gekkigheid met sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

gekkigheid met sub

Vanavond tegen gek fenomeen aangelopen met m'n subjes. Het gaat om 2 Cubo 15s, zo'n 10m uit elkaar in een rechthoekige tent. Voorgaande jaren nooit iets dergelijks meegemaakt in dezelfde tent, maar vanavond was het opeens raak.

Wat gebeurde er: sub was er niet. Na wat experimenteren kwam ik er achter dat of sub links, of sub rechts gewoon goed was, maar samen er behoorlijk wat uitdoving op leek te treden.
    Laptop erbij, meetmic erbij en inderdaad, zo tussen de 63Hz en 100Hz ontstond een enorme kuil wanneer beide subs aan stonden. Met één subje niks aan de hand.
    Nu heb ik 2 weken terug de subjes behoorlijk opgeknapt, dus ik dacht: woofertje verkeerd om aangesloten, fase draaiing, uitdoving.
    In de processor dus een kantje omgedraaid, dat moet op z'n minst iets doen. Niet dus. Het probleem bleef exact hetzelfde, met uitdovingsverschijnselen op de genoemde frequenties.

Nu zit ik een beetje van... HUH?!
    Als ik polariteit van een van de kastjes omdraai moet er op z'n minst iets gebeuren, het kan nooit exact hetzelfde blijven. Vanavond heb ik het opgelost door met 1 sub te draaien (disco'tje voor 7 & 8 jarige, meer dan genoeg), morgen wil ik toch wat meer gas geven
    Enige tips waar ik naar kan kijken?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • kvdb013
    • Nov 2010
    • 337

Ook met delay iets geprobeerd te bereiken?
    Toppen misschien fullrange?
    Wanden/muren aan buitenzijde tent?

even een vraag aan mijn zijde:
    polariteit omdraaien in een proccesor geeft het zelfde effect als + en - op speaker omdraaien?
    lijkt me niet toch?
    Last edited by kvdb013; 28-08-14, 23:19.
    Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• Timo B Geluidstechniek
      • Jun 2014
      • 456

Waar meet je mee? heb je screenshots van de transfer metingen? Welke processor gebruik je en meet je die ook door?
      en heb je het sub solo getest of in combi met je toppen (lijkt me niet maar goed toch even de vraag).

Ben een x de fout in gegaan met een processor waarbij de outputs per 2 kanalen gelinkt waren.
      Dus als je op 1 van de outputs polariteit draait ging de andere gelijk mee dus bleef het resultaat gelijk (nog steeds een beetje typisch dus en daar ik in een hoek weg gestopt stond had ik hem niet gelijk door duurde een minuut of 5).

Daar de interface van die specifieke processor alleen in het totaal overzicht de polariteit per kanaal en de kanalen die gelinkt zijn laat zien was het even zo'n momentje van "lekker dan sufkop".
      Daarna dus de outputs op unlink en weer pol.rev. had ik iig aan beide zijden het zelfde fase beeld.
      Bleek dus een hoog driver verkeerd aangesloten te zitten.

@kvdb013 quote:
      "polariteit omdraaien in een proccesor geeft het zelfde effect als + en - op speaker omdraaien?"
      ja dat heeft
      hetzelfde effect mbt tot fase gedrag (snap die vraag eigenlijk niet zo goed).

Last edited by Timo B Geluidstechniek; 28-08-14, 23:51.
      Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Originally posted by Timo B Geluidstechniek
        Waar meet je mee? heb je screenshots van de transfer metingen? Welke processor gebruik je en meet je die ook door?
        en heb je het sub solo getest of in combi met je toppen (lijkt me niet maar goed toch even de vraag).
        Ik meet met Smaart 7 (still learning). Met name in de RTA meting is het goed te zien.
        Subs apart gemeten idd, maar zou weinig uitmaken, cross zit op 120Hz dacht ik.
        Setje is actief gefilterd met een Dcx2496 en subkanalen zijn niet gelinkt.

Ik ga straks terug naar locatie en verder knoeien, zal proberen een screenshot te uploaden, niet echt briljant internet daar.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
          • Jun 2014
          • 456

Probeer een transfer meting te maken aub. Hier kun je iig mee zien of de sub's tov elkaar kloppen of niet.
          Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Excuus, is smaart 6, krijg 7 nog niet aan de praat met de geluidskaart.
            Zit te knoeien om het goed te krijgen, meet de uitdoving nu niet meer maar top lijkt nu uit fase met sub.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Top ook ff fase omdraaien misschien?
              Wellicht een fout XLR kabeltje?
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• kvdb013
                • Nov 2010
                • 337

@kvdb013 quote:
                "polariteit omdraaien in een proccesor geeft het zelfde effect als + en - op speaker omdraaien?"
                ja dat heeft
                hetzelfde effect mbt tot fase gedrag (snap die vraag eigenlijk niet zo goed).

nou ik denk/dacht dat het signaal wat de versterker uitstuurd gelijk blijft bij het aanpassen in de processor (deze loopt bij 180 graden en halve golflengte achter?) maar bij het ompoten van de + - op de versterker de speaker toch anders aangestuurd wordt (hoe de conus beweegt dan, naar binnen of naar buiten).
                maar dat is dus niet zo.
                Nog steeds aan het leren hoe het allemaal werkt dus vandaar de vraag.

Weer wat geleerd.
                Last edited by kvdb013; 29-08-14, 10:53.

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by MusicXtra
                  Top ook ff fase omdraaien misschien?
                  Wellicht een fout XLR kabeltje?
                  XLR-en doorgemeten allemaal, daar dacht ik ook aan
                  Maar er lijkt meer aan de hand...

Subje en topje apart gemeten en gecaptured, klopt geen donder van het fasegedrag van de top, gaat de verkeerde kant op!
                  Fasedraaien maakt heel weinig verschil, behalve dat ie dan naar links schuift.

Heb hier veel meer tijd voor nodig denk ik, zal op een ander moment moeten gebeuren.
                  Heb in ieder geval geen uitdoving meer na de subjes normaal gezet te hebben, stonden gisteren naar het midden gericht, niet mijn idee maar zag het te laat (in de categorie: van andermans spullen afblijven... :S)
                  Last edited by renevanh; 29-08-14, 10:44.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                    • Jun 2014
                    • 456

@kvdb013
                    "deze loopt bij 180 graden en halve golflengte achter" hier heb je het over een fase verschil dus een tijdsverschil tussen 2 bronnen.
                    bij polariteit draaien veranderd de tijd niet.

De hoek waaronder een fase trace naar beneden (of boven) loopt geeft het tijdsbeeld op frequentie basis. Als je polariteit draait veranderd de hoek waar onder de fase trace naar beneden (of boven) loopt niet en dus veranderd er niks aan het tijdsbeeld van die bron.

Last edited by Timo B Geluidstechniek; 29-08-14, 11:05.

Comment

• kvdb013
                      • Nov 2010
                      • 337

@kvdb013
                      "deze loopt bij 180 graden en halve golflengte achter" hier heb je het over een fase verschil dus een tijdsverschil tussen 2 bronnen.
                      bij polariteit draaien veranderd de tijd niet.

De hoek waaronder een fase trace naar beneden (of boven) loopt geeft het tijdsbeeld op frequentie basis. Als je polariteit draait veranderd de hoek waar onder de fase trace naar beneden (of boven) loopt niet en dus veranderd er niks aan het tijdsbeeld van die bron.

Nog even doorleren dan maar.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                        • Jun 2014
                        • 456

Of een cursus volgen ;-)
                        Er zijn diverse personen die dit aanbieden dus mogelijkheden zat (AEM (magu en mcCarthy)/merlijn van veen/musicXtra/ik).
                        Verder staan er 2 video's op dit forum van Bob mcCarthy in het smaart7/di topic wat ik heb opgestart.

(http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...smaart7di.html)

Daar wordt het uitgelegd. Duurde bij mij "even" voordat het kwartje viel dus ....... suc6
                        Last edited by Timo B Geluidstechniek; 29-08-14, 11:37.

Comment

• Kasper
                          • Jul 2004
                          • 171

Begrijp ik het nu goed dat je met betrekking tot het sub, eerst gaat meten en in je processor friemelen, om er dan pas achter te komen dat de subs fysiek anders staan dan gebruikelijk?

Dat vind ik nou best gek!

Groet,
                          Kasper

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Originally posted by Kasper
                            Begrijp ik het nu goed dat je met betrekking tot het sub, eerst gaat meten en in je processor friemelen, om er dan pas achter te komen dat de subs fysiek anders staan dan gebruikelijk?

Dat vind ik nou best gek!
                            Haha, is het ook wel een klein beetje, maar veel verschil was het niet. Ik heb nog wat kunnen spelen en meten en kon het niet herproduceren, ben bang dat het op een of andere manier toch van de DJ vandaan kwam, want vanuit m'n eigen laptop kon ik het (ook voor het schuiven met de subs) niet reproduceren maar zolang die DJ aanstond was het goed te meten. Een behoorlijke uitdoving (zeker 6dB verlies) over een heel stuk laag (63 - 100Hz) lijkt me niet een probleem met positionering, daar is meer aan de hand.
                            Wilde de DJ niet horen natuurlijk...

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by renevanh
                              Haha, is het ook wel een klein beetje, maar veel verschil was het niet. Ik heb nog wat kunnen spelen en meten en kon het niet herproduceren, ben bang dat het op een of andere manier toch van de DJ vandaan kwam, want vanuit m'n eigen laptop kon ik het (ook voor het schuiven met de subs) niet reproduceren maar zolang die DJ aanstond was het goed te meten. Een behoorlijke uitdoving (zeker 6dB verlies) over een heel stuk laag (63 - 100Hz) lijkt me niet een probleem met positionering, daar is meer aan de hand.
                              Wilde de DJ niet horen natuurlijk...
                              Alle mooie computerprogramma's ten spijt, gebruikt ik voor een fasetest nog gewoon zo'n fase klik apparaatje. Je hoeft dan in elk geval niet meer aan je kabels en luidsprekers te twijfelen.
                              Het is een zeer duidelijke indicatie voor de fase van de diverse luidsprekers. Aan de hand van die meting stel je vast of dat is zoals het bedoeld is. Als alles zeker is, kun je vervolgens met de manier van opstellen aan de slag.
                              Nu wordt er "ergens" wat met de fase gedaan en is men het er niet over eens of dat het juiste effect heeft. Zo blijf je rommelen met meer variabelen tegelijk en dat is altijd lastig.

Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...