Beste,
Ik heb hier al eens een topic over gelezen, maar kon deze nergens weer vinden.
Bij heel veel bands is de kick alleen een berg luchtverplaatsing, maar ik hoor ook wel eens de term "kopschop kick" voorbij komen, wat bedoelen jullie hiermee?
Zijn er mensen die niet mee proberen te doen met de trend dat een kick alleen luchtverplaatsing moet zijn en dat de basgitaar kompleet weg gedrukt wordt?
Als ik zonder PA versterking naar een band luister (dus tijdens repetities etc.) dan voel en hoor je de kick heel anders in verhouding met een basgitaar dan als je gaat luisteren bij (vaak) fesitvals etc.
Ik zelf probeer daar zo min mogelijk aan mee te doen. Ik probeer juist een basgitaar te laten horen en voelen (naarmate deze lager speelt), ook in het lage sigment en dat de kick er door heen "pokt" inplaats van "boemt", en dus ook nog hoorbaar is, klopper geluid bijvoorbeeld, resonantie van de vellen en de ketel, die hoor ik bij die luchtverplaats kicks niet.
Ik merk bij mezelf dat wanneer ik ga spelen met een piek in de lage frequenties van een kick dat rond de 100 Hz ik hem meer op de borstkas voel en naarmate ik de frequentie lager draai, ik hem steeds meer naar mijn maag ga voelen. Ik kom dan vaak rond de 80 tot 100 Hz uit om hem wel iets te laten drukken, maar dat de basgitaar en de kick elkaar niet in de weg zitten, soms iets rond de 60 Hz om hem wat ronder te laten klinken, maar geen berg sublaag, daar is de basgitaar voor naar mijn mening.
Ik zou wel eens willen weten van jullie, hoe jullie dit geval aanpakken, compressie/EQ'en van de kick en er toch voor te zorgen dat als de basgitarist thuis was gebleven, niemand het had gemerkt.
Want dat merk ik te vaak. De kick staat zo hard en zo laag dat je echt goed moet zoeken wat de basgitarist nou eigenlijk speelt, omdat ik hem/haar amper hoor.
Graag hoor ik jullie visie en jullie manier van aanpak van dit "probleem"
Ik heb hier al eens een topic over gelezen, maar kon deze nergens weer vinden.
Bij heel veel bands is de kick alleen een berg luchtverplaatsing, maar ik hoor ook wel eens de term "kopschop kick" voorbij komen, wat bedoelen jullie hiermee?
Zijn er mensen die niet mee proberen te doen met de trend dat een kick alleen luchtverplaatsing moet zijn en dat de basgitaar kompleet weg gedrukt wordt?
Als ik zonder PA versterking naar een band luister (dus tijdens repetities etc.) dan voel en hoor je de kick heel anders in verhouding met een basgitaar dan als je gaat luisteren bij (vaak) fesitvals etc.
Ik zelf probeer daar zo min mogelijk aan mee te doen. Ik probeer juist een basgitaar te laten horen en voelen (naarmate deze lager speelt), ook in het lage sigment en dat de kick er door heen "pokt" inplaats van "boemt", en dus ook nog hoorbaar is, klopper geluid bijvoorbeeld, resonantie van de vellen en de ketel, die hoor ik bij die luchtverplaats kicks niet.
Ik merk bij mezelf dat wanneer ik ga spelen met een piek in de lage frequenties van een kick dat rond de 100 Hz ik hem meer op de borstkas voel en naarmate ik de frequentie lager draai, ik hem steeds meer naar mijn maag ga voelen. Ik kom dan vaak rond de 80 tot 100 Hz uit om hem wel iets te laten drukken, maar dat de basgitaar en de kick elkaar niet in de weg zitten, soms iets rond de 60 Hz om hem wat ronder te laten klinken, maar geen berg sublaag, daar is de basgitaar voor naar mijn mening.
Ik zou wel eens willen weten van jullie, hoe jullie dit geval aanpakken, compressie/EQ'en van de kick en er toch voor te zorgen dat als de basgitarist thuis was gebleven, niemand het had gemerkt.
Want dat merk ik te vaak. De kick staat zo hard en zo laag dat je echt goed moet zoeken wat de basgitarist nou eigenlijk speelt, omdat ik hem/haar amper hoor.
Graag hoor ik jullie visie en jullie manier van aanpak van dit "probleem"
Comment