sound projects
Collapse
X
-
-
"""M-Force is an innovative linear motor characterized by a moving magnet and genuine push-pull behavior."""
dat hadden we in de vorige eeuw al, en heette toen earthquakes, geloof ik.Comment
-
Het enige dat in mij op kwam dat in dezelfde trend werkt is Servodrive, maar dat was echt met motoren ipv een magneet-actuator.Comment
-
Comment
-
Geen probleem. Waarschijnlijk heb je die niet gekregen in het verleden omdat wij toen ook nog niet wisten wat nou precies het probleem was omdat de problemen die we gehad hebben ook niet constant waren en niet bij iedereen voor kwamen.
Wat het ook vrij lastig maakt is dat wij niet kunnen zien hoe/waar en hoelang systemen gebruikt zijn. Iemand die bij wijze van spreken elke dag een te klein systeem inzet op maximaal vermogen, zal domweg eerder problemen met zijn speakers krijgen en ook meer slijtage aan de elektronica (ja, elektronica "slijt" ook) dan iemand die om de paar weekenden een bruiloft partijtje draait. Een speaker is een blijft een mechanisch bewegend apparaat en is onderhevig aan materiaal moeheid.
Maw een speaker kan maar een maximaal aantal bewegingen maken voordat defecten optreden. Voor het aantal bewegingen is alleen ook geen vast getal te vermelden, omdat er veel externe factoren zijn die deze grens neerwaarts beïnvloeden. Maximale slag (vermogen dat doorgaans gebruikt wordt), temperatuur, luchtvochtigheid en onderhoud zijn hele belangrijke. Die laatste wordt niet tot nauwelijks serieus genomen door de meeste gebruikers maar het kan er wel voor zorgen dat je speakers jaren langer meegaan zonder te reconen of te vervangen.Comment
-
De conclusie is Niet dat de limiet in de spoelen zit. De limiet zit in de fysiek maakbare en bruikbare materialen en de niet veranderde natuurwetten sinds de grondleging van de wereld....
De maximaal haalbare eigenschappen van een speaker zijn al lang en breed bereikt. Het enige wat fabrikanten nog kunnen doen is met 1 van de hoofd eigenschappen van de speakers werken. Gewicht, Formaat, Vermogen, Slag. 1 van deze kun je het belangrijkst maken, de rest wordt daardoor per definitie een (meer) ondergeschoven kindje. compromis heet dat... Nog steeds een heel vies woord in de audio wereld... Althans merkbaar bij de meeste gebruikers die in ieder geval geen gedegen natuurkundige of elektronische opleiding hebben gehad
De "revolutie" die powersoft misschien bereikt is iets meer output in het sub onder de 60Hz gezien vanuit het standpunt formaat. Maar zoals gezegd het is een moderne versie van een servo drive. De factor gewicht zal toenemen de inzetbaarheid zal beperkt zijn omdat een servo drive "last" heeft van mechanische traagheid en het zal nooit op kunnen tegen de kosten van een "normale" speaker. Verder wil je in situaties waar je wel sub (alles onder de 60Hz) kan en mag gebruiken, liever meer kastjes omdat je deze nodig hebt om een goede dekking van je area te bereiken. De druk of maximale luidheid (in het sub) die voor een "normaal" concert nodig of wenselijk is, is al lang met de huidige systemen in een handelbaar systeem te bereiken.Last edited by Bazeman; 19-06-13, 10:34.Comment
-
Maar het is geen servodrive concept, daar knelt het schoentje in je post. Servodrive had inderdaad mechanische traagheid omdat het ook met motoren aangestuurd werd, dit werkt evenzeer op magneetbasis zoals een normale speaker.
Waarom zou hier het gewicht toenemen? De knoeperts van magneten die nu op 18 en 21 inch woofer staan gaan, zelfs in Nd, niet minder wegen dan deze module hoor. Over die kosten ben ik ook nog niet zo zeker, de conus die op de conceptmodule stond was het beste te vergelijken met een plastieken bak van 10EUR. Vergelijk dat eens met een recone van laat ons zeggen een 2269HPL, een 18N862 of een andere high-performance 18" woofer.Comment
-
Het gaat niet om het totale gewicht van de driver maar om de bewegende massa.
De ideale driver heeft een oneindig lage bewegende massa, een oneindig snelle response tijd, een resonantiefrequentie die lager dan 1 is en een conusoppervlak dat zo groot is als een speldenknop maar die wel oneindig veel lucht kan verplaatsen.
Dat valt niet mee om te maken dus moeten er keuzes gemaakt worden, een groot conusoppervlak doet het lekker in het sublaag maar heeft een grote bewegende massa en daarbij behorende trage response tot gevolg.
Om die sneller te krijgen heb je een sterke aandrijving nodig die weer veel vermogen vraagt en daardoor de massa weer doet toenemen, enzovoort.
Verder dan een compromis zul je dan ook nooit komen, de toename in vermogens en rendement zijn dan ook alleen maar voortgekomen uit verfijning van de producten.
Sterkere aandrijvingen door kleinere luchtspleten en betere magneten, stijvere conussen door gebruik te maken van composiet materialen, stijvere chassis door betere productieprocessen en ga zo maar door.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Je zegt het eigenlijk allemaal zelf al... Ten eerste de prijs: Waaruit bestaat een woofer... Juist, metaal/aluminium en papier voor de conus. Deze zijn zeker heel veel goedkoper en met grote industriële machines per miljoenen eruit te poepen. Het apparaat van powersoft zal toch echt in veel kleinere getallen geproduceerd worden en met de hand in elkaar gezet moeten worden, wat ook nog eens een veel complexer iets zal zijn dan een speaker (daar komt tegenwoordig geen hand meer aan te pas).De conus die op de conceptmodule stond was het beste te vergelijken met een plastieken bak van 10EUR. Vergelijk dat eens met een recone van laat ons zeggen een 2269HPL, een 18N862 of een andere high-performance 18" woofer.
Dan de mechanische traagheid, veroorzaakt door vooral gewicht in de hele constructie, is er wel degelijk.. Omdat de motor in principe vele malen sterker gemaakt kan worden met minder verliezen, moet de constructie van de conus en de ophanging die deze motor aandrijft vele malen sterker worden. Anders scheurt de ophanging of knakt de conus doormidden binnen de kortste keren. Wat wordt daarmee uiteindelijk bereikt? Precies.... meer gewicht en dat gewicht zorgt voor traagheid. De traagheid zorgt daarna weer voor vervorming omdat de conus de "kortere en dus snellere" golflengtes het ingangs signaal niet meer kunnen volgen vanwege het uitslinger gedrag.
Dan kun je nog redeneren: maar dan maken we de conus toch kleiner, want we hebben theoretisch meer slag dus dezelfde output dan een kast met een grotere speaker en minder slag. Dat kan, maar...
In de praktijk zal dit ook geen schokkende meerwaarde geven ten eerste vanwege voorgaand verhaal over de fysieke stacking die nodig is om spreidings controle te hebben in het gebied waar deze technologie "bruikbaar" is en de output die in me meeste gevallen noodzakelijk is al makkelijk bereikt kan worden. Ten tweede omdat je meer "last" krijgt van compressie en turbulentie van luchtmoleculen omdat je meer luchtverplaatsing op een kleiner oppervlakte hebt en dus niet de volledige winst bereikt als je conus formaat en slag lineair tegen elkaar uitzet.Last edited by Bazeman; 19-06-13, 11:07.Comment
-
en last but not least, als er 5 jaar een ingenieurs-team aangezeten heeft om het prototype te bouwen, dan zullen de eerste drivers wel prijzig zijn, om niet te roepen onbetaalbaar.
Met als gevolg dat ook hier de opheffingsdatum van die productielijn al bekend is, namelijk 18 maanden nadat de eerste driver eraf komt.Comment
-
Zozo, jij hebt duidelijk een speciale kijk op de interne keuken bij powersoft.
Dit is namelijk, naar hun eigen zeggen dan, een side-project van 1 ingenieur dat wonderwel goed functioneerde.Comment
-
had ik toch iets over een team in gedachten, blijkt het 4 jaar te zijn, ipv 4 man,,..
Comment
-
Nee hoor, ik heb geen inzage als deze opmerking voor mij bedoeld was...
Dit heet: "ervaring en kennis van zaken" om door de "mooie" verhalen van een fabrikant te kunnen kijken. Die ervaring komt er pas na vele jaren intensief/dagelijks bezig zijn met deze materie en de "basis" kennis verkrijg je door een goede en lange studie maar vooral door interesse.
Begrijp me niet verkeerd, wij zijn fabrikant en (moeten helaas, wat mij betreft) ook van deze marketing machine gebruik maken omdat de grote groep altijd achter degene aanloopt die het hardst roept. Kennis van zaken komt hierbij meestal op de laatste plaats.Comment
-
Comment
-
Vanmiddag even bij Bazeman op de koffie geweest, moet zeggen; die smaakte prima!
Tnx voor de gastvrijheid, erg interessant om eens een kijkje in jullie keuken te mogen nemen.
Nu alle stiekem gemaakt fotos op rubriek aan het sorteren, daarna alle geluidsopnamen editen.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment





Comment