je sound opbouwen in een live situatie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

Originally posted by PvG
    Precies, ik snap de opmerking van Nes over speciale kabels niet (naast de standaard TRS-->2xTS).
    @PG: Je geeft het al aan door enkel te kijken naar TRS --> 2 x TS.
    Grotere (vaak de betere) analoge tafels kennen ook vaak XLR aansluitingen als insert.
    Hiernaast ligt het ook aan het merk van je FX gear en wat daar op de rug zit.

Het blijkt wel dat er vele wegen zijn om te komen tot een insert,
    zie de geplaatste opmerkingen. M.a.w. je kunt dus aardig wat variatie
    op je kabels tegenkomen.

Dan is het imo eenvoudiger om een XLR eruit te trekken en deze in de phaser te steken
    en vandaar met een standaard XLR / XLR kabel weer de tafel in te gaan.

Ik heb overigens een tijd een gate en een comp/limm in 2 verschillende behuizingen
    op elkaar doorgeschakeld. Heerlijk hoor, de gate ging jack in en jack uit en de
    comp/limm liep op XLR. Nu merk je daar met een LK 85 op je FX-rack weinig van,
    maar toch, je zult het maar tegenkomen.

Love my M-200i

grtz

Nes
    Last edited by NesCio01; 15-09-14, 23:26.
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• peterwagner
      • Oct 2008
      • 317

Originally posted by djspeakertje
      Neem je een eigen rack mee? En wat zit daar dan in? Of heb je eigen mics/DI's mee? En zoja; een hele set? Of alleen specifieke spullen?

Ik zie de laatste tijd veel techs met Distressors en Avalons (737 en 747) sjouwen, maar in hoeverre draagt dat bij aan de sound?

Ik heb zelf wat dynamics die ik wel eens meebreng als ik weet dat er verder weinig of niets is, maar op mijn koptelefoon en oren na heb ik eigenlijk geen gear waar ik niet zonder kan.

Daan
      Ik kan overal zonder eigen spullen, maar ik vind het wel fijn om een eigen rackje mee te nemen (dyn EQ, deesser, compressor), daarmee kan ik in ieder geval de sound van de vocalen op z'n minst acceptabel en verstaanbaar krijgen.

Verder heb ik bijna altijd m'n eigen mic-koffer (standaard band-set) mee, dan kan ik in ieder geval met de mics werken die ik zelf prettig vind. Mochten ze op locatie alles hebben dan blijft ie mooi in m'n auto staan.

Het gaat mij er om dat ik prettig kan werken.

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Eigen rackje en eigen microfoons gaan altijd mee.
        En net als bij Peter, mocht het niet nodig zijn blijft het in de auto.
        Heerlijk die stilte

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Maar wat zit er in dat rackje? Compressors? Fx? En waar gebruik je dat voor?

Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• peterwagner
            • Oct 2008
            • 317

Originally posted by djspeakertje
            Maar wat zit er in dat rackje? Compressors? Fx? En waar gebruik je dat voor?

Daan
            Ik heb er een BSS DPR901, SPL De-esser en een Focusrite Compounder in. Een rackje voor vocalen dus.

Comment

• T.O.P.
              • Jun 2014
              • 100

Originally posted by drbeat

Mijn vraag nogmaals kort door de bocht: Wat maakt je laag.... je Bassgitaar , je Kick, of het samenspel van Bassgitaar en Kick?
              Kort antwoord : samen maken, waarbij de kick de basgitaar start, zeg maar.
              Mooiste antwoord: op ca 150Hz een gat in de bassdrum trekken, en op diezelfde 150Hz de basgitaar wat extra geven. Is het net alsof de drummer basgitaar speelt, of als de bassist de basdrum erbij schopt.

Comment

• peterwagner
                • Oct 2008
                • 317

Originally posted by T.O.P.
                Kort antwoord : samen maken, waarbij de kick de basgitaar start, zeg maar.
                Mooiste antwoord: op ca 150Hz een gat in de bassdrum trekken, en op diezelfde 150Hz de basgitaar wat extra geven. Is het net alsof de drummer basgitaar speelt, of als de bassist de basdrum erbij schopt.
                Genuanceerd iets minder kort antwoord: Het ligt toch helemaal aan de muziek die ze spelen, en hoe de instrumenten klinken? Jazz mix je anders dan metal. Een kick met een gesloten voorhuid krijg je nooit zoveel laag uit als uit een kick met bv een kickport. Hebben ze er misschien nog een toetsenist bij die lekker in het laag mee rommelt qua sounds?
                conclusie?
                Soms ligt het laag van de kick onder de basgitaar, soms andersom, en andere keren werken ze heel mooi samen. Er is dus niet een eenduidig antwoord op te geven.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by peterwagner
                  Soms ligt het laag van de kick onder de basgitaar, soms andersom, en andere keren werken ze heel mooi samen. Er is dus niet een eenduidig antwoord op te geven.
                  Helemaal mee eens, gewoon je oren gebruiken en dat vertalen naar de knoppen dus.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• peterwagner
                    • Oct 2008
                    • 317

Originally posted by MusicXtra
                    Helemaal mee eens, gewoon je oren gebruiken en dat vertalen naar de knoppen dus.
                    Ik wil graag per kant 2 subkanalen vanuit de auxen op m'n tafel. 1 voor de kick en 1 voor de basgitaar......

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Ik wil graag per kant 2 subkanalen vanuit de auxen op m'n tafel. 1 voor de kick en 1 voor de basgitaar......
                      Nu gebruik je de knoppen en die vertaal je naar je oren, da's ook weer niet de bedoeling.

Comment

• T.O.P.
                        • Jun 2014
                        • 100

Genuanceerd iets minder kort antwoord:
                        Ik dacht toch eigenlijk even dat het over basgitaar en kick-drum in een feesttent-met-frietkot-band ging.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Ik dacht toch eigenlijk even dat het over basgitaar en kick-drum in een feesttent-met-frietkot-band ging.
                          Ook daar moet je gewoon je oren gebruiken en luisteren wat de lekkerste sound geeft.

Comment

• peterwagner
                            • Oct 2008
                            • 317

Volgens mij was dat alleen het voorbeeld, de vraag was in het algemeen.
                            En ook in een feesttent-met-frietkot-band is het per band verschillend....

Comment

• T.O.P.
                              • Jun 2014
                              • 100

nou, het kan verkeren, zei Bredero, maar ik zal wel aan een nieuwe bril toe zijn:

openingspost:
                              Originally posted by drbeat
                              Beste Allen!!

en dan de vraag:

Mijn vraag nogmaals kort door de bocht: Wat maakt je laag.... je Bassgitaar , je Kick, of het samenspel van Bassgitaar en Kick?

Comment

• drbeat
                                • Jun 2012
                                • 671

Kort door de Bocht.... Samengevat... We zijn het er over een aantal zaken eens....

1.
                                KICK en BASSGITAAR wwerken samen cq dienen elkaar aan te vullen. maar zitten elkaar in het samenspel zo min mogelijk in de weg.

2.
                                Mic voor de bassgitaar is mogelijk, maar geeft niet ten allertijden het gewenste resultaat, En niet iedereen kiest voor deze oplossing in een live situatie, men verkiest een DI boven de mic oplossing.

3.
                                De DI box wordt het liefst ingezet, waar mogelijk misschien met de combi met een mic, maar het liefst alleen de DI. Dit om zo min mogelijk omgevingsgeluid mee te geven en om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van de bassinstallatie van de desbetreffende bassist.

Mijn overweging... Als muzikant is het ten allertijden aan te raden om als bassist zelf in ieder geval een DI box aan te schaffen. Want zelfs een goedkope DI box, levert ten allertijden een betere sound op, dan een verkeerd geplaatste of verkeerd gekozen MIC voor de Bassgitaar. (rara hoe kan dat )
                                Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

Working...