Overstappen naar Speakon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JWZ
    • Jan 2008
    • 6

Overstappen naar Speakon

Hallo allemaal,

Jaren lees ik al mee en heb een hele hoop geleerd hier op het forum. Nu zit ik zelf met een probleem en wil graag weten hoe anderen erover denken c.q. zouden oplossen.

Ik heb een 3-weg geluidsysteem met het volgende:
    - 2x toppen gevuld met 2x JBL 2266H en 1x 2446 JPL voor Hoog
    - 2x subs gevult met 2x RCF L18S800
    - Crown XTI 4000 voor de subs
    - Crown XTI 2000 voor mid
    - Crown XTI 1000 voor hoog
    - DBX 234S Crossover

Bovenstaande word voornamelijk gebruikt voor onze drive inn show en gaat gemiddeld 4x per maand de deur uit.

Foto:

Ik heb tussen links en rechts behoorlijk geluidsverschil. Nadat ik het e.e.a. ben nagegaan, ben ik erachter gekomen dat het aan de kabel ligt. Ik heb nu alleen geen flauw idee hoe deze pluggen heten en waar ik ze eventueel zou kunnen bestellen.

Foto plug:

Foto speaker kant:

Foto versterker kant:

M'n kabels gaan dus vanuit m'n versterkerrek (XLR) naar m'n speaker, en er gaat dan weer een XLR-Speakon kabel naar mijn sub, op deze manier:

Nu de hamvraag: Hoe heet deze plug, is dit überhaupt nog leverbaar en waar zou ik deze kunnen bestellen??

Ik heb er ook over nagedacht om het hele systeem over te zetten naar Speakon, maar wil graag van jullie horen of dit wel verstandig is, en hoe ik dit eventueel zou moeten aanpakken.

Alvast bedankt voor het nemen van de tijd en de moeite.
    Last edited by JWZ; 09-06-14, 22:32.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Wat ik zie is vooral heel erg oud en ook heel erg nodig aan vervanging toe....
    Zou ervoor kiezen om alles over te zetten op Speakon, vanuit je amp-rack met een NL8 kabel en dan met een NL4 doorlussen naar je toppen.
    Heb je alles weer betrouwbaar, kun je weer jaren vooruit en heb je het volgens de standaard wat weleens heel makkelijk kan zijn wanneer je een defecte, te korte of vergeten kabel hebt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Joost van Ens
      • Jan 2001
      • 628

Lijkt op een hi-tec set. niks mis mee. heb er hier zelf 3 van staan. Het zal niet aan de kabel liggen. Die doet het of doet het niet. Wel aan de contacten van de xlr's . Die kun je gewoon opnieuw er in zetten of om full proof te zijn zo als music extra al aangeeft vervangen voor speakon 4 en 8 heeft wel heel veel voordelen. (en daarom ben ik er nog steeds niet aan toe gekomen om de sets om te bouwen) Met speakon is het voor weinig hufter proof te maken. Geen low signaal op je toppen. Als je er zelf mee werkt, doet een busje wd40 een leuk kunstje. niet meer hedendaags. Maar zoals de meeste oude dingen werkt het nog steeds.

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Vragen zijn al beantwoord.

Meekijkend en -denkend zou ik het amprack dan ook
        direct zo maken dat je nog maar 4 chassisdelen overhoudt:
        - 2 x XLR voor L + R in (tafel out)
        - 2 x SpeakOn out (NL 8)

De bekabeling doe je dan achter de chassisdelen/blindplaat
        (van de chassisdelen naar je X-over en amps).
        Zo krijg je een net en overzichtelijk amprack, zonder overtollig
        uitstekende stekers enz.
        Wellicht in deze, of andere blindplaat ook een Powercon in (blauw)
        en een Powercon out (grijs) en je bent weer aardig gesteld.

Bezuinig niet op je kabel. Koop voldoende lengte van 8 x 2,5 mm2
        van een gedegen merk.

Verder zou ik de kabel met kabelschoenen op de SpeakOn kabeldelen
        zetten en niet solderen.

Suc 6 met overwegen en aanpassen!

Grtz

Nes
        Last edited by NesCio01; 10-06-14, 09:45.
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• T.O.P.
          • Jun 2014
          • 100

het is een ITT-cannon : http://www.ittcannon.com/p/430/ca-com en http://www.ittcannon.com/download/sample/607

Comment

• rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

Cacom connectoren worden nog steeds op de grote l'acoustics systemen gebruikt en zijn prima te krijgen.

Als je het budget hebt kijken om de xlr'en ev voor cacom te vervangen, veel degelijker als speakon.

Houd er alleen rekening mee dat goede connectoren goed geld kosten, cacom is factor 3-5 duurder als speakon.

Is dit het je niet waard, ombouw naar speakon 8 moet prima te doen zijn.

Richard

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

Het KAN gezichtsbedrog zijn (hoop ik wel), maar het lijkt me dat de gebruikte kabel geen luidspreker kabel is, maar 6 parige multikabel. (reden van deze aanname is dat de kabel per 2 in een XLR-F gaat, redelijk dun lijkt en netjes genummerd is.

Comment

• peterwagner
                • Oct 2008
                • 317

Even een andere vraag: Waarom gebruik je een losse crossover terwijl je dat allemaal in kan stellen in de DSP van de versterker?

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Inderdaad, ik zou ook die afzonderlijke cross-over liquideren en die functie laten uitvoeren door de XTI versterkers.
                  Scheelt weer een hoop bekabeling.

Comment

• JWZ
                    • Jan 2008
                    • 6

Bedankt voor de reacties.

Daar ik de XTI's nog niet zo gek lang heb, moet ik de DSP nog allemaal instellen. Dat gaat ook zeker gebeuren op korte termijn.
                    Last edited by JWZ; 14-08-14, 23:35.

Comment

• rdreiers
                      • Nov 2009
                      • 407

De kabel lijst op een sommer kabel, heeft ook deze aderkleur en is idd speaker kabel.

Als dit zo is hoef je alleen de kant van je amprack te voorzien van speakon 8 en op de kabel een speakon 8 te schroeven.

Die cacom is wel ok, lijkt me de netste oplossing, als idd je twee kabels hebt die nog een beetje netjes zijn.

Richard

Comment

Working...