microfoon schuim

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

microfoon schuim

Ik heb een aantal oude microfoons waarvan het schuim onder het rooster verrot is.
    Voornamelijk Electro Voice.
    Types DS35, RE11, PL80
    Er is natuurlijk nergens schuim te vinden voor deze types.

Nu heb ik 0,5cm luidsprekerschuim mee laten komen, om dan maar zelf iets te knutselen.
    Maar heb ik hier wel iets aan? Luidsprekerschuim is goed lucht doorlatend (open cell) maar wil ik dat eigenlijk wel.
    In 1e instantie dacht ik dat dit goed zou zijn, want transparant voor het geluid, maar ik vrees nu dat het doel als plop onderdrukker daarmee niet gaat werken.

Iemand ervaring hiermee? Misschien een advies voor ander schuim...
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Wat je wilt is dat grote windstoten (kan ook uit adem afkomstig zijn) worden opgebroken, waardoor je de energie kwijt raakt. De truc is om de lucht door hele kleine gaatjes te persen, daarmee raak je de energie kwijt.
    Dat kan dus met een stukje schuim, dat kan met een gaasfilter (onder andere Neumann gebruikt dit in de KMS105, maar ook bijna alle oude Beyerdynamic en Sennheiser microfoons hebben dit) of zoals in de studio gebruikelijk is (en nog wat efficiënter) door op grote afstand een nylon netje op te hangen.

Dus een stukje speakerfoam zou in theorie moeten werken.
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by DJ Antoon
      Ik heb een aantal oude microfoons waarvan het schuim onder het rooster verrot is.
      Voornamelijk Electro Voice.
      Types DS35, RE11, PL80
      Er is natuurlijk nergens schuim te vinden voor deze types.

Nu heb ik 0,5cm luidsprekerschuim mee laten komen, om dan maar zelf iets te knutselen.
      Maar heb ik hier wel iets aan? Luidsprekerschuim is goed lucht doorlatend (open cell) maar wil ik dat eigenlijk wel.
      In 1e instantie dacht ik dat dit goed zou zijn, want transparant voor het geluid, maar ik vrees nu dat het doel als plop onderdrukker daarmee niet gaat werken.

Iemand ervaring hiermee? Misschien een advies voor ander schuim...
      Philips gebruikte n de eigen microfoons een klein soort windkapje (schuimbolletje) wat in de gaaskorf paste en over de capsule. Volgens mij zijn die er nog wel voor bijv. de kleine condensator mics.
      Overigens heeft EV dat niet als sparepart?
      Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

In de RE11 zit ook nog een gaas filter.
        Dan zal ik in wat verloren uurtjes eens wat gaan proberen, als het bij voorbaat een kansloze missie was geweest dan was ik er niet aan begonnen.

Zou jammer zijn als ze helemaal niet meer te gebruiken zouden zijn.
        Vooral van de DS35 waren wij vroeger toch wel erg gecharmeerd. Betere gain before feedback als menig ander microfoon.

Dank voor de reacties.

Comment

Working...