Apex Intelli-X48 limiter settings

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sjörske
    • Jun 2003
    • 55

Apex Intelli-X48 limiter settings

Goede avond,

Enige tijd geleden heb ik een 2e hands Apex Intelli X48 gekocht. Ik heb nog moeite om deze goed in te stellen. Met name de limiter instellingen ben ik onzeker over. Ik hoop dan ook dat jullie me op de goede weg kunnen helpen. Helaas is er van dit model geen handleiding meer te vinden. Ik heb hiervoor Apex audio al gemaild.

De set die ik ermee aan wil sturen is een zelfbouw set bestaande uit 2 punishers en 1 X-tro per kant.
    Deze set heb ik voorheen aangestuurd met een Behringer DCX2496. Hiermee klonk de set al behoorlijk goed. Omdat ik meer uit deze set wil halen, heb ik dan ook een A-merk processor gekocht, namelijk de Apex Intelli-X48.
    Hierin heb ik delays gekopiëerd uit de DCX2496. Het plan is om de Apex alsnog een keer in te laten regelen m.b.v. SMAART, maar dan moet ik eerst iemand vinden die dit kan in regio Midden-Limburg.

Ik zal eerst even kort vertellen van welke speakers en versterkers ik gebruik maak. Tevens de Lp en Hp die ik gebruik. Alle filters 24dB LR.

Sub Hp 41 Hz, Lp 100 Hz:
    2 x Ciare 12.00SW per kant @ 4 ohm
    Impedantie: 8 Ohm
    AES: 1000W
    Het sub stuur ik aan met een Crest 9001 (2 x 2050W @ 4 ohm), Gain: X40

Low Hp 100 Hz, Lp 634 Hz:
    2 x RCF MB15N301s @ 4 ohm
    Impedantie: 8 ohm
    AES: 500W
    Het laag van de top stuur ik aan met een Crest 7001 (1600W @ 4 ohm bridge), Gain: X40

Mid Hp 447 Hz, Lp 2250 Hz:
    1 x RCF MR8N301
    Impedantie: 8 ohm
    AES: 200W
    Het mid stuur ik aan met een Crest 7001 (550W @ 8 ohm), Gain: X40

Hoog Hp 2250Hz:
    B&C DE500 1"
    Impedantie: 16 ohm
    Nominal power handling: 50W
    Continuous power handling: 100W
    Geen idee welke van de bovenstaande vermogens het AES vermogen is...
    Het hoog stuur ik aan met een Crest 6001 (400W @ 8 ohm, 200W @ 16 ohm?)

Om de limiter settings te berekenen heb ik gebruik gemaakt van een limiter setting calculator. Deze is te vinden op http://www.poulpetersen.dk/Appn/gblimthc.html

In mijn processor kan ik 4 waardes instellen per uitgang, namelijk ov(dBr), Th (dBU), attack en release.
    Ik neem aan dat ov staat voor overload. Wat kan ik hiermee instellen? Is dit het aantal dB dat het signaal boven de threshold uit mag komen, voordat de limiter ingrijpt? Wat zijn hier voor waardes aan te raden?

De Threshold heb ik geprobeerd te berekenen met de limiter calculator. Ik heb het volgende ingevuld:

Sub:
    Impedantie: 4
    Max. power: 2000
    Output power: 2050
    Nominal load: 4
    Voltage gain: 40
    Hier komt een Threshold uit van 9,2 dBU

Low:
    Impedantie: 4
    Max. power: 1000
    Output power: 1600
    Nominal load: 4
    Hier komt een Threshold uit van 6,19 dBU

Mid:
    Impedantie: 8
    Max. power: 200
    Output power: 550
    Nominal load: 8
    Hier komt een Threshold uit van 2,21 dBU

High:
    Impedantie: 16
    Max. power: 50
    Output power: 400
    Nominal load: 8
    Hier komt een Threshold uit van -0,8 dBU

Kunnen jullie mij vertellen of dit goed berekend is? Wat is verder nog wijsheid om in te stellen in de processor. Ik neem aan dat het verstandig is om een aantal dB onder de maximale berekende Threshold te gaan zitten?

Tot slot nog de attack en release tijden die ik nu gebruik:

Sub
    att: 99 ms
    rel: 990 ms

Low
    att: 75 ms
    rel: 750 ms

Mid
    att: 60 ms
    rel: 600 ms

High
    att: 25 ms
    rel: 250 ms

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Gr,

Sjors
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Er is geen harde regel om een limiter in te stellen, er zijn teveel factoren die van invloed zijn.
    Zo mis ik in de calculator helemaal de steilheid van de filters terwijl dat een heel belangrijke parameter is.
    Ga je op het randje zitten dan kun je nog steeds makkelijk je drivers stuk spelen, ga je veilig zitten dan haal je niet het maximale uit je set.
    Daarnaast heb je nog RMS en piek limiters, die hebben beiden een compleet andere functie met bijbehorende instellingen.
    Zie een limiter als de toerenbegrenzer van een auto, schakel je een keer mis, dan is de begrenzer de redding voor je motor maar ga je in z'n 2 de snelweg op om vervolgens continu in de begrenzer te blijven draaien dan mag je blij zijn als je de volgende afslag haalt.
    Speel je muziek met weinig dynamiek dan kun je zonder dat je zorgvuldig ingestelde limiter ingrijpt alsnog de boel in rook op laten gaan.
    Vuistregel die ik hanteer is de RMS limiter op 1/4e van het AES vermogen met een attack tijd van 10 periodes van de laagst weer te geven frequentie.
    De piek limiter stel ik op het halve vermogen van de versterker in met een attack tijd van 2 periodes van de laagst weer te geven frequentie.
    Ff een voorbeeld: De X218 sub heeft 1600 Watt AES 8 Ohm drivers en een 2*2 kW amp module, laagste frequentie is 30Hz waarmee de attack tijd dus op 330 ms zou komen en de release tijd op 3,3 s.
    Dit alles bij een vermogen van 400 watt.
    De peak limiter stel ik in op 60ms met een release tijd van 8 keer de attack, 480ms en 1000 Watt vermogen.
    Dit is de manier waarop ik het doe, daarmee zijn mijn luidsprekers redelijk hufter proof.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Sjörske
      • Jun 2003
      • 55

Originally posted by MusicXtra
      Er is geen harde regel om een limiter in te stellen, er zijn teveel factoren die van invloed zijn.
      Zo mis ik in de calculator helemaal de steilheid van de filters terwijl dat een heel belangrijke parameter is.
      Ga je op het randje zitten dan kun je nog steeds makkelijk je drivers stuk spelen, ga je veilig zitten dan haal je niet het maximale uit je set.
      Daarnaast heb je nog RMS en piek limiters, die hebben beiden een compleet andere functie met bijbehorende instellingen.
      Zie een limiter als de toerenbegrenzer van een auto, schakel je een keer mis, dan is de begrenzer de redding voor je motor maar ga je in z'n 2 de snelweg op om vervolgens continu in de begrenzer te blijven draaien dan mag je blij zijn als je de volgende afslag haalt.
      Speel je muziek met weinig dynamiek dan kun je zonder dat je zorgvuldig ingestelde limiter ingrijpt alsnog de boel in rook op laten gaan.
      Vuistregel die ik hanteer is de RMS limiter op 1/4e van het AES vermogen met een attack tijd van 10 periodes van de laagst weer te geven frequentie.
      De piek limiter stel ik op het halve vermogen van de versterker in met een attack tijd van 2 periodes van de laagst weer te geven frequentie.
      Ff een voorbeeld: De X218 sub heeft 1600 Watt AES 8 Ohm drivers en een 2*2 kW amp module, laagste frequentie is 30Hz waarmee de attack tijd dus op 330 ms zou komen en de release tijd op 3,3 s.
      De peak limiter stel ik in op 60ms met een release tijd van 8 keer de attack, 480ms en 1000 Watt vermogen.
      Dit is de manier waarop ik het doe, daarmee zijn mijn luidsprekers redelijk hufter proof.

Hoi Sander,

Dank voor je uitgebreide reactie. In mijn processor kan ik helaas geen RMS en Peak limiter instellen. Slechts de threshold en ov(?). Is dit dan vergelijkbaar?
      Mocht iemand nog een handleiding hebben van een Apex Intelli-X48, dan hou ik me aanbevolen. Ik heb dus geen X2-48.

Sjors

Comment

• Timo B Geluidstechniek
        • Jun 2014
        • 456

Zoek even contact met Apex voor die handleiding.
        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• Sjörske
          • Jun 2003
          • 55

Originally posted by Timo B Geluidstechniek
          Zoek even contact met Apex voor die handleiding.
          http://www.apex-audio.eu
          Hoi Timo,

Dit heb ik als eerste gedaan, maar Apex geeft aan dat men hier geen handleiding van heeft. Heel raar... Ook op de website is er niks van te vinden. Het enige dat er nog is, is de oude versie van Intelliware.

Comment

• Big Bang
            • Apr 2008
            • 652

De Th is de threshold van de soft limiter. De Ov het aantal dB dat er tijdelijk over de Th gegaan mag worden voor dat de hard (brick wall) limiter ingrijpt.

Dus threshold brick limiter is Th+Ov
            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Da's wel heel apart dat het bedrijf dat de Intelli-X heeft ontwikkeld geen handleiding meer heeft....
              Je zou Holland PA kunnen proberen, zij hebben er destijds nogal wat van verkocht.

Comment

• Sjörske
                • Jun 2003
                • 55

Originally posted by MusicXtra
                Ik heb op dit moment de threshold berekend door de reeds berekende waarden te verlagen met 6dBu. De ov heb ik bij het sub en low ingesteld op 5 dBr en bij het mid en hoog op 4 dBr. Zijn dit enigszins veilige waarden? Ik neem zelf aan van wel, aangezien ik op deze manier niet boven het gespecificeerde AES vermogen uit kom. Laat staan dat ik in de buurt kom van het RMS vermogen. Haal ik op deze manier te weinig uit mijn systeem, of is dit een goede uitgangswaarde?

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Probeer het gewoon eens, krijg je het idee dat er meer uit kan komen dan verhoog je met 3 dB.

Comment

• Sjörske
                    • Jun 2003
                    • 55

Ik heb zojuist de DCX vervangen door de Apex en ben met de settings aan het spelen. Zaterdag heb ik de set weer in gebruik en zal ik op volume kunnen testen. Ik hoop dat ik dan mijn Crest 9001 weer terug heb. Deze is in reparatie. Ik hou jullie op de hoogte.

Comment

• Sjörske
                      • Jun 2003
                      • 55

Inmiddels heb ik alles werkend en de limiters aan de veilige kant afgesteld. Ik heb echter problemen met mijn Intelli-X48. Deze blijft continu opnieuw opstarten en laadt ook geen preset. Ook mijn laptop ziet hem niet meer omdat hij niet volledig opstart. Heeft iemand een idee hoe ik deze kan resetten?

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Dan vrees ik dat hij rijp is voor de vuilcontainer... Apex ondersteunt dat ding niet meer omdat die nog van voor het faillissement is.
                        Misschien kan iemand bij Holland PA je er nog mee helpen.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                          • Jun 2014
                          • 456

Zoek contact met apex zelf

Er is een distributeur voor Nederland maar kan momenteel geen linkje posten voor je daar die zijn website aan het onderhouden is.
                          Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

Working...