Geluidsssysteem voor galmbak

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mkraats
    • Aug 2013
    • 1

Geluidsssysteem voor galmbak

Dag,

ik ben opzoek naar een geluidssysteem voor bij ons in de kerk waar maandelijks een band optreedt.
    momenteel beschikken we over EV Live X ELX112 kastjes maar die hebben als nadeel dat ze een afstraling hebben van 90x50 graden. Daardoor weerkaatst er veel geluid in de rondte en veroorzaakt veel vervelende galm. Nu heb ik eens 2 line-array kastjes gehuur van Adamson en die hebben een afstraling van 120x5 graden en het geluid was vele malen rustiger. Natuurlijk is dit veel te prijzig om aan te schaffen maar ik ben wel naar zoiets opzoek.

Deze dagen heerst er een hype op het woord line-array, en dat heb ik nu ook al gebruikt. Ik ben niet persee opzoek naar line-array, alleen het grote voordeel ervan is dat de kastjes een smalle verticale afstraling hebben en dat is wat ik zoek.

Ik heb met de test per kant 1 adamson topje op een statief gezet en die stond op ongeveer 3m hoogte, zodat alle bandleden er onderdoor kunnen kijken. het kastje had ik iets naar beneden laten duiken en zo was de galm in een keer vele malen minder dan wanneer ik die conventionele kasten gebruik.

extra info: het podium is halfrond. de zaal is 15-18m diep. het dak is 6-9m hoog (schuin dak) en het belangrijkste, ik ben opzoek naar 2 top kastjes die niet meer mogen kosten dan 1000-1500 euro. Nu weet ik dat dit forum barst van de mensen met ontzettend veel line-array kennis, hopelijk krijg ik daar een klein beetje van te zien :-)
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

CBT van JBL kan hier wel goed voor ingezet worden. De full-range versie heeft een afstraling van 25°, de CBT50 of CBT100 beginnen aan 80Hz en die stralen vertical 15°.
    ze stralen ook 150° horizontaal dus met een centrale hang kan je vaak al bijna heel de ruimte doen

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

om te beginnen gaat de afstraalhoek die je noemt alleen maar over de hoog-frequenties. Bij 2 kastjes line-array geldt die afstraalhoek echt nog niet bij lagere frequenties. Dat gaat pas werken als je er een stuk of 8 a 12 onder elkaar hangt.

ten tweede : een kast met afstraalhoek in het hoog is van 90x50 - of 50x50 - of 110x40 - is een kwartslag te draaien, waarna je het kastje ook nog eens iets verder kunt kantelen naar beneden, zodat je publiek als demper gaat werken. Daarmee imiteer je al redelijk een line-array kastje.

Ik heb onlangs zo'n vraag gehad uit de regio Delft-Leiden, het verhaal komt me enigszins bekend voor.

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Euh, Mac.

Als je een kastje van 90H * 50V een kwart slag draait maak je dus 50H * 90V, waarbij je veel meer energie het dak in gooit. Zo te horen is een grote (120H) horizontale afstraling geen probleem, maar komt er veel terug vanuit het dak.

@Mkraats: Als je de EV kastjes verkoopt kom je nog iets hoger uit dan 1500,- of had je daar al rekening mee gehouden?

Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Prospect top heeft een afstraling van 20° naar beneden en 0° naar boven, juist om ongewenste reflecties van het plafond te voorkomen.
          Line-array toppen geven in dit geval geen echt goed resultaat, het hoog prikt makkelijk tot achterin de zaal terwijl het laagmid dat nooit haalt met slechts één of enkele kastjes per kant.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

@daan :
            Originally posted by MacGyverSounds
            ........ is een kwartslag te draaien, waarna je het kastje ook nog eens iets verder kunt kantelen naar beneden, zodat je publiek als demper gaat werken. Daarmee imiteer je al redelijk een line-array kastje.
            @Sander :
            ah, we hadden al 3 weken geen prospect gehad. Kan ook moeilijk als de bouwtekeningen in Roemenië liggen natuurlijk...

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

Nu nog even filteren

En nu zonder grap:
              Er zijn niet veel systemen die een afstraling hebben van 0 graden/-20 graden zoals de Prospect.
              Dat zou kunnen komen omdat Sander de hoorn zelf maakt, en daar voor kiest bij het ontwerpen van dit systeem.
              Grotere fabrikanten gaan voor de (te) grote massa een kastje maken, met verschillende compromissen als resultaat.

Voor topic starter:
              Neem even contact op met Sander. Deze is wel willend en altijd bereid om iets te doen. (anders zou hij hier niet zoveel posts hebben, in veel verschillende gebieden)
              Last edited by jakkes72; 25-08-13, 19:26.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

@daan :

@Sander :
                ah, we hadden al 3 weken geen prospect gehad. Kan ook moeilijk als de bouwtekeningen in Roemenië liggen natuurlijk...
                Gelukkig liggen die tekeningen niet in Roemenïe, da's zo ongeveer het enige dat ze niet hebben meegenomen.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

@Sander :
                  Klein beetje erg onder de gordel Mac.
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

@MKraats:

Alvorens (mede) vanaf een site of papier iets te willen gaan
                    aanschaffen, is het wellicht wijs om een meting in de kerk
                    te laten doen.

Er is, imo, niets zo moeilijk in te schatten (vanaf papier/forum)
                    als een kerkzaal.
                    Bijvoorbeeld schrijf je over een schuin dak, wat mij triggert om te
                    vragen naar het aantal graden, naar welke kant en het materiaal.
                    Is de lage kant boven je liturgisch centrum of juist aan de andere
                    kant? Het is voor de reflecties in de zaal ernstig belangrijk.

Zo ook de vloer, loop je over de marmeren/granieten grafdeksels,
                    marmeren tegels, hout, grind of een lekker karpet?

Allemaal factoren om rekening mee te houden.

Wanneer je dan vanuit een meting weet waar je reflectiepunten
                    liggen, dan is het pas tijd om te bepalen welk type speaker, kwa afstraling,
                    je het best gebruiken kunt en hoe je deze richten moet.

Een goede meting kan worden gedaan door een akoestisch architect/ingenieur.
                    Ik weet dat er minstens 2 forumleden zijn die een meting kunnen doen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

grtz

Nes

Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by NesCio01
                      Klein beetje erg onder de gordel Mac.
                      En misschien was dat ook wel de bedoeling -

Blijft het feit dat reflecties via de zijwanden ernstiger - want op oorhoogte terugkomend- zijn dan de reflecties van de hoogte - want voordat die bij de oortjes zijn zijn ze behoorlijk gedimd.

Of je koopt een paar smalle afstralers waarmee je de hoogreflecties wegdraaait.
                      De mid-laag-reflecties zullen nog altijd omni om de speaker gaan, een effect dat echt alleen met een langere line te verhelpen is.

Comment

• RonaldH
                        • Aug 2009
                        • 274

In een lokale kerk waar galm ook een groot probleem is, gewerkt met 2x Bose MA12 met elk een 18" sub eronder (sub via aux gestuurd zoals hier op het forum aangeraden).
                        Dit was een prima oplossing voor een musical met band.
                        Tijdens een repetitie ook getest met luidsprekers 5m hoog in de truss en naar beneden laten stralen, maar dat was bij lange na niet zo goed als de MA12.
                        De MA12 gaf destijds een egaler geluidsbeeld over alle zitplaatsen (500 als ik mij niet vergis).
                        Wat volume betreft hoeft het in een kerk toch niet op oorlogssterkte.
                        Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Blijft het feit dat reflecties via de zijwanden ernstiger - want op oorhoogte terugkomend- zijn dan de reflecties van de hoogte - want voordat die bij de oortjes zijn zijn ze behoorlijk gedimd.
                          Punt is dat je die reflecties via de zijwanden nooit kunt voorkomen, hoe de spreiding van je kasten ook is, ze zullen toch een keer de zijwand bereiken simpel omdat daar ook publiek zit.
                          Reflecties van het plafond zijn dan misschien minder hinderlijk, ze zijn nog steeds hinderlijk en grotendeels te voorkomen. Je zult versteld staan hoeveel ellende dat al scheelt.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Die MA12 is al een line-array-achtig ding - en verspreid dus veel minder .
                            Wat omhooggaat is weg, tenminste bij een oude kerk.
                            En ik ken kerken waar metallica nog net niet de norm is, maar ze zitten beter in het geluid dan een gemiddeld gesubsidieerd pop-podium.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

Misschien zal het volgende als vijandig worden opgevat. Zo is het niet bedoeld!

In nederland zijn ***shuizen over het algemeen midden in woonwijken (de samenleving) gebouwd. Uitgaande van orgel en samenzang.

De trend om met steeds grotere, musicalformaat, multimedia spektakels te komen is begrijpelijk. Je moet iets om de mensen op de banken te krijgen.

Maar objectief gezien
                              1) zijn die gebouwen niet geschikt
                              2) is het geluidstechnisch resultaat daarom eigenlijk niet ok / prettig voor de luisteraar
                              3) worden buren steeds vaken geconfronteert met geluidsoverlast. Merk op dat alle audiofora vol staan met "hoe krijg ik drumstellen en luide audio goedklinkend in mijn kerk"
                              Maar NOOIT "HOE kan ik zorgen dat de uitslapende buren geen last hebben van de complete bands die wij neer gaan zetten?" Ik weet dat je geen geluidsvergunning voor de kerk hoeft maar een stuk inlevingsvermogen is langzamerhand ver te zoeken.

Jongens, advies nummer 1
                              Huur een theater af!
                              Dat is uiteindelijk goedkoper en beter

Aanleiding van mijn chachrijn: In den haag houd de Pentecost International Worship Centre (Nieuwersluisstraat) knallende feesten. De "church of Sion" heeft complete musicals en een TV station blokkeert de straat en heeft spingkussens buiten staan, De Kerk van ***** Christus van de Heiligen der Laatste Dagen stuurt daar weer zendelingenteams doorheen. en dat in een circel van 200 meter om mijn huis... Terwijl ik altijd met mij koptelefoon op bezig ben voor de buren. En aan een stuk door met de band met geluidsbegrenzing bezig moet zijn.

Misschien moet ik hier een los draadje voor opstarten. Want de kerken hebben niet de onredelijkheid door die ze aan het creeren zijn.
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...