DPA D:Facto II microfoon, doet alle andere zangmicro's verbleken.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

DPA D:Facto II microfoon, doet alle andere zangmicro's verbleken.

Gisterenavond een test gedaan met een DPA D:Facto II.
    Niks van feedback (31 band EQ stond gewoon vlak), niet moeten bijwerken met EQ en toch klinkt het fantastisch. Dit heb ik toch nog nooit meegemaakt.

Mijn KMS105 en KSM9 lijken wel 'amateur' microfoontjes...

Last edited by frederic; 18-10-13, 13:26.
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

Kost dan ook wel het dubbele van een KMS 105...
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• muppet
      • May 2009
      • 94

Eens, past niet bij iedereen in het budget, maar is inderdaad een topper!
      Sound should sound like it should sound...

Comment

• AMX_Pete
        • Mar 2008
        • 79

Originally posted by frederic
        Niks van feedback (31 band EQ stond gewoon vlak), niet moeten bijwerken met EQ en toch klinkt het fantastisch.
        Dit heb ik toch nog nooit meegemaakt.

Was dat dan met KMS105 en KSM9 (op standje supercardio) in één op één A-B-C vergelijk ?
        Ik ben er absoluut mee eens dat het een hele fijne (zang)micro is - mag ook voor die prijs - maar niet dat hij alle andere zou doen verbleken in vergelijking. Op welke (liefst objectieve) criteria of (meervoudige) ervaring(en) is die uitspraak dan gebaseerd ? Niet bedoeld om onnodig kritisch te zijn, maar ik stel me gewoon de vraag omdat die favorabele uitspraak nogal ongenuanceerd overkomt na wat lijkt op een éénmalige goede ervaring.
        Ik heb microfoon vergelijkingen meermaals gemaakt in stijlen gaande van opera tot death metal, overhead opname van filharmonische orkesten, presentatie aan catheder en wat nog allemaal, van in piepkleine ruimten, vergaderzalen, studio opnames, waanzinnig-reflecterende kathedralen tot formaat mega-grote hallen, festivals in openlucht, monitoring van standje zacht tot belachelijk luid, enz, enz... zowel draadgebonden als in draadloze versie (KMS op Sennheiser 2000, KSM en d:facto op Shure UHF-R) en ik kan niet zeggen dat een d:facto z'n meerprijs (tegenover anderen) kan rechtvaardigen. Klankmatig zijn de verschillen onderling klein (nou ja, KMS104-105 hebben me nooit zo kunnen overtuigen dat ik hem zeker in een microfoonkit wilde hebben, feedback gevoeligheid als belangrijkste minpunt), maar tussen KSM9 en d:facto is en blijft mijn keuze nog steeds KSM9.
        Misschien is dat idee/die overtuiging lichtjes gekleurd door een voorkeur die ik altijd al heb gehad voor het merk, maar uit ervaring van mezelf en ook wat coolega's bij gelegenheid wel is vertellen, kom ik er steeds weer op dat een KSM9 (voor mij zeker) toch de betere klank heeft in de meest uiteenlopende omstandigheden, dat de gain-voor-feedback dik in orde is, dat Shure echt wel de meer robuuste microfoons maakt (de kans dat een KMS105 nog (goed) werkt nadat ie tegen de grond is gegaan, is wel erg klein) en in gebruik vind ik het handig dat de KSM9 zowel cardio als supercardio kan zonder dat daarvoor een volledig andere microfoon moet komen of dat er een kop moet gewisseld.

Comment

• drbeat
          • Jun 2012
          • 671

Niks van feedback (31 band EQ stond gewoon vlak), niet moeten bijwerken met EQ en toch klinkt het fantastisch. Dit heb ik toch nog nooit meegemaakt.

Ik ben het er helemaal mee eens dat deze mic perfect klinkt...en heel gemakkelijk zingt en echt een surplus is voor goede zangers...

Helaas ben ik vaak blijer van een sm58 bij een zanger en zangeres in het covercirquit.. waarom? Deze mic laat ook wel erg duidelijk horen waar de onvolkomenheden in de vocals zitten...laten we zo zeggen.... de middelmatige tot redelijk goede zanger/zangeres durf ik dat ding niet in de handen te geven. zeker al niet omdat ze hem kunnen laten vallen....maar vooral omdat ze dan opeens een stuk minder mooi zingen.... en ze dat opeens zelf ook gaan horen..

tja...dan kunnen ze opeens niet meer zo goed zingen als ze zelf dachten....

Wat ik m dan zo afvraag...zou je de kwaliteiten van deze mic nou volledig benutten op bv een x32, presonus, of soundcraft tafeltje met een standaard goed of zeer goed PA setje?? Ik kan me voorstellen dat dit dan ook wel erg doorgeschoten is.

Maar das meer een mening dan een harde constatering daar ik deze mic alleen op een PA systeem heb gehoord en niet in de studio....
          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Heb er 2 en ben er mega blij mee. Heb ook 2 adaptors om
            de kop op m'n EW handhelds te zetten. Ik dacht dat de 945
            een fijne mike was, nou met de d:Facto kop
            erop is het helemaal super.

Nadeel is wel dat de adaptor nogal wat weegt en hierdoor
            wordt de handheld best wel zwaar.

Overigens Frederic.
            Jammer dat je bij de tekst over de II een plaatje van de 1 plaatst?

Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...