Welke speakers voor SA 4518 W-Bin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hederik
    • Feb 2009
    • 42

Welke speakers voor SA 4518 W-Bin

Mede forummers,

Ik heb 4x SA 4518 W-Bins, maar helaas lege.

Ik weet dat er origineel JBL 2241's in zitten maar deze zijn niet meer te krijgen, of peperduur.

Welke speakers zouden ook goed tot hun recht komen in deze kast?

Is er iemand die misschien toch nog de JBL's heeft liggen (2dehands) die voor een leuk prijsje weg mogen?

Of andere suggesties voor in deze loodjezware W-Bins?

Bedankt.
    maatwerk is topklasse
  • AMX_Pete
    • Mar 2008
    • 79

Heb hier nog een stapeltje (te reconen) JBL 2241 zonder doel.
    Voor de prijs van recone kit + werk (~200,-) mogen ze van hand wisselen.

Comment

• Hederik
      • Feb 2009
      • 42

Pete bedankt, je hebt een PM..

Iemand nog meer suggesties voor mogelijke opties?
      maatwerk is topklasse

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

SA heeft de fout gemaakt de 2241 in de W-bin te stoppen, die driver is daar alleen niet geschikt voor, daarom gaan ze ook snel stuk.
        Er hoort een JBL K151 in die een veel sterker aandrijving heeft als de 2241.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hederik
          • Feb 2009
          • 42

Had dat iets met de rand van de speaker te maken, of de driver zelf?
          Enig idee of ik dat risico van kapot gaan ook heb met mijn B&C 18PZB46? Die komen qua specs redelijk in de buurt van de 2241,en klinken best goed in deze kast..
          maatwerk is topklasse

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Het heeft te maken met de sterkte van de aandrijving, de BL in de TS parameter en de QTS.
            De 2241 heeft een BL van 13,6 en de K151 heeft een BL van 22, de B&C komt zelfs aan 24.
            Wat de BL betreft is de B&C erg geschikt alleen heeft deze een te hoge Qts van 0,37 tegen 0,4 voor de 2241 en 0,27 voor de K151.
            De Qts is een goede indicator voor de belastbaarheid van de conus door de kast, hoe lager de Qts des te hoger de belasting mag zijn.
            Een Qts van 0,4 is prima voor een grote bass-reflex kast maar absoluut niet geschikt voor een W-bin daar deze de conus aan de achterzijde belast door een relatief kleine kast en aan de voorzijde door de hoorn.
            Punt is dan dat door de hoge belasting de impedantie te laag gaat worden waardoor de driver teveel stroom gaat trekken en simpel verbrand, vergelijk het maar met een elektromotor die te zwaar belast wordt.
            Kans is ook groot dat de conus mechanisch stuk gaat, deze is immers ook niet ontworpen voor een hoge belasting.
            Je moet dus een driver hebben met een Qts lager dan 0,3 en een BL hoger dan 20 en een fs van rond de 30Hz.

Comment

• Hederik
              • Feb 2009
              • 42

Bedankt!
              De K-151 heeft dus een Qts van 0.27, dat is dus ook heel hoog. Gaan deze ook niet snel kapot dan?

Deze zijn slechts 300W. Ik kan er nu aan 4 komen. Ga ik wel rendement halen met deze lichtvermogen speakers?

Ik kan echter ook aan de originele 2241's komen, en aan de 18sound 18LW1400. Welke is de beste optie?

Als er suggesties zijn voor geschikte speakers hoor ik dat heel graag, ze staan nu zo eenzaam leeg.. Kan het geld maar 1 keer uitgeven. Bedankt.
              maatwerk is topklasse

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Volgens mij heb je niet goed gelezen wat ik schrijf....
                0,27 is volgens mij nog altijd lager dan 0,3.
                De 2241 is dus niet de originele driver, die heeft SA erin gestopt.
                De K151 is inderdaad geen monster maar in een W-bin doet hij het heel aardig, in de tijd van de W-bins waren er ook nog geen hoogvermogen versterkers, vaak werd er maar 200 Watt op gezet.
                De 18LW1400 is een beter alternatief van de 2241, die voldoet aan de eisen en kan ook nog eens veel vermogen hebben.

Comment

• Hederik
                  • Feb 2009
                  • 42

Ik zie het nu, zit de hele tijd verkeerd te lezen.. Inmiddels zijn er 2 LW1400'S onderweg. Ik ben benieuwd. Als er nog meer suggesties zijn, graag! Bedankt in ieder geval!
                  maatwerk is topklasse

Comment

• arneblommaert
                    • Oct 2014
                    • 5

Goeiavond!

Hoe doen die 18sound's lw1400 het in de wbin's?
                    Ik ben ook van plan deze te kopen en in een wbin te stoppen.
                    Moest iemand er nog tweedehands hebben liggen laat gerust iets weten.

Comment

Working...