FBT PA met Promaxx 15sa subs en FRFR Verve tops

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MaBeCo
    • Feb 2014
    • 2

FBT PA met Promaxx 15sa subs en FRFR Verve tops

Hallo allen, mijn 1e post maar ik heb nu echt gewoon hulp nodig...
    Ik speel in een band met 8 personen en om lekker geluid in de oefenruimte te hebben spelen wij sinds kort over een FBT PA, we hebben gekocht 2 Promaxx 15 SA subs en ik had nog liggen 2 Verve 12 MA tops.
    De Verve tops zijn Full Range Flat Response die ik gebruikte als monitors voor mijn gitaar modeller.
    Gisteren voor het eerst gespeeld over de set maar ben niet erg enthousiast, weet niet goed hoe het te omschrijven maar een beetje veel mid, niet echt sprankelend. Is het überhaupt wel slim om een FRFR speaker ( monitor ) als top te gebruiken? Martin
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Dat moet op zich geen probleem zijn. Heb wel meer FBT kastjes gehoord met hetzelfde doel en
    dat klonk goed i.c.m. een subje.
    Hoe heb je het aangesloten? Hoe heb je de DSP ingesteld?
    Heerlijk die stilte

Comment

• MaBeCo
      • Feb 2014
      • 2

Originally posted by RayM
      Dat moet op zich geen probleem zijn. Heb wel meer FBT kastjes gehoord met hetzelfde doel en
      bedankt voor je reactie, ik ben zelf de gitarist van de band, ik heb geen verstand van een DSP instelling. ik ga je reactie gelijk doorgooien naar de bassist die tevens de geluidsman is, heel veel dank alvast. ik ga het even checken en kom terug bij je, fijn dat je wilt adviseren.

Comment

• Hein
        • Feb 2014
        • 4

Besten,

Eveneens mijn eerste post. Ik speel met MaBeCo in dezelfde band. Het geluid mixen we sinds kort met de X32 en een setup zoals MaBeCo in het eerste item beschrijft.

RayM, op de Promaxx 15Sa staat die op nr.8: Punch-140Hz.

De twee 15Sa subwoofers zijn apart aangesloten op de L/R Main Out van de mixer. Op elke subwoofer wordt doorgelust naar een Verve top. We gebruiken dus geen crossover op de mixer omdat we ervan uit gaan dat dat in de subwoofer gebeurt.
        Maar wij weten niet of een Verve top icm met een Promaxx woofer de ideale combinatie is als het gaat om het splitsen van het signaal. Volgens mij gebeurt dit normaal gesproken bij de Promaxx serie in de top, bv bij de 12a, en van daaruit lus je dan door naar de 15Sa; precies andersom dus.

Kan jij of iemand anders hier wat meer over vertellen?

Comment

• sjig
          • May 2012
          • 909

Volgens mij zit er in beide geen crossover, zo als te zien op Google Afbeeldingen.

Je zou eens kunnen beginnen de punch op 80hz te zetten.

En heb je al de GEQ geprobeerd op de X32? Ik denk namelijk dat je hier al een heel eind mee kunt komen, en eventueel nog een crossover / processor erbij.

Succes

edit: Op de Promaxx 12A zit een high pass filter. Dit is echter nog geen crossover, daar de sub denk ik dan geen low cut oid. heeft? In dat geval zou ik zeker overwegen een crossover te kopen.
          Last edited by sjig; 07-02-14, 07:13.

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Als je de matrix uitgangen van de X32 gebruikt, dan heb je een ingebouwde crossover, werkt perfect met een sub topje combinatie. Alle veel voorkomende filtertypes zitten erin.
            Je vind deze op de uitgangseq van de matrix.

Dus stuur je stereo master naar matrix 1-2 (linked) en matrix 3-4 (linked).

Dan zet je op matrix 1-2 je sub en stel je dus een hoogaf filter in op je eq op matrix 1-2.

Op Matrix 3-4 zet je dan de toppen en stel je een laagaf filter in op je eq.

Comment

• Hein
              • Feb 2014
              • 4

Jongens, bedankt voor jullie snelle reacties.

We zullen het eens met een crossover vanuit de x32 proberen. We houden jullie op de hoogte.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Ik denk dat het een typisch gevalletje time-alignement is, de drivers zitten elkaar dus tegen te werken.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RayM
                  • Jan 2006
                  • 742

Nu ik weet dat jullie een X32 hebben zou ik inderdaad eens proberen wat DJ Antoon voorstelt.
                  Dan moet je toch een goed geluid uit die set krijgen.
                  Heerlijk die stilte

Comment

• Hein
                    • Feb 2014
                    • 4

Nu ik weet dat jullie een X32 hebben zou ik inderdaad eens proberen wat DJ Antoon voorstelt.
                    Dan moet je toch een goed geluid uit die set krijgen.
                    Dat gaan we ook zeker proberen. Goede tip.

Dan even over de opmerking van MusicXtra over time-alignement: bedoel je de combinatie Subwoofer - Tip? Ik neem aan dat dit bij een losse subwoofer of tip al door de fabrikant is ingesteld.
                    Ik dacht altijd dat de delay achter op de DSP bedoeld was voor grotere afstanden, b.v. een tweede setup achter in de zaal.
                    Maakt het bij time-alignement nog uit of je een (doorgeluste) combinatie van dezelfde lijn gebruikt? Bv. Promaxx S15a- Promaxx 10a ipv PromaxxS15a - Verve?

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Ik bedoel inderdaad de combinatie sub en top, bij gebruik van een processor en presets van de fabrikant zou je mogen verwachten dat de time-alignement klopt, praktijk leert dat dit vaak niet het geval is.
                      Bij passief gefilterde kasten is het nog veel lastiger voor de fabrikant om dit goed te krijgen, meestal is hier dan ook geen aandacht aan besteed.
                      De delay op de outputs van een DSP zit erop om juist die time-alignement goed voor elkaar te krijgen en ja, het type kast maakt heel veel uit.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hein
                        • Feb 2014
                        • 4

Bedankt, wist ik niet. We gaan onze oren gebruiken.

Comment

Working...