte regelaars zijn voor de 4 frequenties, de Q-fator en de gain, waar je bij de X32 nog eerst extra knopjes moet bedienen.

Wat ik niet weet (graag laten weten of het echt zo is) is dat je met een X32R ook 16 input kanalen kunt toewijzen aan de 16 faders. Ik begreep dat de eerste 8 faders voor de input kanelen zijn en de andere 8 faders voor group/aux/main.

Ik heb zitten denken aan de X32R maar ik wil bij een bandje 16 mono faders hebben en 1 LR fader.

Comment

• drbeat
                                • Jun 2012
                                • 671

Originally posted by mjusic
                                Dat is dus niet waar.
                                Met de QU16 (of 24/32) kun je van de 16 kanalen 8 stereo kanalen maken en die in een user-layer aan 8 schuiven toewijzen.
                                Hierdoor zijn 8 enkele schuiven dus 8 stereo kanalen.
                                Daarnaast kun je de stereo inputs (3 stuks) ook nog toewijzen aan een enkele schuif.
                                Dus met de QU-16 kun je 11 stereo kanalen bedienen met 11 enkele schuiven.
                                Elke schuif heft dan zijn eigen toonregeling die zowel links als rechts bedient.

De toonregeling van de QU heft dan absoluut een meer 'analoge' bediening dan de X32R, omdat er aparte regelaars zijn voor de 4 frequenties, de Q-fator en de gain, waar je bij de X32 nog eerst extra knopjes moet bedienen.

Wat ik niet weet (graag laten weten of het echt zo is) is dat je met een X32R ook 16 input kanalen kunt toewijzen aan de 16 faders. Ik begreep dat de eerste 8 faders voor de input kanelen zijn en de andere 8 faders voor group/aux/main.

Ik heb zitten denken aan de X32R maar ik wil bij een bandje 16 mono faders hebben en 1 LR fader.

Emm.....je hebt dat ook precies zo met een x32 producer en met de m32r... dat betoog houd ik hier juist... ook dat aanwijzen is gewoon mogelijk....

Maar als jij meer naar de QU-16 neigt....das jou keuze...ik zelf heb daar ook tussen getwijfeld maar vond in de x32 gewoon een beter en uitbreidbaarder digitafelconcept.... de digitafelvergelijkingsdag was voor mij persoonlijk een doorslaggevende factor....

T maakt met elkaar niet veel uit...niet kwa mogelijkheden, kwaliteit en prestaties.....de rolands kwamen destijds heel mooi uit de verf...maar ook de behringer...de A&H, en soundcraft waren super...

Comment

Working...