Geluid op carnavalswagen
Collapse
X
-
Voordeel van die Skytec kastjes is dat je ze niet hoeft op te slaan. Je kan er zeker van zijn dat je ze kapot draait, nog voor het begin van je optocht!
Er is één hele simpele keuze te maken: OF je geeft weinig geld uit aan pure kraak & knetter meuk die het einde van je optocht niet haalt, OF je geeft iets meer uit en huurt een fatsoenlijke set.Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Ik zou vooral eerst eens zorgen dat er een voldoende groot aggregaat op die wagen staat en zorgen dat het voltage constant is en mocht het uitvallen, je niet ineens alle stroom weer terug krijgt, ben je nl al je versterkers kwijt.
Neem gewoon een paar goede zelfbouw boxen met een 2 inch hoorn, en doorgeladen subwoofers, knal je iedereen weg en blijft het betaalbaar.Comment
-
Ervaring genoeg. Soortgelijke luidsprekers gebruik ik ook op projecten, zelfs in opslagmagazijnen voor achtergrondmuziek. Het is maar wat je wil. Voor de huidige disco en concertbezoeker is het helemaal niets, die willen 100.000 watt beukende bassen en hoge tonen. Voor begeleiding van een loopgroep werkt het uitstekend en het geluidsniveau blijft binnen de perken. Maar wie ben ik om te vertellen dat het goed klinkt?
De een is tevreden met een transistorradio, terwijl iemand anders nog niet tevreden is als hij de ultieme topinstallatie heeft staan.
Twee jaar geleden heb ik ze nog geleverd aan een oranjecomité. Bedoeld voor allerlei doeleinden, koninginnendag, kindervakantiewerk, intocht sint nicolaas etc. De eerste aanschaf was een Behringer actief kastje, een paar honderd watt. Altijd te zacht en soms nog defect ook.
Nu gebruiken ze materiaal van Monacor, met een 120 watt versterker. Iedere keer als ik de mensen spreek, zijn ze nog heel enthousiast.
Goede spraakverstaanbaarheid, geschikt voor muziek, geschikt voor alle weersomstandigheden en niet al te zwaar.
Twee van die hoorns op statief is ruim voldoende voor een plein met spelende kinderen dus wat zal ik er van zeggen.
Wat vaak wel mis gaat tijdens carnaval, dat men denkt dat het altijd te zacht is. De knoppen gaan dan op tien en de zaak vervormt bij het leven en na een uurtje is alles overhit en/of defect.
Buiten is het belangrijk om cliplampjes en VU meters extra goed in de gaten te houden. De man achter de knoppen moet zich realiseren "rood is dood" en dan heb je niets meer.
Geloof me het plezier is er niet minder om. Lol en harde muziek is geen verplichte combinatie.
SpeakertechLast edited by speakertech; 11-02-14, 14:22.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Ervaring genoeg. Soortgelijke luidsprekers gebruik ik ook op projecten, zelfs in opslagmagazijnen voor achtergrondmuziek. Het is maar wat je wil. Voor de huidige disco en concertbezoeker is het helemaal niets, die willen 100.000 watt beukende bassen en hoge tonen. Voor begeleiding van een loopgroep werkt het uitstekend en het geluidsniveau blijft binnen de perken. Maar wie ben ik om te vertellen dat het goed klinkt?
De een is tevreden met een transistorradio, terwijl iemand anders nog niet tevreden is als hij de ultieme topinstallatie heeft staan.
Speakertech
Maar, ik ben het geheel met je eens!Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!Comment
-
@Arjenv, het aggregaat is geen probleem, dat is iets van 12 kva ofzo als ik me niet vergis.
Er zijn mensen van de optocht langsgeweest en die hadden het inderdaad ook over zelfbouw. Het schijnt simpel te zijn en waarschijnlijk hoeft het dan ook niet veel te kosten. Dat zelf in elkaar zetten is ook geen probleem want ik ben wel handig aangelegd. Het enige probleem is dat ik niet weet wat ik voor speakers erin moet proppen en dat ik niet weet hoe groot de kast moet zijn als dat uberhaupt van belang is.
Ben jij degene die me daarmee op weg kan helpen of weet je toevallig waar ik iets van informatie kan vinden over wat ik voor speakers in een zelfgemaakte kast moet zetten?Comment
-
Ik zou vooral eerst eens zorgen dat er een voldoende groot aggregaat op die wagen staat en zorgen dat het voltage constant is en mocht het uitvallen, je niet ineens alle stroom weer terug krijgt, ben je nl al je versterkers kwijt.
Neem gewoon een paar goede zelfbouw boxen met een 2 inch hoorn, en doorgeladen subwoofers, knal je iedereen weg en blijft het betaalbaar.
Als je aggregaat uitvalt, krijg je geen stroom terug, maar heb je gewoon geen spanning meer en loopt er ook geen stroom.
Een aggregaat wat (veel) te langzaam draait is funester. Als de frequentie van wisselspanning veel lager is dan 50Hz, zullen veel nettransformatoren het moeilijk krijgen, door te weinig zelfinductie. Ze worden dan te warm of kunnen zelfs verbranden. Spanningsvariaties gaan de meeste versterkers niet van defect, als de spanning tenminste niet gedurende lange tijd meer dan 5 a 10% te hoog is.
Met zelfbouw boxen knal je iedereen weg?
Een slecht ontworpen box met el cheapo luidsprekers geeft alleen maar ellende. Niet aan beginnen dus.
Wat zijn doorgeladen subwoofers? Of bedoelde je hoorngeladen.
Doorgeladen? We gaan toch niet met wapens op stap?
SpeakertechLast edited by speakertech; 11-02-14, 19:52.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Er zijn mensen van de optocht langsgeweest en die hadden het inderdaad ook over zelfbouw. Het schijnt simpel te zijn en waarschijnlijk hoeft het dan ook niet veel te kosten. Dat zelf in elkaar zetten is ook geen probleem want ik ben wel handig aangelegd. Het enige probleem is dat ik niet weet wat ik voor speakers erin moet proppen en dat ik niet weet hoe groot de kast moet zijn als dat uberhaupt van belang is.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Huur gewoon eens een goede set luidsprekers en kijk of die je wel bevallen. Dan weet je direct in welke richting je moet zoeken als je daadwerkelijk overgaat tot de aanschaf van een paar nieuwe speakers.
Zelfbouw moet je niet aan beginnen, tenzij je echt weet wat je doet. Als iedereen zomaar een paar speakers in een kast kon pleuren waren fabrikanten als Meyer en L'Acoustics al lang en breed failliet geweest...TimComment
-
Er zijn mensen van de optocht langsgeweest en die hadden het inderdaad ook over zelfbouw. Het schijnt simpel te zijn en waarschijnlijk hoeft het dan ook niet veel te kosten. Dat zelf in elkaar zetten is ook geen probleem want ik ben wel handig aangelegd. Het enige probleem is dat ik niet weet wat ik voor speakers erin moet proppen en dat ik niet weet hoe groot de kast moet zijn als dat uberhaupt van belang is.
als iemand me even kan uitleggen hoe je een TV maakt. Want ik wil bij het WK wel een goedkope bigscreen voor mijn vereniging hebben.lekker belangrijk!Comment
Comment