Advies bekabeling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bksound
    • May 2012
    • 56

Advies bekabeling

Beste collega's,

We willen graag onze DMX/XLR kabels zelf gaan maken om zeker te zijn van de kwaliteit.
    Nu las ik op verschillende fora dat het makkelijker is direct Tasker C801 te gaan kopen ipv Tasker C301. De C801 is zowel geschikt voor micro als voor lichtapparatuur. Hebben jullie hieromtrent advies?
    Cordial leek me ook nog een goed koop per 100 meter maar blijkbaar is Tasker toch ook vaak een gebruikte naam!

Vriendelijke groeten,
    Benjamin
    bksound.be
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

Tasker C301 is een erg prettige kabel. Cordial is ook niet slecht en is in mijn ogen eigenlijk wel 1 op 1 vergelijkbaar.

Als ik je een tip mag geven voor de connectors:
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• bksound
      • May 2012
      • 56

Dag drbeat,

Deze connectors ging ik al gaan gebruiken maar toch bedankt voor de tip ! Nu nog wel aan het twijfelen tussen zwarte of zilveren Neutriks (was gebruiken jullie? Met oog voor het Pro-werk)
      En de Tasker C301 of C801?

Groeten,
      Benjamin

Comment

• sjig
        • May 2012
        • 909

Heeft in mijn ogen beide voordelen. Zwart valt minder op. Maar in een bos kabels herken je zilver wel eerder. En voor de zwarte connector zit je even te zoeken.
        Ik heb dan ook zelf gekozen voor zilver. Mocht het een keer echt niet in het zicht liggen doe je er gewoon een stukje zwarte gaffe tape omheen. En als het donker is, heb je je plug zo weer gevonden

Ik zit nu zelf nog met elcheapo Procab kabeltjes, maar een rolletje C801 is onderweg. Eigenlijk vooral omdat ik dit een fijne soort kabel vind, en je kan hem ook voor DMX gebruiken (110Ω)

Comment

• Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

Zelf gebruik ik Tasker C301 en Cordial CMK222, de Cordial is steviger, maar stugger en iets lastiger met pellen. In prijs maakt het niet veel uit. Ook heb ik zelf overal zwarte Neutrik XLR pluggen aanzitten met kleurcodering voor de lengte en een klittebandje om de troep bij elkaar te houden. Met de Tasker C801 heb ik geen ervaring, maar zelf zou ik DMX kabels maken van de Tasker TSK1038, deze heeft net een andere kleur en valt ook niet zo op.
          Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Qua kabel lopen er al wat draadjes.
            Ik gebruik net wat er op voorraad was, heb wel
            onderscheid tussen microfoon- en DMXkabel,
            ingegeven omdat een microfoonkabel voordeliger
            is.
            Hoe soepeler de kabel, hoe liever.

Om diverse lengten microfoonkabel en de DMX
            te onderscheiden, gebruik ik kleurenthules.
            Iedere kleur is een lengte en DMX is paars.

Ik heb gfi of er vaste kleurenregels zijn, ik heb
            maar wat gedaan.

(zijn de oude thulen)

grtz

Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Big Bang
              • Apr 2008
              • 652

Ik heb alle XLR-en Tasker c801 met zwarte neutriks. Zwarte neutriks omdat ik het net wat mooier en netter vind, tasker c801 omdat het soepel genoeg is voor microfoongebruik en de juiste impedantie heeft voor AES/EBU en DMX gebruik. Vooral nu AES/EBU in opkomst is is dat imo zeker iets om rekening mee te houden.

Overigens heb ik alle verlooppluggen e.d. van zilverkleurige neutriks voorzien, dan zie je het verschil makkelijk.
              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

Kwa kleurcodering, ik zou sowieso ringen gebruiken ipv tule...Zelf heb ik : 1,5m (geen kleur), 3m wit, 5 m paars en 10m blauw...Ik weet van collega's dat ze ook hebben : 1,5/2m geel, 3m rood, 5m blauw en 10m groen. Ik heb zelf expres afgeweken van de kleur codering van de collega's om het goed te kunnen herkennen.
                Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Wij gebruikten vroeger gewoon Tasker C128 voor micro/signaal en DMX. Ik heb er nooit geen problemen en/of storingen mee gehad, helemaal niet als je gewoon een eindstop gebruikt!

Als minpunt vind ik de C128 wel een bitch om te strippen ivm gevlochten scherm. C114 vind ik dan weer niet geschikt voor hardcore dagelijks on the road.

Wat betreft Cordial CMK222: Deze is niet 110 Ohm maar kan je uit ervaring vertellen dat deze wel degelijk is en in de praktijk goed voldoet!

Dat brengt ons gelijk bij het belangrijkste punt van zelf kabels maken: Wil je het echt, echt betrouwbaar hebben, dan zal je toch ook GOED moeten kunnen solderen! (met oa voldoende tin en de juiste temperatuur) Kun je dat niet, dan kun je het beter uitbesteden! Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat ook dat geen garantie voor kwaliteit is...

Kleur van connectoren is echt up to you. Zwart is inderdaad netter maar kom in de praktijk nog net zo vaak zilver tegen.

Originally posted by Olaf Duffhuës
                  Kwa kleurcodering, ik zou sowieso ringen gebruiken ipv tule...Zelf heb ik : 1,5m (geen kleur), 3m wit, 5 m paars en 10m blauw...Ik weet van collega's dat ze ook hebben : 1,5/2m geel, 3m rood, 5m blauw en 10m groen. Ik heb zelf expres afgeweken van de kleur codering van de collega's om het goed te kunnen herkennen.
                  Hier:
                  1,5m: Zwart
                  3m: Grijs
                  5m: Bruin (was zwart en kun je dus nog tegenkomen)
                  10m: Rood
                  15m: Blauw
                  20m: Groen
                  25m: Geel

Bij mij is de kleur terug te vinden in of een ring of tule om de connector of aan het haak-gedeelte van de klittenband, die altijd enkel en alleen aan de MALE-kant van een kabel zitten. Recentelijk heb ik overigens ook de klittenbandjes met schrijfvlak van Admiral ontdekt. Deze worden gebruikt voor de afwijkende lengtes zoals bv. Powercon (aansluit 2m, doorlus 1m).

Qua norm heb ik aangehouden wat de grootste verhuurder hier (SL) heeft aangezien iedereen toch een andere norm heeft. Qua herkennen van mijn kabels: Da's voor mij nog nooit een probleem geweest, ook niet toen ik nog +/- 1,5 km kabel had die overal en nergens lag.
                  Last edited by Outline; 25-12-13, 02:09.

Comment

Working...