sound projects

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • animaldrums
    • Nov 2008
    • 88

Hahaha, nog niet gelukt, het woordje 'geen' moet je namelijk weglaten en 'hoeft te' vervangen door 'moet'

Comment

• Bazeman
      • Apr 2004
      • 112

@animaldrums

Jeetje, ben je leraar Nederlands...??? Zo'n vergaand inzicht in grammatica heb ik me nooit op geconcentreerd in mijn school periode... Was toen al meer met formules en dergelijke bezig...

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by Bazeman
        Eigenlijk probeer ik in mijn expertise vooral te ORGANISEREN dat de FOH/sound engineer (plat gezegd, mix man) zich geen zorgen hoeft te maken over bv gelijkmatige spreiding, het "vastlopen" van het systeem in een bepaald gebied, vervormingen die kunnen optreden in het systeem of door oversturing van het systeem etc.
        kortere zinsbouw is ook nooit slecht.

Eigenlijk probeer ik -met mijn expertise- er voor te zorgen dat de geluidtechnicus aan de tafel geen zorgen hoeft te hebben over:

-gelijkmatige spreiding
        -vastlopers in het systeem
        -vervormingen
        -oversturingen
        -etc

Comment

• Bazeman
          • Apr 2004
          • 112

Originally posted by MacGyverSounds
          kortere zinsbouw is ook nooit slecht.

Eigenlijk probeer ik -met mijn expertise- er voor te zorgen dat de geluidtechnicus aan de tafel geen zorgen hoeft te hebben over:

-gelijkmatige spreiding
          -vastlopers in het systeem
          -vervormingen
          -oversturingen
          -etc
          Goh, U is bij deze ook leraar nederlands.... Zou liever zien dat je alleen nog in je eigen "boeiende" Opa topic iets post en verder iedereen met je neerbuigende commentaren met rust laat....

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

volgens mij deed ik dat zojuist

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

Even on-topic: Alhoewel het niet mijn merk is (ivm gewicht van de kasten/design (hou niet van smal/hoog van sommige types)) kan ik wel melden dat ik nog nooit op een SP-set ingeprikt heb die niet deed wat die moest doen en/of slecht klonk! Vooral wat betreft klank erg goede ervaringen!

Maar alleen het (naar mijn mening) lompe design en gewicht...

Comment

• Big Bang
                • Apr 2008
                • 652

Originally posted by Outline
                Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat met de nieuwe spx-4 niet echt meer een issue is. Kastjes zijn flink op dieet gegaan!
                It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

Originally posted by Outline
                  Even on-topic: Alhoewel het niet mijn merk is (ivm gewicht van de kasten/design (hou niet van smal/hoog van sommige types)) kan ik wel melden dat ik nog nooit op een SP-set ingeprikt heb die niet deed wat die moest doen en/of slecht klonk! Vooral wat betreft klank erg goede ervaringen!
                  +1
                  telt overigens ook voor Axys als ik dan toch merken ga raven.
                  renkus heinz, EAW gaat ook eigenlijk altijd goed.
                  Meyer, en L-acoustic kom ik amper tegen, maar klinkt ook altijd goed.
                  Sf en master audio kwam je hier in de buurt nogal eens tegen op buitenfeesten en klonk daarbij vaak goed hoewel dat nogal eens aan de technicus kan hebben gelegen.

Ik heb trouwens zeker drie zelfbouwsystemen een tijd gehuurd omdat in combinatie met de bouwer ze enorm fijn klonken en door de zelfbouw dirt cheap waren. hihi

bij JBL, SA enz heb ik gemengde ervaringen

De forumsubjes doen bij mij onder een setje X-acten dienst als klein zaalsetje en dat klinkt supergoed.

Voor bands is deze periode (qua technische ondersteuning) een feestje. Vooral nu bouwers en verhuurders elkaar openbaar de kop af bijten voor aandacht.

Een nieuwe generatie technici wordt wel gemist! Wat er van scholen komt is niet veel.

Dat wilde ik even gezegd hebben.

Gaat nu gerust weer verder met uw potje world of warcraft.
                  Last edited by showband; 24-06-13, 08:16.
                  lekker belangrijk!

Comment

• Bazeman
                    • Apr 2004
                    • 112

Een nieuwe generatie technici wordt wel gemist! Wat er van scholen komt is niet veel.
                    Helemaal mee eens... Maar vraag jij je dan ook niet af of dit misschien door de steeds minder inhoudelijke "marketing" komt (Daar mag ik geloof ik niet op afgeven van sommige....) en velen dat maar klakkeloos aannemen als waar?

Ik noem de Audio/Video scholen die er (veel teveel) zijn in nederland al jaren "gekscherend" pret opleidingen.. Mijn ervaring is dat je daar vooral leert om aan een knopje te draaien en op een schermpje te kijken zodat er een lijntje veranderd... De kennis wat er allemaal gebeurt en waarom, er achter dat lijntje of knopje zit wordt voor het gemak maar even achterwege gelaten.

De reden tot toetreding op dit forum was dan ook vanuit deze gedachte om meer kennis en inzicht van zaken te geven en niet alleen maar op betrekking van mijn werkgever maar het is gebleken wat mij betreft dat het forum vooral een thee kransje van een paar elite leden is geworden die zelf inhoudelijk niet veel te melden hebben... Jammer

Oorspronkelijk geplaatst door Outline

Er is in ieder geval nog een ander (groot) merk die dat nog steeds maakt... Maar als je het over de SP3 en SP4 hebt, tja dat waren systemen van rond 2000 of eerder.... Betekent dus in mijn ogen doordat velen het nog steeds kennen, dat het nog steeds "volop" gebruikt wordt. Is ook wat voor te zeggen toch?

Maar de nieuwe kastjes zijn idd een stuk lichter (klasse-D/smps/neodynium enz). Niet perse kleiner omdat we vinden dat het "design" niet voor de prestaties moeten staan. Voor het maken van sub met een zo luid mogelijk SPL heb je gewoon liters/inhoud nodig... Dat wil niet zeggen dat we geen rekening houden met de kleine gebruiker ivm met vervoer enz.

Als laatste de slanke/hoge opstelling die we vaak gebruiken heeft vooral te maken met het feit, dat wij vinden en opgemerkt hebben, dat de klanten en opdrachtgevers van de eindgebruikers, geluid liever niet willen "zien".... Dit is vaak natuurlijk onmogelijk. Maar "ons" lijkt het mooier om 1 strakke slanke set te hebben staan waarin de hoog hoorn gelijk de juiste hoogte heeft ipv een setje met een laag/ander formaat baskastje en daarop een topje met paaltje of op een los statief of nog erger met kratjes ertussen... en de top dan nog vaak niet op de juiste hoogte staat...
                    Last edited by Bazeman; 24-06-13, 18:58.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by showband

Helemaal mee eens... Maar vraag jij je dan ook niet af of dit misschien door de steeds minder inhoudelijke "marketing" komt (Daar mag ik geloof ik niet op afgeven van sommige....) en velen dat maar klakkeloos aannemen als waar?
                      .....
                      De reden tot toetreding op dit forum was dan ook vanuit deze gedachte om meer kennis en inzicht van zaken te geven en niet alleen maar op betrekking van mijn werkgever maar het is gebleken wat mij betreft dat het forum vooral een thee kransje van een paar elite leden is geworden die zelf inhoudelijk niet veel te melden hebben... Jammer
                      Het leuke van Showband is dat hij altijd erg genuanceerd tegen dingen aankijkt. Zo ook hier in dit topic. Hete jammere is dan weer dat er toch weer 2 azijn-opmerkingen komen...

Vooral nu bouwers en verhuurders elkaar openbaar de kop af bijten voor aandacht.
                      De beste samenvatting van dit weekend.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

Helemaal mee eens... Maar vraag jij je dan ook niet af of dit misschien door de steeds minder inhoudelijke "marketing" komt en velen dat maar klakkeloos aannemen als waar?

Ik noem de Audio/Video scholen die er (veel teveel) zijn in nederland al jaren "gekscherend" pret opleidingen.. Mijn ervaring is dat je daar vooral leert om aan een knopje te draaien en op een schermpje te kijken zodat er een lijntje veranderd... De kennis wat er allemaal gebeurt en waarom, er achter dat lijntje of knopje zit wordt voor het gemak maar even achterwege gelaten.
                        Ik geloof niet dat het door de adverteerders komt. Maar door de zogenaamde "docenten". Maar al te vaak is de docent op een VMBO/MBO een gesjeesde schoolverlatende HBO tech of een tech die door gebrek aan klussen zijn ervaring uit 15 jaar in een (1) bedrijf werken komt brengen. (15 jaar in theater "ons genoegen" oid)

Als de docenten al niet door de bomen het bos zien gaan leerlingen het zeker niet leren. Het gebrek aan natuur en wiskunde op VMBO's is al erg. Maar de personen die een "pretstudie" kiezen zal je zeker niet op talent in dat vlak betrappen.

Wat wel jammer is. Is dat de meeste leerlingen nu uit de DJ wereld een geluidstechniekopleiding gaan doen. Die hebben vaak nog nooit een microfoon gezien. Laat staan een muziekinstrument die er een nodig heeft. Die herkennen gewoon het geluid niet wat ze moeten uitversterken.

De reden tot toetreding op dit forum was dan ook vanuit deze gedachte om meer kennis en inzicht van zaken te geven
                        eh, joepie! (geen cynisme)
                        ik kom jullie spullen in ieder geval in het veld veel tegen dussss.

Als laatste de slanke/hoge opstelling die we vaak gebruiken heeft vooral te maken met het feit, dat wij vinden en opgemerkt hebben, dat de klanten en opdrachtgevers van de eindgebruikers, geluid liever niet willen "zien".... Dit is vaak natuurlijk onmogelijk. Maar "ons" lijkt het mooier om 1 strakke slanke set te hebben staan waarin de hoog hoorn gelijk de juiste hoogte heeft ipv een setje met een laag/ander formaat baskastje en daarop een topje met paaltje of op een los statief of nog erger met kratjes ertussen... en de top dan nog vaak niet op de juiste hoogte staat...
                        mijn opdrachtgevers bij bedrijfsfeesten zijn inderdaad ERG gebrand op "vrije zichtlijnen". Dat is een hot issue.
                        Nu is een paaltje niet duur of zwaar. En gaat gewoon in de microfoonkist mee.
                        Dus mijn voorkeur heeft een lage sub met alle amps en processing. Waar een zo klein/licht mogelijk topje op staat. Dat staat vrijwel nooit in het zicht.
                        Subs kun je namelijk meestal prima rijden. En de topjes moet je tillen.
                        Jullie subs zie ik dan nog geregeld op hun kant liggen.

Liefst wil ik een sub niet hoger dan 40 CM omdat ze dan +/- net zo hoog zijn als een standaard podiumdeel.

overigens: Als suggestie voor een nederlands/duits product voor verhuurders. Zou ik dan ook wel wat zien in een sub die exact aansluit op een prakkenpodium. Dus de zijkant afgewerkt met een podium-surface. Alu slots aan de rand. En in de alle hoeken van dat vlak een gat voor het paaltje van je top. En liefst nog een paaltje die gelijk je frontlicht even meepakt. (alle hoeken zodat je na bouw niet er achterkomt hem per-ongeluk verkeerd om te hebben neergezet )
                        Last edited by showband; 24-06-13, 10:35.
                        lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Ik geloof niet dat het door de adverteerders komt. Maar door de zogenaamde "docenten". Maar al te vaak is de docent op een VMBO/MBO een gesjeesde schoolverlatende HBO tech of een tech die door gebrek aan klussen zijn ervaring uit 15 jaar in een (1) bedrijf werken komt brengen. (15 jaar in theater "ons genoegen" oid)

Als de docenten al niet door de bomen het bos zien gaan leerlingen het zeker niet leren. Het gebrek aan natuur en wiskunde op VMBO's is al erg. Maar de personen die een "pretstudie" kiezen zal je zeker niet op talent in dat vlak betrappen.

Wat wel jammer is. Is dat de meeste leerlingen nu uit de DJ wereld een geluidstechniekopleiding gaan doen. Die hebben vaak nog nooit een microfoon gezien. Laat staan een muziekinstrument die er een nodig heeft. Die herkennen gewoon het geluid niet wat ze moeten uitversterken.
                          Ervan uitgaande dat er jaarlijks ca 2000 man van de scholen komen, waarvan er nog geen 200 een baan vinden zal de rest (net als aardrijkskunde en geschiedenis) dus docent worden.
                          Je mag het ook als een Fin-de-siecle-effect zien.
                          Rond de eeuwwisseling kon het niet op, en er was genoeg voor iedereen. De laatste 10 jaar vooral zijn er natuurlijk een boel setjes bijgekomen, maar de oude zijn nog lang niet opgeruimd. Aan het einde van het begin van de eeuw (dat is ongeveer nu, dus) breekt dan de nieuwere tijd weer aan, met een nieuwe zakelijkere logica. Daarbij zullen enerzijds de bedrijven wat harder aan hun verkoopteam moeten trekken, omdat anders de toko in de min gaat, anderzijds komen er nog minder banen beschikbaar...
                          Waarbij de vakman het af gaat leggen, omdat er altijd wel ergens een manager is die iemand weet die het voor een tientje minder doet.

Vervolgens sta jij op een podium, met een saxofoon van duizenden euri, die als een scheermes uit de speakers komt.

Comment

• Bazeman
                            • Apr 2004
                            • 112

Wil iedereen in "mijn" topic even in zijn eigen topic verder gaan die niets te melden hebben?? Dank u.

Comment

• Roeltej
                              • May 2001
                              • 761

De actieve sub/paaltje/topje sets hebben ze iig wel gehad bij SP. Zelf tot eind vorig jaar met een paarse set rondgesjouwd, alleen waren die subjes wel weer ideale bartafel-hoogte en stiekem toch best lomp...

Nadeel van de 45cm brede setjes is dat het wel heel iel oogt... en als je dan in een tentje staat zie je het nog een beetje bewegen, het zal niet zo snel omgaan, maar mocht het gebeuren is het wel minder tof
                              Vitality Show

Comment

• Bazeman
                                • Apr 2004
                                • 112

De nieuwe SPX4 is idd ook 45cm breed en in totaal 2,4m hoog (sub en top beide 1,2m hoog). Ik heb eigenlijk nog nooit van iemand gehoord of een reparatie voorbij zien komen dat er een set om gedonderd is... De sub is eigenlijk altijd het zwaarst zodat de set toch stabiel staat.

Maar de reden voor dit ontwerp is toch echt om te zorgen dat de set altijd goed staat qua top voor de hoogte en de zichtlijnen vrij te houden. Zo voorkom je dat het voorin te hard is en halverwege het hoog al weg gedempt is door de toeschouwers..

Ik had nog wat foto's beloofd en die komen er echt aan hoor....

Comment

Working...