Pre-fader aux signaal over de zaalboxen ondanks kanaalfader op nul (uit)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LaMain85
    • Dec 2013
    • 4

Pre-fader aux signaal over de zaalboxen ondanks kanaalfader op nul (uit)

Beste,

afgelopen zaterdag heb ik bij een concert het geluid gedaan. Ik had de beschikking over een Yamaha MG 24/14fx mengtafel.

Op kanaal 1 kwam de elec. piano binnen (XLR, multi-cable). De pad functie was ingeschakled en via 4 auxiliaries werd het uitgangssignaal verstuurd naar de monitorboxen op het podium. Deze aux'en werden PRE fader aangestuurd.

Ondanks dat de fader van kanaal 1 helemaal naar beneden stond kwam het geluid van de piano toch over de boxen van de zaal. Wanneer ik de aux'en niet PRE fader maar AFTER fader aanstuurde verdween het signaal ook van de zaal boxen (logisch).

Dus: aux'en PRE fader -> signaal naar de master bus ondanks fader op nul (uit)

Iemand enig idee wat voor probleem dit kan zijn?
  • Fridge
    • Mar 2002
    • 153

wellicht onbedoeld op het betreffende kanaal een effect send naar één van de interne effectunits openstaan, alwaar de effect-parameter op minimaal stond dus (practisch) geen effect had, waarna de betreffende effect-bus weer op de stereo-out bijgemengd werd?

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Of een defecte fader, of draad naar fader. Soms gaan ze dan naar max. level, als de ground verbinding ontbreekt

Comment

• janpy
        • Mar 2013
        • 43

Heb wel vaker gehad bij yamaha dat de auxen lekken.
        Had je dit maar op 1 kanaal?

grts jan

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by DJ Antoon
          Of een defecte fader, of draad naar fader. Soms gaan ze dan naar max. level, als de ground verbinding ontbreekt
          Dan zou het betreffende kanaal volgas over de FOH hoorbaar zijn en niet afhankelijk zijn van de Aux stand.
          Enige dat je met de pre/post switch doet is het signaal van een andere plek aftakken.
          Ik denk eerder aan een defect bij de aux switch van het betreffende kanaal, deed hij het op de aux wel als een pre-fade?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Outline
            • Feb 2006
            • 1434

Weet je zeker dat je niet ergens de routing fout had of dat er iets verkeerd gestoken was?

Comment

• LaMain85
              • Dec 2013
              • 4

Bedankt voor de reacties tot dusverre. Om op een aantal vragen terug te komen:

- er stonden geen effect kanalen open. Ook dien je op deze mengtafel de Effect faders in te schakelen met een fysieke on/off knop (deze gaat branden als die aan staat, dat zou wel opvallen)
              - Ik heb de piano ook aangesloten op kanaal 3, ook hier had ik het zelfde probleem
              - de auxen werkten prima op de PRE-fader stand, wel klaagde de pianist dat het volume niet zo hard was terwijl deze in verhouding met de overige instrumenten redelijk hard stond ingesteld.

- Ik weet zeker dat er niks fout gestoken was. Wat bedoel je precies met 'routing fout'?

Ik ontdekte het probleem 45 min. voor aanvang van het concert, omdat er toen gerepeteerd werd met het kinderkoor (zij produceren zoveel volume) en ik daardoor het piano signaal omlaag bracht tot dat deze niet meer afnam ondanks het kanaal met de fader wel zachter te zetten.

Zondag werk ik weer met deze mengtafel, zal me dan wat verder in het probleem verdiepen. Wellicht is het 'gewoon' een fout in de aux-bus.

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Weet je zeker dat het geluid door de main PA kwam? Hoorde je niet gewoon de monitoren? Bij pre-fader auxes gaan je monitoren gewoon door als je de fader naar beneden zet, en soms ook als je de mute inschakelt.

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Als de rest wel gewoon goed werkte op de pre-fade en alleen de piano niet, dan moet je het probleem zoeken bij de piano. Denk bekabeling oid.

Dus: Was het alleen de piano of nog meer?

Comment

• Hans van Demen
                    • Oct 2011
                    • 113

[QUOTE=LaMain85;603672

, wel klaagde de pianist dat het volume niet zo hard was terwijl deze in verhouding met de overige instrumenten redelijk hard stond ingesteld.

[/QUOTE]

Je schrijft stond ingesteld , ik ga ervanuit dat je je oren hebt gebruikt ? En zelf geluisterd hebt ?
                    Of stel je alles in ?

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Goeie van Hans, ik dacht bij deze zin ook aan iets als het schuifje op mijn mengtafel staat hoger ingesteld dan de andere schuifjes dus raar dat de piano dan zachter klinkt. De enige manier hier is luisteren voor een correcte beoordeling, het signaal van de piano komt misschien wel (veel) zachter de tafel binnen in verhouding tot andere kanalen. Dan zegt de stand (instelling) van een schuifje helemaal niets.

En ook een goeie van djspeakertje, kwam het geluid nog wel uit je main PA bij de instelling pre-aux of hoorde jij de monitoren gewoon zo hard in de zaal terug komen?

Verder is deze tafel nu niet zo heel moeilijk te bedienen en kan je vrij weinig fout doen aan routings. Routing wil zeggen hoe de paden van het geluidsignaal van ingang tot uitgang(en) is geregeld/ingesteld/gepatched. Als je niet goed oplet kun je hiermee (leuke) problemen creëren. Bij dit type mengtafel kan er niet zoveel misgaan (6 auxen waarvan 4 pre/post en 6 bussen) maar bij grotere complexere (digitale) tafels kun je heel veel over het hoofd zien als je niet goed weet wat routing is en hoe juist te gebruiken.
                      Last edited by vasco; 20-12-13, 17:26.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

De stand van het schuifje zegt niks, hoe stond de gain, zat er een compressor of ander effect tussen, was het een elektrische piano en zat deze met DI's aangesloten of een akoestische, enzovoort.
                        Gewoon zelfde opstelling nog een keer simuleren en zien wat er gebeurd.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• LaMain85
                          • Dec 2013
                          • 4

Laat ik voorop stellen dat ik dit hoorde na afloop van het concert.

@Hans:
                          Het inregelen van de monitorboxen doe ik na dat de instrumenten en zang apart is afgeregeld op gain en EQ. Aan de hand van feedback van de band stel ik de monitorboxen af, zij moeten er naar luisteren, ik niet. Via de hoofdtelefoon op de mengtafel beluister ik ook de uitgaande aux. signalen (AFL). Hierop had ik het gevoel dat de afregeling prima was. Tevens heb ik ook zelf even geluisterd en toen had ik niet het idee dat het signaal van de piano te zacht over de monitor kwam.
                          Last edited by LaMain85; 23-12-13, 10:55.

Comment

• LaMain85
                            • Dec 2013
                            • 4

Originally posted by djspeakertje
                            Weet je zeker dat het geluid door de main PA kwam? Hoorde je niet gewoon de monitoren? Bij pre-fader auxes gaan je monitoren gewoon door als je de fader naar beneden zet, en soms ook als je de mute inschakelt.

Daan
                            Ja, ik weet zeker dat het de PA was. De mengtafel staat (helaas) op een vast punt, een meter of 3 van de vaste speaker (links) die daar hangt om het achterste deel van de zaal te voorzien van geluid. Daar kwam het signaal wel degelijk uit. Ik dacht ook dat het eerst de monitorbox zelf was, maar dit was niet het geval.

Comment

Working...