Door cardiode opstellingen die cancellation achteraan of aan de zijkant veroorzaken, heb je ook wel summation aan de voorkant. dat is namelijk het hele idee erachter. De speaker gaat niet harder spelen, maar je legt wel meer energie in een bepaald deel van je projectieveld en je haalt het ergens anders weg.
Plaatsing subs voor podium
Collapse
X
-
-
Als op bepaalde plaats(en) schijnbaar "meer" energie terecht komt, dan is dat alleen maar omdat de cancelling daar verminderd is en uiteindelijk kan dat maximaal maar zo ver gaan tot op het punt dat daar optimale optelling aan het werk is. De absoluut optimale optelling overal, is de gewone 2 subs naast of op mekaar tegenover 1 sub -> +6dB omnidirectioneel. Er is niet zoiets als : ik haal daar wat weg en dan komt het ergens anders weer bij. Het is wel : ik heb een maximaal optellende situatie (de ordinaire omni-situatie) en hoe kan ik daarvan zodanig wat weghalen dat het best daar geluid weghaalt, waar ik het niet wil hebben en toch nog goed en/of genoeg overhouden, waar ik het juist wél wil houden. Elk soort setup heeft z'n pro's en con's, die in voorkomend geval aanvaardbaar of niet aanvaardbaar kunnen zijn, naargelang de omstandigheden, eisen, wensen,... gesteld door de klant, gebruiker, wetgever,...Comment
-
Door cardiode opstellingen die cancellation achteraan of aan de zijkant veroorzaken, heb je ook wel summation aan de voorkant. dat is namelijk het hele idee erachter. De speaker gaat niet harder spelen, maar je legt wel meer energie in een bepaald deel van je projectieveld en je haalt het ergens anders weg.
nee hoor, er is weliswaar optelling, maar lang net zoveel als de meesten denken.
uitdovende golven zijn niks anders dan tegengestelde gelijke golven, en die kwamen (mits omni kasten, en nog een boel voorwaarden) uit diezelfde kasten die iets verderop 120 dB veroorzaakten. Beste golven dus.Comment
-
klopt...
bijna, en bij 4 kasten ( een verdubbeling van de verdubbeling) zou je weer 6 dB verwachten, maar op dat lijntje met tussenruimte gezet is dat dus maar iets van 4,5 dB over dat grotere gebied.
kortom : er is nogal wat aan de hand met line-arrays - vandaar dat ik nog steeds misselijk wordt van mensen die groundstacken, of verder maar wat aanbeunhazen.Comment
-
Comment

Comment