Versterken van "muziek uit wijnglazen"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reznik
    • Aug 2010
    • 16

Versterken van "muziek uit wijnglazen"

Ik had gisteren voor de tweede keer in een relatief korte tijd dat er een act op een podium stond die muziek uit wijnglazen haalt (je kent het wel: water erin en met natte vinger over rand wrijven zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=phqymc8anO0#t=14 ).

Nu heb ik nog steeds moeite met het versterken van dit geluid. Dit omdat er vrij veel frequenties geproduceerd worden die erg lijken op een rond-zinger en omdat het geluid wat uit de glazen komt niet heel luid is.

Omdat het beide keren om een festival ging (je weet wel, weinig tijd, snel snel) heb ik niet veel tijd gehad om rustig te experimenteren. Beide keren zijn twee Neumann km 186's gebruikt als overhead, de tweede keer iets meer van schuin voren in plaats van boven wat al een beter resultaat gaf maar nog steeds blijft het heel erg actief meeschuiven want anders gaat er gegarandeerd iets fout.

Mijn vraag: is er iemand van het forum die dit wel eens eerder is tegengekomen en hier misschien een aardige tip over heeft? (andere microfoon, andere opstelling?).
    ________
    Oh ja joh?
  • showband
    • May 2001
    • 4524

met die microfoons is niets mis. Dit lijkt mij typisch iets voor kleinmembraan microfoons.
    Als de omgeving het toestaat is het misschien mogelijk omnidirectionele kapsels te gebruiken?

De klank van kristallen glazen die je aanwrijft komt "van de zijkant" af en niet "van de rand".
    Overheads vanaf de top zijn volgens mij dan inderdaat niet de beste positie. Ik zou redelijk close horizontaal proberen.
    En als de aanzetten veel zachter zijn dan de resonanties, misschien een beetje multiband compressie er op zetten.

Verder blijft het geluid natuurlijk gewoon, eh, bijzonder.
    lekker belangrijk!

Comment

• Reznik
      • Aug 2010
      • 16

Achteraf gezien was wat compressie fijn geweest maar door een haast haast haast gebeuren (het zal eens niet) kwam ik er niet meer aan toe om dat even netjes in te stellen, wel goed voor de volgende keer denk ik.
      Omnidirectioneel is inderdaad wel een goeie maar deze keer had een ander bedrijf het geluid geïnstalleerd en dat stond (HEEL FIJN) achter het podium dus ik was nu al keihard aan het worstelen om alles controleerbaar te houden. Ik had ze eerst horizontaal staan maar omdat er nogal veel achter elkaar staan bleek een hoek van zo'n 30 graden deze keer beter te werken.

Wie weet volgende keer iets aan de omgeving doen qua demping of iets dergelijks... het geluid is inderdaad..... bijzonder te noemen
      ________
      Oh ja joh?

Comment

Working...