Geluid wordt dof

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jochem77
    • Oct 2013
    • 4

Geluid wordt dof

Hallo,

wij hebben bij ons op school een mengpaneel Soundcraft EFX8 en we hebben het probleem dat wanneer het geluid maar een beetje hard staat, een paar seconden later het geluid dof wordt. Als het geluid dan zachter gezet wordt, herstelt het zich. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
  • Fridge
    • Mar 2002
    • 153

Dat klinkt alsof de overbelastings-beveiliging van je tweeters tijdelijk inschakelt, en bij zakken niveau weer uitschakelt. Ik zou het in eerste instantie zoeken in je eindset. Misschien kun je aangeven wat er aan versterking/luidsprekers gebruikt wordt?

Comment

• highendsyl
      • Feb 2007
      • 81

Ben het eens met Fridge, waarschijnlijk PTC van de Tweeters kapot.
      Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

Comment

• jochem77
        • Oct 2013
        • 4

De versterker is een samson sx 2800. Daaraan zien 4 dab rx10 speakers.

Comment

• goldsound
          • Jan 2003
          • 429

Probeer eens een andere mixer, dan kan je al iets gaan uitsluiten wat het probleem zou kunnen zijn
          Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Dan moet er wel een PTC in zitten.... Niet zomaar wat roepen maar systematisch zoeken waar het probleem zit.
            Ga eerst maar eens kijken of het bij alle aangesloten luidsprekers tegelijk gebeurd, zo ja dan is de kans erg klein dat het in de luidsprekers zit.
            Gebeurd het bij 1 luidspreker, wissel die dan met een ander, verplaatst het probleem mee dan is er iets mis met de luidspreker en zo niet dan zit het in de apparatuur die ervoor zit.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by jochem77
              Hallo,

wij hebben bij ons op school een mengpaneel Soundcraft EFX8 en we hebben het probleem dat wanneer het geluid maar een beetje hard staat, een paar seconden later het geluid dof wordt. Als het geluid dan zachter gezet wordt, herstelt het zich. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
              Zoals anderen hebben opgemerkt ligt dat vrijwel zeker aan PTC weerstanden in de luidsprekerbox(en), die gebruikt worden ter beveiliging van de hogetonen luidsprekers.
              Onlangs heb ik een geluidsinstallatie gerenoveerd en daar zaten van die kunststof APART tweeweg luidsprekers gemonteerd. Exact dezelfde klacht. Omdat het bij alle luidsprekers vrijwel gelijktijdig optrad (8 stuks), werd eerst het opnieuw opgebouwde audiorekje verdacht. Uiteindelijk bleek dat de PTC's behoorlijk verlopen waren. Nieuwe erin en het probleem was geheel weg. Kennelijk worden de PTC's elke keer als ze flink belast worden een stukje hoogohmiger. Op zeker moment is het dan niet meer mogelijk om op hoger volume te spelen. Buiten het montagewerk zijn de kosten minder dan een paar euro per speaker.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• jochem77
                • Oct 2013
                • 4

Het gebeurt bij alle 4 speakers tegelijk. Ze zijn een half jaar oud en nog niet zo vaak gebruikt. Ik heb zo niet en ander mengpaneel, maat ik kan wel andere speakers op aan kan sluiten. Eens kijken of het probleem dan nog optreedt.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

4 speakers die exact op hetzelfde moment dof beginnen te klinken ligt zeker niet aan de speakers.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by MusicXtra
                    4 speakers die exact op hetzelfde moment dof beginnen te klinken ligt zeker niet aan de speakers.
                    Is best wel mogelijk - ik ken iemand die op exact hetzelfde moment 2 bovenste-buitenspiegels verloor op een LT ...

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by MusicXtra
                      Tja, als je het zelf niet meegemaakt hebt........
                      Geloof me nou maar. Ik heb exact hetzelfde meegemaakt en ervoor vergeefs een audiorek mee terug naar de zaak genomen voor een test. Nul komma niks te vinden.
                      In de luidsprekers trof ik daarna de defekte PTC weerstanden aan. Waarom zouden ze niet gelijk gaan? Als de kasten hetzelfde zijn, dan is dat goed mogelijk. De hoge tonen vallen niet zomaar klik weg, maar over een paar seconden.
                      Ik heb het dus niet van horen zeggen.
                      Speakertech
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
                        Is best wel mogelijk - ik ken iemand die op exact hetzelfde moment 2 bovenste-buitenspiegels verloor op een LT ...
                        Euhhh, als je op die van mijn LT doelt, daar zat na 6 jaar op z'n plek te hebben gehangen exact 10 minuten tussen.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

dabedoelikdus….. durf te wedden dat nr. 3 en 4 er ook in die zelfde 10 min erafgegaan zouden zijn.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Ja, maar exact op hetzelfde tijdstip in de beveiliging schieten.... Het zijn speakers, geen spiegels.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

eh, 6x365x24x6 = 315360 periodes van 10 minuten, en ze scheelden er maar ééntje.

Wedden dat die PTC's er ook binnen dezelfde tolerantie uit kunnen vliegen?

ik zou inderdaad ff een andere amp eraan hangen, zachies gas geven, en dan goed opletten, of het weer gebeurt.

Comment

Working...