compressor vocals: Drawmer 1968 MK II of DL 251 ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gromkost
    • Jul 2013
    • 5

compressor vocals: Drawmer 1968 MK II of DL 251 ?

Goeienavond allen,

Nieuw op dit forum, kom ik meteen maar met een vraag..
    Ik heb al redelijk wat zitten grasduinen in de diverse topics, maar kon tot nog toe niet echt gerichte info vinden.
    Het gaat hierom.
    Ik wil binnenkort een nieuwe (dual) mono compressor voor live gebruik aanschaffen, voornamelijk in te zetten voor (lead) vocals.
    Na veel te hebben getourd de afgelopen jaren, heb ik een behoorlijke variatie aan merken en modellen in gebruik gehad. Zelf heb ik in een rack momenteel onder andere Drawmer DL 241.
    Nu ik de verschillende opties zo naast elkaar leg, kom ik toch steeds weer uit bij Drawmer.
    Hier heb ik bijna alleen maar goede ervaringen mee.
    BSS ligt me niet echt.
    DBX ook niet zo, uitgezonderd de 160A. (maar niet overtuigend genoeg..)
    Natuurlijk zijn er nog vele betere opties, maar budgettair zit ik momenteel aan max 1000,- euro.
    Drawmer dus... (of iemand moet me kunnen overtuigen van iets anders gelijkwaardigs..)
    Nu zit ik te denken aan 2 types:
    Drawmer 1968 MK II , of de DL 251.
    Ja, appels met peren natuurlijk..
    Maar mijn eerste vraag is of er iemand ervaring heeft met de 1968 MK II op de lead vocalen. Dit apparaat zit me momenteel behoorlijk aan te trekken.
    Zit de grootste meerwaarde hier echt in de buis in de make-up gain? Verschillende reviews spreken hier positief over, zij het alleen dat men het dan vaker over toepassing tbv drums (groepen) heeft. En hoe zit het met de 'bigger'? Ik twijfel want deze functie gaat voor mij geen zin hebben tbv vocals..
    Tweede vraag is of iemand mij kan overtuigen van de werking van de DL 251 boven de DL 241. De enhancer dus. Geeft dit echt een meerwaarde tbv vocals?
    Oftewel, als beide types me gaan overtuigen, schaf ik ze wellicht in tijdsbestek van een half jaar wel allebei aan..
    Natuurlijk sta ik er voor open, mochten mensen nog andere suggesties hebben.
    De echte stoere buizencompressors en/of channelstrips ala Manley, SPL, UA, Avalon, etc zijn natuurlijk prachtig maar dat gaat me voorlopig gewoon niet lukken. Dat kan altijd in de toekomst nog.

alvast hartelijk dank voor evt reacties.

zomerse groeten
    Stefan
  • AMX_Pete
    • Mar 2008
    • 79

Het verschil tussen 241 en 251 ( of 1968MkII ) is goed te merken bij full-range signalen, minder bij single channel processing al is dat dan weer afhankelijk van het soort signaal. Percussie klanken varen wel bij het soort "opfris" werk van bvb 251 en 1968MkII. Op vocalen vind ik het minder opvallend, maar het is er en wel in zodanige mate dat ik het toch de moeite vind om een 251 te verkiezen boven een 241 als ik spreek over live werk. 1968MkII zou ik verkiezen in studio omgeving omdat die als single channel compressor kan dienen, maar ook nog in te zetten is als een eindmix mastering tool. 251 zou daarvoor ook wel kunnen dienen, maar mijn ervaring is dat het dan net niet zo goed werkt als een 1968MkII. Die laatste doet quasi onhoorbaar z'n werk, de 251 doet dat nog altijd beter dan pakweg een dbx 160 of iets van dat slag, maar in een A/B vergelijk is te merken dat de 251 nét wel "hoorbaar" bezig is, het gaat allemaal niet zo "smooth".

On a side note : ik werk(te) altijd graag met BSS DPR-402 met achteraan de HF re-emphasise link gelegd. Een beetje 251 avant la lettre en in principe minder verfijnd, maar het werkt gewoon goed. Ik geef het mee omdat die 402's tegenwoordig voor niet zoveel centen op de kop te tikken zijn en door heel wat mensen (zeker in het live circuit) nog altijd als dé compressor worden beschouwd.

Comment

• Gromkost
      • Jul 2013
      • 5

bedankt voor de gedetailleerde reactie, daar heb ik zeker wat aan. Ik neem dit mee in mijn overweging. Ja, de BSS 402 ben ik ook vaak tegenkomen op locatie, natuurlijk een goeie compressor maar toch denk ik niet mijn keuze.
      Ik ben nog even in conclaaf, maar zal tzt laten weten wat mijn keuze geworden is. dank!

groet Stefan

Originally posted by AMX_Pete
      Het verschil tussen 241 en 251 ( of 1968MkII ) is goed te merken bij full-range signalen, minder bij single channel processing al is dat dan weer afhankelijk van het soort signaal. Percussie klanken varen wel bij het soort "opfris" werk van bvb 251 en 1968MkII. Op vocalen vind ik het minder opvallend, maar het is er en wel in zodanige mate dat ik het toch de moeite vind om een 251 te verkiezen boven een 241 als ik spreek over live werk. 1968MkII zou ik verkiezen in studio omgeving omdat die als single channel compressor kan dienen, maar ook nog in te zetten is als een eindmix mastering tool. 251 zou daarvoor ook wel kunnen dienen, maar mijn ervaring is dat het dan net niet zo goed werkt als een 1968MkII. Die laatste doet quasi onhoorbaar z'n werk, de 251 doet dat nog altijd beter dan pakweg een dbx 160 of iets van dat slag, maar in een A/B vergelijk is te merken dat de 251 nét wel "hoorbaar" bezig is, het gaat allemaal niet zo "smooth".

On a side note : ik werk(te) altijd graag met BSS DPR-402 met achteraan de HF re-emphasise link gelegd. Een beetje 251 avant la lettre en in principe minder verfijnd, maar het werkt gewoon goed. Ik geef het mee omdat die 402's tegenwoordig voor niet zoveel centen op de kop te tikken zijn en door heel wat mensen (zeker in het live circuit) nog altijd als dé compressor worden beschouwd.

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Hoi Stefan,

Omdat je om suggesties vraagt, geef ik je toch ook
        ARX (
        Compo) (Quadcomp)ter overweging, die in jouw budgetrange zeker een
        geducht kandidaat zal blijken.

Met wat meer budget mag je ook zeker eens kijken of beter:
        luisteren naar Summit Audio. Is idd een buizenkast.

grtz

Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by NesCio01
          ARX (Compo) (Quadcomp)ter overweging, die in jouw budgetrange zeker een
          geducht kandidaat zal blijken.
          Drawmer budget range?
          Dubbel zo duur als die ARX volgens mij, en gezien de gedetailleerde uitleg geen optie lijkt me.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by DJ Antoon
            Drawmer budget range?
            Hij bedoelt binnen zijn budget range.... Niet dat het een budget range is.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
              • May 2010
              • 1987

Originally posted by MusicXtra
              Hij bedoelt binnen zijn budget range.... Niet dat het een budget range is.
              Amen

grtz

Nes

Comment

• Gromkost
                • Jul 2013
                • 5

dank voor de reacties..
                ik ben er nog niet uit. Ik neig naar de DL 251, dat lijkt echt een toegevoegde waarde te geven mbt live vocals.
                En de 1968, ja ik kan me voorstellen dat die in de studio goed van pas komt, daar ben ik echter niet werkzaam. Ook heb ik begrepen dat deze goed in te zetten is als drum-groep compressor (live), dat wil ik zeker gaan proberen.
                De genoemde Summit Audio (en dan ws. bedoeld de TLA 100A) heeft mijn interesse, alsook de Universal Audio 2-1176.
                Ze zijn allebei behoorlijk prijzig dus dat zal nog wel even duren.. Vooral de laatste lijkt me interessant, want ook te gebruiken als dual compressor op een vocal-subgroep.
                Punt is, de laatste jaren ben ik meer en meer aan het werk met hoog kwalitatieve multi-vocale groepen, geschoolde meerstemmige zang met vaak percussieve begeleiding, of ook div. electronica.
                Ergens in de fusion tussen world music-avant garde-jazz-progressieve electronica. Bij dit soort groepen wil ik de vocalen zo goed mogelijk, vol en natuurgetrouw, bij optredens kunnen weergeven. Ook microfoon keuze is hierbij natuurlijk belangrijk.
                Met alle respect, maar de ARX Compo is voor mij geen overweging. Ik vermoed dat ik hiermee niet serieus een stap naar voren maak.

groet Stefan

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

Je zou er ook aan kunnen denken om Waves Multirack te gaan gebruiken.

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Originally posted by Gromkost
                    De genoemde Summit Audio (en dan ws. bedoeld de TLA 100A) heeft mijn interesse, alsook de Universal Audio 2-1176. groet Stefan
                    Ivm dual-use dacht ik meer aan de DCL-200

grtz

Nes

Comment

• Gromkost
                      • Jul 2013
                      • 5

oww.. shit, ik spreek voor m'n beurt..
                      Sorry, dat model kende ik niet. Klinkt erg goed, staat direct op m'n lijstje.
                      Ja en Waves Multirack, ik weet zeker dat dit voor velen een goede tip is, maar als digibeet ben ik toch heel erg van het analoge.. Enkele bekenden van me werken daar ook mee.
                      En weet er iemand iets over TL audio? Ik lees hier en daar nogal negatieve reacties over de Ivory series. Zijn de Ebony series dan wel veel beter? of niet?

groet
                      Stefan

Originally posted by NesCio01
                      Ivm dual-use dacht ik meer aan de DCL-200

grtz

Nes

Comment

• peterwagner
                        • Oct 2008
                        • 317

De Ivory serie van TLA is niet slecht maar is gewoon niet echt interessant. De EQ is niet veel beter dan een normale tafel-EQ en de compressor doet ook gewoon z'n ding. De Ebony is voor mij een beetje hetzelfde als de Ivory. Als je iets van TLA wil moet je voor de Classic serie gaan, die kunnen echt wat toevoegen.

Comment

• Gromkost
                          • Jul 2013
                          • 5

goeienavond,

het is alweer even terug, maar ik wilde nog even laten weten wat het geworden is.
                          Drawmer DL251 dus. Helemaal content mee. Afgelopen najaar een lange theatertour plus een aantal andere klussen mee gedaan en deed z'n werk perfect.
                          Het duurt voorlopig nog even tot de volgende compressor dus daarover nog geen nieuws.
                          allen bedankt voor de tips iig!

groet Stefan

Comment

Working...