Niet-standaard live gear

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Niet-standaard live gear

Aangezien ik altijd op zoek ben naar de spullen die niemand heeft maar stiekem een stuk beter zijn dan de spullen die iedereen heeft dit topic. Het idee is dat je hier je ervaringen met niet-standaard audioproducten kan delen en eventueel ideeën op kan doen voor een volgende aanschaf. Onder standaard audioproducten vallen bijvoorbeeld de SM57/SM58. Om zelf maar even af te trappen:

Ik heb sinds het voorjaar een Beyerdynamic M201TG in mijn bezit, die ik gekocht heb zonder het ding in het echt gezien/gehoord te hebben, puur afgaande op reviews en geluidsfragmenten op het internet. Ik heb er bij een lokale verhuur/verkooptoko 200,- voor betaald (webshopprijs was destijds 195,-), en tot nu toe heb ik hem gebruikt op snare top, snare bottom, floortom en bassdrum, en overal waren de resultaten verrassend te noemen. De microfoon klinkt heel natuurlijk, het hoog loopt voor een dynamische mic best ver door (18kHz) en er komt redelijk veel laag en laag-mid uit (proximity effect, maar niet zo sterk als bij sommige andere microfoons), wat onder andere voor snare top erg fijn is. Het is eigenlijk de ultieme upgrade voor de SM57. Als je een multifunctionele live- en studiomic zoekt is deze zeker de moeite waard.

Ook heb ik een aantal keren het genoegen gehad om met Shure SM7B microfoons (basgitaar) en Oktava MK012 microfoons (baby grand piano, overheads) te werken, die ook het beluisteren waard zijn. Van de Oktava's op vleugel heb ik overigens audiobestanden, die komen hier binnenkort ook nog even bij.

Brand maar los!

Edit: Hier vind je een paar fragmenten waar je de Beyer M201, Rode M3 en Oktava MK012 (2 stuks) naast elkaar hoort. Omdat ik maar 2 kanalen tegelijk op kan nemen is het niet 2 keer dezelfde "muziek". De Oktava's hingen als hoog-laag paar, redelijk dicht op het klavier. De M3 en M201 hingen naast elkaar boven de rand van de bak, halverwege de klankkast. Ook staan er stukjes drumstel op (M201 op bovenkant, E604 op onderkant, omdat die daar toevallig hing die show), en een aantal opnames van mn eigen snare thuis (die ondertussen gelukkig al iets beter klinkt), met M3, M201 en SM58 zonder plopkapje, zowel boven als onder.

Daan
    Last edited by djspeakertje; 25-06-13, 22:24.
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Op microfoon gebied gebruik ik bijna niets standaard. Heb ze wel (SM58) maar gebruik die alleen als er om gevraagd wordt.
    Verrassing is voor mij de Audix I5 op snare maar ook op gitaar.
    Voor een jazzband die ik mix heb een AT2020 voor de gitaaramp. Geweldig! Ga die binnenkort ook eens in andere genres proberen. En in/bij de kick de Audix D6 in combi met de Shure B91.
    De Beyer ben ik wel benieuwd naar.
    Heerlijk die stilte

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Hee, ik heb toevallig vorige week een AT2020 voor mn verjaardag gekregen, die gaat dus binnenkort ook maar even op de gitaarversterker Voor mn verjaardag probeer ik namelijk ieder jaar een leuke mic voor maximaal 100,- te vinden. (vorig jaar een Rode M3, die het ook erg goed doet. De SM57 onder de condensators, en werkt ook prima om systeempjes mee uit te ruisen)
      De I5 is inderdaad ook een leuke, Decilux Hengelo doet veel met Audix, dus de I5 kom ik nog wel eens tegen in de buurt.

Daan

Comment

• ajdeboer
        • Feb 2009
        • 198

Als je in contemporaine klassieke muziek een vleugel moet versterken:
        Tip, neem 2 dpa 4060 en laat die aan de klep naar beneden bungelen.
        Je herkent het instrument zelf door de boxen, echt ideaal!

Heel erg mooi!

Edit: ik bedoel hier eigentijdse klassieke muziek, van die pen op de snaren en spelen muziek. Piep krak boem en gil.
        Met andere muzieksoorten is het niet praktisch vanwege teveel podiumherrie. Omni's in een openstaande klankvanger met herrie op de bühne is niet praktisch, hahaha.
        Last edited by ajdeboer; 25-06-13, 21:49.

Comment

• RayM
          • Jan 2006
          • 742

Originally posted by ajdeboer
          contemporaine klassieke muziek
          Ehhhh......
          Heerlijk die stilte

Comment

• ajdeboer
            • Feb 2009
            • 198

Zucht.

Inderdaad, de verstokt klassieke muzikant weer, sorry.

Eigentijdse klassieke muziek, zegmaar van die piep krak boem gil muziek...

Comment

• RayM
              • Jan 2006
              • 742

OK, dank je
              Heerlijk die stilte

Comment

• drbeat
                • Jun 2012
                • 671

Ik gebruik de laatste tijd de c4 set van behringer boor mijna alles met snaren en gitaren.
                En een t bone mic voor de snair aan de onderkant en bovenkant met de senheiser tommic..

En de laatste tijd gebruik ik om de kick wat meer definitie te geven net als de toms mijn ddrum module voor de attack.
                Of de dm5 om de snairmic aan de onderkant te vervangen als het podium erg klein is en de kroeg smal en diep..

Laatste keer de drummer van de band van mijn maten waar ik t geluid doe op mijn eigen ddrum gaasvellenset laten spelen..dit omdat hij zelf vond dat de laatste keer optreden in die kroeg veel te hard ging op het podiumpje en in het kroegje...
                Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Waarom vervang je de snare bottom mic als de kroeg smal en diep is? Of het geluid nou uit een doosje of uit een trommel komt maakt toch niet zo veel uit?

Daan

Comment

• drbeat
                    • Jun 2012
                    • 671

Originally posted by djspeakertje
                    Waarom vervang je de snare bottom mic als de kroeg smal en diep is? Of het geluid nou uit een doosje of uit een trommel komt maakt toch niet zo veel uit?

Daan
                    Heel simpel....ruimtegebrek...de drummer moet dan al klimmen enz om achter zijn kitje te kruipen.
                    En die voor de onderkant zit op een statiefje en die kan ik dan niet meer kwijt.

En dan pak ik hem uit het doosje....bij die kroegsetjes moet je zorgen dat je zo dicht mogelijk in elkaar staat want dan kunnen er meer mensen binnen die wat te drinken of te eten kopen bij meneer de cafebaas....

En daar draait het toch tenslotte om...zo veel mogelijk omzet realiseren...dan mag je nog eens terug komen he....
                    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

Pak voor de grap eens die Sennheiser (E504/E604/E904 gok ik) op snare onderkant en een Rode M3/Beyer M201/Audix I5 op snare top. Ben je trouwens nog steeds een statiefje kwijt...

Daan

Comment

• Hitvision
                        • Jun 2003
                        • 388

Leuke, weinig gebruikte maar goede druppel (geen echte headset maar achter het oor gedragen met arm) mic is voor mij de samson SE-50. Deze presteert erg goed in de situaties waar ik ze heb gebruikt. (Zang / spraak theater). Goed betaalbaar (€ 150,-- inc) en wel met de nodige connectoren voor de meest voorkomende beltpacks.

Wat mij betreft een aanrader. (SE-10 vond ik beduidend minder en is alleen voor spraak geschikt IMO)
                        Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• drbeat
                          • Jun 2012
                          • 671

Dat zou kunnen maar dan moet ik die kopen....en naar mate ik al zoveel mics heb voor een amateur zegt het vrouwtje jij mag geen mics meer kopen....
                          .

En de dm5 gaat overal mee dus gebruik ik hem ook... Moet voor mij ook leuk blijven...

Bij die kroegdingetjes blijft er niet veel aan de strijkstok hangen he....

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by djspeakertje
                            Brand maar los!

Daan
                            Lol-- ik heb de allerduurste mikes- dap cm10
                            Heb die drie rare letters erafgemekt, en sindsdien zijn ze al voor van alles en nog wat uitgescholden .

Comment

• desolation
                              • Jun 2012
                              • 706

MXL V67N is ook een fijne mic, kost geen drol en komt een leuke klank uit

Comment

Working...