Hoe minder hard Metal uitversterken in kleine zalen tot 125 man

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

Hoe minder hard Metal uitversterken in kleine zalen tot 125 man

Af en toe heb ik het toch flink zwaar om met name in de kleine zaaltjes het geweld van bands in toom te houden. Voor de komende concerten ben ik van plan gewoon een dB meter mee te nemen op het podium en de gitaaramps terug te zetten naar maximaal 94-95dB. Misschien een scherm om het drumstel.

hebben jullie nog andere tips?
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by metalteacher
    Af en toe heb ik het toch flink zwaar om met name in de kleine zaaltjes het geweld van bands in toom te houden. Voor de komende concerten ben ik van plan gewoon een dB meter mee te nemen op het podium en de gitaaramps terug te zetten naar maximaal 94-95dB. Misschien een scherm om het drumstel.

hebben jullie nog andere tips?
    Pakken ze toch gewoon een andere geluidsman, die nog harder kan.
    Metal is sowieso geen muziek, maar een bak herrie...........
    In een toneelzaal, kun je gewoon het brandscherm naar beneden laten

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• qvt
      • Oct 2009
      • 721

Gitaaramps als monitor wegzetten, scherm om de drummer, in-ears ipv floors en vooral overtuigend overkomen richting de band
      There is no substitute for imagination

Comment

• drbeat
        • Jun 2012
        • 671

Wat heel goed werkt is een powerchoke tussen de gitaarversterker en de speakerkast...
        zoek er maar eens op...dan hebben ze:
        wel:
        die voorversterkerbuis die over zijn nek gaat...
        die eindversterkerbuizen die vol over zijn nek gaan....

niet:
        de bijbehorende 120 Db die zulke kasten produceren..

verder in de opstelling....
        Gitaaramps aan de zijkanten van t podium...niet aan de achterkant...zeker nooit doen met die buikmodelletjes....
        gitaaramps op oorhoogte zetten...ALLEMAAL!!

Zet een plexiglas schermpje neer rondom de drums..

communiceer met die muzikanten waarom je het zo wil hebben....luisteren ze naar jou..dan hebben ze goed geluid...
        luisteren ze niet dan hebben ze xxx geluid.
        en neem je opdrachtgever er in mee....bespreek je plan dat ze aan jou regels houden...zo niet....geen betaling...geen drinken meer...
        de band pakt direct de spullen in en vertrekken meteen....ze mogen terug komen als ze zich weer kunnen gedragen....

Neem een dove kwast mee en stel ze voor aan hem....en vertel dat zij over vijf jaar aan de buurt zijn en geen zak meer horen...

mijn gitarist heeft al jaren een powershoke er tussen staan...en bij het geluidsbedrijfje hebben wij er twee zelf altijd bij...juist voor dit soort dingen...

heb ook wel eens gewoon twee tafels voor de gitaarversterkers gezet....de bezoekers kwamen steeds klagen over die gitaar...zei direct dat hij niet op de pa meer stond en dat ik na deze set er wat aan ga doen....die gitarist stond stom te kijken maar zijn publiek stond direct te roepen dat hij het kon laten staan of dat ze zijn gitaartje om zijn nekje zouden vouwen....achteraf heeft hij zelf zon scherm gekocht....joh nu klinkt het nog veel vetter over de PA...daarna kwam de powershoke....prachtig geluid...

dus.....mogelijkheden te over toch??
        Last edited by drbeat; 14-06-14, 20:02.
        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

Wat drbeat zegt.

Comment

• Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

Beetje jammer dat speakertech een beperkte muziekkennis heeft...

Beginnen bij de muzikanten is de beste optie...
            Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Metal is zeker geen bak herrie als het door een strakke band gespeeld wordt.
              De meeste bekende metalbands bestaan echt uit topmuzikanten.
              Wat mij altijd helpt is eerst eens observeren wie de echte bandleider is, daar dan een praatje mee gaan maken en duidelijk aangeven dat je allebei hetzelfde nastreeft.
              Dat je dat alleen kunt bereiken door samen te werken en niet tegen te werken.
              Buiten de eerder geschreven zaken wil het ook nog wel helpen de PA pakweg 15ms delay te geven zodat die op lijn staat met de kick/bas.
              Je drumfill polarity reversed te zetten en een dikke, liefst dubbele, back-drop achter het podium te hangen.
              Zo krijg je een strakkere mix en minder reflectie van de muur achter het podium.
              De drummer opvoeden dat hij niet met honkbalknuppels op die 10" diepe snare beukt maar met 7Atjes op een kleinere snare wil ook helpen en de gitaristen een Box of Doom te laten kopen.
              Maar het belangrijkste is volgens mij dat de meeste (amateur) bands eigenlijk geen idee hebben waar monitoren voor dienen.
              Die willen liefst dezelfde sound als in de zaal maar dan horen ze zichzelf niet goed dus moet dat harder, daarna begint een ander bandlid dat die zichzelf niet hoort, etc.
              Monitoren moet je eigenlijk alleen datgene op zetten wat je als muzikant nodig hebt om je ding te kunnen doen, dringt dat door dan scheelt dat een enorme bak herrie.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by Olaf Duffhuës
                Beetje jammer dat speakertech een beperkte muziekkennis heeft...

Beginnen bij de muzikanten is de beste optie...
                Klopt dat ik weinig verstand heb van muziek. Ik ben al blij als het lekker klinkt, op een aanvaardbaar niveau.
                Maar mijn gehoororgaan is nog intact

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Een strakke monitormix is een van de eerste dingen die ik zou doen, zorgen dat ze alleen horen wat ze nodig hebben. Ervaren muzikanten zullen dat zelf aangeven, voor beginnende muzikanten is het vaak voldoende als ze zichzelf (zang en soms instrument) goed horen en wellicht een beetje leadzang of wat van de andere gitarist ofzo.

Daarnaast is begrip van de muzikanten erg fijn om te hebben. Leg uit dat de zaal nauwelijks groter is dan het podium en dat jij je uiterste best doet om er iets van te maken, maar dat dat simpelweg niet gaat als de gitaarversterkers harder staan dan de PA kan.

Drummers opvoeden, gitaristen ompraten naar powerchokes, dat klinkt heel leuk, maar tenzij je een vaste band hebt is dat lastig. Je bereikt vaak meer door vriendelijk te blijven (en op z'n tijd iemand een uitbrander te geven) en rustig uit te leggen wat de situatie is en wat de mogelijkheden zijn. In mijn ervaring vinden de meer ervaren muzikanten het wel best, maar de jonge honden hebben liever niet dat je aan hun instrumenten of versterkers komt, waardoor de powerchoke optie niet altijd lukt. Bovendien heeft het gemiddelde geluidsbedrijf dat dat soort klussen draait vaak betere plekken om 500,- voor twee powerchokes naartoe te sturen.

Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

Als het een vaste band is die je mixt dan kun je samen een oplossing bedenken. Is het een band dat voorbijkomt
                    dan vergeet het maar. Die 'voedt' je niet op die keer dat jij hen mixt. Ze zijn niet anders gewend.
                    Enigste remedie dan is proberen om de zang hoorbaar te maken en gehoorbeschermers in.
                    Heerlijk die stilte

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

investeren in een paar shakers. en een set monitorvormige 16 ohm speakerkasten met hoogrendement 10 inch gitaar en bas speakers maken.

met een shaker aan de drumkruk en dingen zoals dit:

Kun je muzikanten het gevoel geven enorm te rocken zonder per se knoerthard te spelen.

Met een bijgeplugged net monitorkastje aan de gitaarhead. Eentje waar bv een celestion G10 inzit of zoiets. Zet je een ding met een maximale output op de oren zodat de heren de volumeknop daaran aan gaan passen. Dus ook wel een gesloten kast gebruiken. 16 ohm omdat je zeker wil zijn dat je hem bij kunt pluggen bij de versterker. Metalbands hebben vrijwel allemaal losse heads.

Een powersoak heeft meestal weinig zin omdat de bands die te hard spelen dat ook werkelijk willen. Het is als n**k*en zonder condoom met is beter zonder fijner.
                      lekker belangrijk!

Comment

Working...