Delay vraagje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kasper
    • Jul 2004
    • 171

@sjig: Zoals al aangegeven: hou het simpel. Ik heb behoorlijk wat ervaring met dit soort dingen maar nooit delay toegepast.

Sinds een aantal jaren pak ik dit soort klussen op de volgende manier aan: http://provoxlichtengeluid.nl/MyImag...41%20klein.jpg

Je moet er natuurlijk wel de geschikte luidsprekers voor hebben, maar dit werkt uitstekend. Ik snap dat je a.s. donderdag al moet aantreden, maar misschien een tip voor een volgende keer?

Groet,
    Kasper
    Last edited by Kasper; 09-07-13, 09:21.

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Delay kan ook rampzalig uitpakken, vooral als de gedelayede luidsprekers hoorbaar zijn bij de luidsprekers voor het delay.
      Ik was laatst op een marktplein, 50x100 meter. In de lengte links en rechts drie maal twee stacks line array. Vanaf het raadhuis (gesitueerd op een van de korte zijden) gerekend, direct,dus geen delay, eerste stack vertraagd en tweede stack nog eens vertraagd. Achter op het plein was het natuurlijk (practisch) galmvrij. Maar 100 meter is toch 300 ms. Een interview met toeschouwers ging daardoor volledig de mist in. De speaker had wel IEM, maar de toeschouwer niet....... Zes stacks aan één zijde van het plein, gericht naar de overzijde, had zonder delay prima gewerkt.
      In het midden van een van de zijkanten van het plein stond ook nog een podium, voor later. Dan staan de stacks dus helemaal verkeerd en de delay maakt het nog rampzaliger. Zolang de looptijd de verstaanbaarheid niet aantast, kun je m.i. vaak zonder delay, zeker als de luidsprekers niet erg ver uiteen staan.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by speakertech
        Delay kan ook rampzalig uitpakken, vooral als de gedelayede luidsprekers hoorbaar zijn bij de luidsprekers voor het delay.
        Ik was laatst op een marktplein, 50x100 meter. In de lengte links en rechts drie maal twee stacks line array.
        Als je op een pleintje van 100 meter diep al twee delay-stacks in gaat zetten heb je naar mijn mening niet helemaal door waar een line-array voor bedoelt is.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
          • May 2012
          • 909

Originally posted by john-xr3i
          Misschien heb ik er overheen gelezen, maar met wat voor
          speakers ga je dit doen?
          8 stuks RCF art 312.

Originally posted by NesCio01
          Zeg Gijs,

Weet je al exact wat er nu is bedoeld te zeggen met
          2 velden in de breedte?

Het lijkt mij nl. dat dit eerder ± 100 x 100 is dan ±200 x 50 mtr is
          (uitgaande van een veld van gemiddeld 100 x 50).
          Het kan je zomaar een aantal meters kabel schelen.

grtz

Nes
          Jazeker! Je hebt 2 voetbalvelden. Deze liggen in de breedte naast elkaar. Dus dan krijg je eigenlijk 1 groot veld van 200*50 meter. Helaas kan je niet even 2 voetbalvelden in een andere richting plaatsen

Originally posted by Kasper
          @sjig: Zoals al aangegeven: hou het simpel. Ik heb behoorlijk wat ervaring met dit soort dingen maar nooit delay toegepast.

Sinds een aantal jaren pak ik dit soort klussen op de volgende manier aan: http://provoxlichtengeluid.nl/MyImag...41%20klein.jpg

Je moet er natuurlijk wel de geschikte luidsprekers voor hebben, maar dit werkt uitstekend. Ik snap dat je a.s. donderdag al moet aantreden, maar misschien een tip voor een volgende keer?

Groet,
          Kasper
          We gaan het ook zeker simpel aanpakken, zonder delay oid. Maar we wisten vooraf bijzonder weinig ( nu nog steeds niet veel ), en zei zij dat er delay nodig was, dus dacht ik dat ik beter maar alvast voorbereid kon zijn.

@ allen; Denk nu dus vooral niet dat je antwoord zinloos was! Want voor een klus ergens in augustus hebben we de delay kastjes wél nodig. Om dan XLR lijntjes te trekken heb ik na het oprollen van de kabels een lam arm

Hoe dan ook: ik ga vandaag lekker kabeltjes maken
          Vanavond gaan we met de organisatie alles nog even bespreken.

Comment

• Hans van Demen
            • Oct 2011
            • 113

Het kan toch niet beter ! Je geeft aan dat je zelf 8 kasten hebt en het veld is 200 x 50 mtr.

Dus vanuit het midden gaan stacken in het midden 2 kastjes dan 25 mtr naar rechts en 25 mtr naar links een kastje, dan weer 25 mtr naar rechts en links een kastje etc etc.

Voor een beetje spraak en achtergrond is de breedte van 50 mtr geen probleem

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by MusicXtra
              Als je op een pleintje van 100 meter diep al twee delay-stacks in gaat zetten heb je naar mijn mening niet helemaal door waar een line-array voor bedoeld is.
              Het mocht wat kosten, het was voor het bezoek van de koning, puike apparatuur van L'Acoustics, incl 12 subs eronder.
              Overigens wordt de draagwijdte van een line array vaak overschat.
              Tja als je geen line array heb kun je toch niet meer meeSpeakertech
              Last edited by speakertech; 09-07-13, 13:32.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Tja als je geen line array heb kun je toch niet meer meeSpeakertech
                En dat is precies waarom het zo vaak fout gaat...
                Een line-array kan makkelijk 100 meter of meer aan alleen moet je het systeem dan wel als line-array gebruiken, dat is iets wat veel gebruikers maar niet willen snappen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sjig
                  • May 2012
                  • 909

Originally posted by Hans van Demen
                  Het kan toch niet beter ! Je geeft aan dat je zelf 8 kasten hebt en het veld is 200 x 50 mtr.

Dus vanuit het midden gaan stacken in het midden 2 kastjes dan 25 mtr naar rechts en 25 mtr naar links een kastje, dan weer 25 mtr naar rechts en links een kastje etc etc.

Voor een beetje spraak en achtergrond is de breedte van 50 mtr geen probleem
                  Precies! En misschien kunnen we er nog eens 8 bij krijgen. Dan is het ook als de muziek wat harder mag geen probleem

Comment

• Hitvision
                    • Jun 2003
                    • 388

Het mocht wat kosten, het was voor het bezoek van de koning
                    Ehh Cecile? Kom ik dan in de goede richting? Was top geluid en weet ook wat meer 'inside' informatie als we het over hetzelfde hebben
                    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by Hitvision
                      Ehh Cecile? Kom ik dan in de goede richting? Was top geluid en weet ook wat meer 'inside' informatie als we het over hetzelfde hebben
                      Cecile zegt me niets. We hebben het waarschijnlijk niet over dezelfde lokatie. Ik ga altijd luisteren naar waar de set voor dient, spraak derhalve. Er waren toch delen op het plein, waar het commentaar nauwelijks te volgen was.
                      Ik heb er geen belang bij om de locatie te noemen, maar wellicht in een PM.

Speakertech

Comment

Working...