Gaat Bose nu dan toch voor echte PA speakers?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tuurlijk spreekt Sander voor eigen winkel, waarom zou je dat niet doen als Luidspreker fabrikant?
Over het systeem van Bose zie ik hem echter geen enkel verwijt maken o.i.d. behalve een opbouwende mening.
De vision acoustic set die voorheen hier stond (begrijp ik dat goed?) die is weliswaar door Sander ontworpen, maar Vision acoustics heeft al geruime tijd niks meer met Sander te maken, dus kan ik me voorstellen dat het hem vrij weinig interesseert wat daar verder mee gebeurd.
Als hij nu zijn BA set aan het promoten was op een forum over de Bose set, had je een punt. Dat punt heb je helaas echter niet.
@edit: ik heb even terug gelezen, en hij is inderdaad niet degene die BA aanhaalt, behalve dat hij inderdaad een foto post van zijn eigen setje om aan te geven dat hij zelf niet naar het Bose systeem kon gaan luisteren de dag dat Bose het systeem Demo-de.
Dus stop a.u.b. iedereen met het zoeken van tweede agenda's etc. Die zullen er vast wel zijn, maar heeft verder (nog) geen invloed gehad op het verloop van dit draadje. Opbouwende kritiek graag en reageer anders niet.
De referentie die sander maakte is richting het LEO topic, wat is gesloten wegens mensen die meer aan het modder gooien dan inhoudelijke discussie aan het voeren waren over een product. Als je dat topic hebt gemist, begrijp ik dat je de referentie niet snapt. Verder zit er niets achter gok ik zo.
Over het Bose systeem, ik vind het ook inderdaad een vrij locht systeem voor de ruimte. Ik ben er wel eens geweest en ik kan me niet voorstellen dat een dergelijk systeem de ideale oplossing is voor deze ruimte. Overigens heb ik het systeem niet gehoord, en het zal best goed (kunnen) klinken, maar je houdt om te beginnen al geen podium meer over. Dus echt praktisch kan het niet zijn.Last edited by teunos; 26-10-14, 16:19.''diamonds are forever''Comment
-
Nee hoor, Sander refereert aan een topic waar Teunos ook aan refereert.
Wat betreft de Bose-set waar het hier om gaat (en naar mijn idee ook al langere tijd op de markt is) kan ik kort zijn: Voor wat er in zit is het te lomp en door de grote variatie afstraalhoeken en wegens niet rider-vriendelijk zie ik maar een enkele verhuurtoko er in investeren. Voor vaste installaties geldt hetzelfde. Daarnaast ben ook ik van mening dat als de verwachtingen op dezelfde manier ingelost worden als alle voorgaande systemen, dat het in de praktijk tegen zal vallen. Met daarbij de nevenopmerking dat er kleinere systemen zijn die dezelfde prestaties kunnen leveren.
Dat, met daarnaast dat de gun-factor van aanbesteder, de marketing en verkooptactieken van de importeur en wat er aan korting wordt weggeven ook meetellen. Want we weten allemaal dat de geboden korting bij prestigieuze projecten enorm flexibel kan zijn!Last edited by Outline; 27-10-14, 01:36.Comment
-
Outline, ik had het niet verwacht maar je slaat de plank momenteel volledig mis. Je zeikt bose flink af op alle punten BEHALVE de klank, en laat dat nou juist de essentie van dit topic zijn. Ik snap je punten heel goed maar het is wel enorm kort door de bocht....Comment
-
En ja, ik spreek voor eigen winkel, en heb, met als referentie mijn eigen line-array, zo mijn bedenkingen.
Een kast van ruim 40*99*60 cm met een max SPL van 121 dB en een belastbaarheid van 500 Watt voor het laag is nou niet bepaald indrukwekkend te noemen.
Zet daar 30*62*62 cm, een max SPL van 136 dB en een belastbaarheid van 1400 Watt voor mijn eigen systeem tegenover en je snapt vast waarom ik al vrij snel het idee krijg dat de marketing afdeling van Bose hier een 'mission impossible' heeft om de markt van pro-audio te gaan veroveren.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Een kast die 2x zo groot en zwaar is als de concurrent(D&B Q1) en, op papier, minder hard gaat is niet iets waarmee je klanten naar een demo lokt. Een vergelijkbare kast wat formaat en gewicht betreft is een LA K2 of D&B J8, die gaan alleen wel 10dB harder.
De Bose kast is duidelijk bedoelt voor permanente installatie, maar wanneer ik 3x zoveel kasten nodig heb voor dezelfde SPL als de concurrent zal ik als installateur niet snel langs fietsen voor een offerte.
Het enige technische voordeel wat Bose met dit systeem biedt is variabele spreiding in het horizontale vlak. Ik ben benieuwd of dat voldoende is om klanten toch een offerte aan te laten vragen.Comment
-
Toevallig heb ik een paar keer mogen werken met dit systeem. Het idee van de variabele horizontale en verticale openingshoeken werkt in de praktijk goed en de klank is mijns inziens ook prima in orde. Rustig en open. Het top-hoog vindt ik persoonlijk wat minder mooi. Is deels ook iets wat wordt veroorzaakt door de standaard presets die er bij zitten. Voor mijn gevoel heb je wel relatief veel kasten nodig tov de geluidsdruk die het produceert, zoals hier als eerder theoretisch werd benaderd. De grote kastvorm wordt denk ik veroorzaakt doordat bose alles vanaf 500Hz uit de hoogdrivers haalt en ze daardoor een vrij grote hoorn nodig hebben. Waarschijnlijk ook icm het feit dat ze relatief veel verschillende openingshoeken hebben met maar 1 standaardbreedte voor de kast. Het voordeel daarvan is wel dat het crossoverpunt niet "in" je vocalgebied zit wat de klank daarvan ten goede komt. Overigens heb ik geen aandelen oid er in / verkoop ik het niet. Maar ik ben wel van mening dat het wel op een aantal plaatsen (auditoria / theater) zijn prima geschikt is. En voor een aantal toepassingen (hardere rock / verhuur) totaal niet geschikt is.
*ook weer terug, eens kijken voor hoelang*
Comment
Comment