Microfoon suggesties voor drumstel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #31


    Stuk of 4- klinkt echt geweldig!

    Comment

    • ajdeboer
      • Feb 2009
      • 198

      #32
      Als ik nog een suggestie mag doen voor een relatief goedkope microfoon:
      - BeyerDynamic TG D57c (Opvolger van de Opus87)

      Die heb ik veel gebruikt als snare top en bottom.
      Maar voor andere percussie-instrumenten ook erg geschikt.
      (Het meest fijne aan de mike is de klem voor op de rim. )

      Comment

      • Manzara
        • Dec 2009
        • 15

        #33
        Daar gaat hij dan...

        Gisteren 04-01-' 14 onze eerste optreden van dit jaar gehad in het Klokgebouw van Eindhoven. Grote zaal met enorm veel galm en een grote uitdaging voor ons.

        Na 4.5 jaar te hebben gespeeld op elektronische drums was dit mijn eerste live optreden met een akoestische set. Vol hoge verwachtingen van het drumstel. Mijn ervaringen van die dag...

        Drumstel opzetten ging erg snel en ook de mic's plaatsen was vrij eenvoudig. Behalve de kickdrum...
        We zijn echt even bezig geweest om een fatsoenlijk geluid te krijgen uit de kickdrum. Maar het geluid was echt bagger slecht. De mic op verschillende plekken rondom de voorkant maar niks hielp. Ik baalde echt enorm. Maar oké we hebben daarna besloten om de beats via de keyboards te doen en ik eroverheen drummen.

        Ook waren er deze avond mensen van DSP Audiovisueel aanwezig voor de nodige lichtshows. Eenmaal met hen aan tafel vroeg ik die medewerker of hij ervaring had met het versterken van drumstellen. En ik kreeg heel wat nuttige informatie van hem.

        Allereerst je raad het al andere mics maar hij vond dat de Hihats/Ride/Toms erg zuiver klonken. Het Samson setje gaat morgen linea directa terug.
        Verder vertelde hij dat het verstandig is gebruik te maken van een kick port. Ik heb gelukkig al een setje gekocht om dit te maken en ga dit ook snel doen. Ook vertelde hij dat het verstandig zou zijn om gebruik te maken van een Gate/Compressor. Als voorbeeld gaf hij de DBX 1074 Quad Gate. Ik ga me daar even in verdiepen. En zou ook graag jullie meningen willen horen.

        Voor een goede Bass kick raadde hij me vooral de Akg 112 en de Beta 52 aan. En voor de snare de SM 57.
        Eerst beginnen met het terug brengen van de Samson kit
        daarna èèn voor èèn aanschaffen.
        Last edited by Manzara; 05-01-14, 23:13.

        Comment

        • drbeat
          • Jun 2012
          • 671

          #34
          ik zie dat je een ander formaat kick hebt...die moet je ook goed vet stemmen en een goed gepositioneerde kickpoort met aanpasbaare lengte van de poort...

          als ik het zo zie haal je met de akg nooit die sound van je kick naar voren die jou set zo byzonder maakt...
          ga nu eens niet eerst kopen maar test het eerst eens goed uit.. wat ik zou doen bij jou kick is een combi maken
          een in de kick en 1 net voor de kickpoort.. ik zelf heb deze combi altijd gebruikt:

          deze voor de poort.

          en je kunt kiezen welke je in de kick legt voor de attak..
          dat kan de akg zijn maar ook deze wat ik ook graag gebruikte:


          op deze manier kun je de echte carakterestiek uit je kick halen..

          en stem zowel je voorvel als je achtervel en werk met een muff als lichte demping van je kick..
          akkoustisch is echt een andere wereld dan digitaal..

          moraal..test je mics uit bij jou kick en niet bij een standaard kick.. die van jou kan veeel dieper en nog vetter in het laag dan de standaard drumkick..

          enne....voor de toms zou ik voor de mics gaan die Ness ook aanraad..is dat je budget niet dan t goedkopere broertje maar zeker niet voor minder gaan....
          Last edited by drbeat; 06-01-14, 00:36. Reason: plaatje
          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #35
            Voordeel van een B52 is dat ie wat vergevingsgezind is. Niet helemaal goed plaatsen is niet zo'n hele grote ramp.
            Een b91a is nog makkelijker, die gooi je gewoon je kick in en klaar.

            Een D112 moet je dan weer wel goed plaatsen, zet hem helemaal IN de kick, niet ervoor. Dan krijg je daar ook een vet geluid uit. Zet je hem er voor of half in de opening als een B52 dan klinkt het nergens naar.

            Een gate is nuttig als je de aanslag op je snare of (floor)tom wilt versterken maar het nagalmen liever niet. Met een gate krijg je daar controle over. Dat is heel fijn, maar je kan je sound er ook mee stuk maken, kwestie van experimenteren en ervaren.

            Overigens heb ik wel redelijke ervaringen met de Samson setjes. Tom's klinken inderdaad best goed, kick is te doen. Eerlijk gezegd beter dan mijn CAD kickmic, maar kan inderdaad niet tippen aan een B52 of b91a
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #36


              uiterst links de DAP cm10 als overhead,
              rechts boven de AKG D112 ( dat halve ei in de baasdrum)

              rechts onder 3x de sennheiser 604 met tom-rand-clip

              en links van het midden 3x een DAP die ik niet ken. (dm 20? dm 25? ikkeniebegrijpnie..)

              sm57 snor je er ook nog wel bij, ik denk dat je op MP even naar D112 moet zoeken...

              Ik denk (als het er nog ligt...) dat je met je 500 euro een behoorlijk eind op weg bent.


              ( en laat die maffe +1000 europerstukmicro's lekker waar ze waren - ik heb dat geld er nog nooit aan afgehoord... Koop er liever afentoe een paar nieuwe snarevellen voor... En van die DAP-cm10's kun je het logo wegpoetsen met MEK, en er een AKG of Shure of Neumann stickertje opplakken - ik heb heeeele knappe koppen voor de bijl zien gaan... )
              Last edited by Gast1401081; 06-01-14, 02:10.

              Comment

              • Gitarist 62
                • May 2006
                • 278

                #37
                Sinds kort een paartje Oktava 012 op overhead; Erg blij mee! En het houten kistje is gewoon erg leuk

                maar ben nu ook wel benieuwd naar die DAP van Mac
                Last edited by Gitarist 62; 06-01-14, 10:31.
                ~Clearsound~

                Comment

                • RayM
                  • Jan 2006
                  • 742

                  #38
                  Ik denk dat vooral belangrijk is hoe je kit klinkt en gestemd is. De conditie van de vellen speelt ook een aanzienlijke rol. Een kickport is geen garantie voor een 'vet' geluid, evenals een D112 of een B52 of een combi van wat dan ook dat niet is. Plaatsing van de kickmic kan wel het verschil maken.
                  Als je een kick moet 'gaten' ga je vooral het geluid beinvloeden, zeker als je in een hoog tempo speelt of een twinpedaal gebruikt.
                  Dan is mijn insziens een gate overbodig.
                  Heerlijk die stilte

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #39
                    een goed uitgevoerde electronische / getriggerde kick zal bij de "run of the mill" optredens eigenlijk beter functioneren.
                    Niet voor niets zijn de TED modules zo vreselijk lang in gebruik gebleven.

                    Voor een goede sound heb je een goede kickdrum nodig, goed gestemd, met een drummer die een "goede voet op het pedaal" heeft, en een juiste microfoon, waarna je de juiste preamp+eq nodig hebt. Om een geluid te krijgen wat net zo goed of beter functioneert.

                    Als je dan nog eens de veel gebruikte gate,compressie,EQ instelling gebruikt die 75% van de PA's op die microfoon zet...?
                    Dan zal de sound weer hetzelfde zijn als een sample. En is de hele excercitie overbodig geweest.

                    Snare en hihat hoor je direct de samples. Op kick echter zijn de oren van de luisteraar zo gewend geraakt aan een sound die 1K samplegeheugen kost....
                    Rond 2000 hadden we een octapad bij de drums voor percussiepartijen. Met een trigger pikten we de kick gelijk op. En de simpele rolandkick ging zo naar de PA. Zelfs A-list drummers die langs kwamen in muzikantenkroegen hoorden het niet.
                    We gebruiken nu ook weer gewoon een D112 maar dat komt omdat de octapad niet mee gaat.... Geluidstechnisch verschilt er weinig.

                    De keuze voor een akoestische drums met microfoons moet dus wel een doel hebben. EN je moet dan de hele keten aanpakken.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #40
                      Zoals ik al schreef gebruik ik (na een advies hier) een DPA 4061 voor
                      de kick.
                      Vergeleken bij de 'kloppers' lijkt die miniatuur nergens op, maar het resultaat
                      is verbluffend. Gewoon in het luchtgaatje boven in de ketel laten zakken,
                      gaffa op de kabel (niet op het luchtgat) en klaar.

                      Verder is het de smaak van de drummer of de techneut die het gebruik van
                      gate/comp/limmiter hiervoor nodig heeft.

                      Zelf houd ik van een korte en diep vette kick. Dit bereik ik over het algemeen
                      enkel door het gebruik van de gate/comp/limm.

                      grtz

                      Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      Working...