Leek zoekt hulp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RML
    • Jun 2013
    • 3

Leek zoekt hulp

Hoi allen,
    Ik ben een volslagen leek op gebied van geluidstechniek (behalve dat ik in een band speel en dus live er regelmatig mee te maken heb), dus leek het me een goed idee om wat input te zoeken bij mensen die er verstand van hebben. Het gaat om het volgende:

Ik wil een live setje samenstellen waarmee ik verschillende kanten op kan. Het moet groot genoeg zijn voor een live band in een kroeg, maar ook op te splitsen zijn. Ik wil de speakers bijvoorbeeld ook los in kunnen zetten als zangmonitor/floormonitor in de oefenruimte van mijn band, of als extra monitor als we ergens spelen en de set die er al staat is niet uitgebreid genoeg.

Een sub zo fijn zijn, omdat we toch vaak de kick van het drumstel willen kunnen uitversterken als we de set als live/PA set gaan gebruiken.

Ook wil ik de set in kunnen zetten om wat muziek te kunnen draaien bij tuinfeesten en eventueel wat karaoke-achtige dingen doen.

Ik ben niet op zoek naar het allerbeste, ik weet dat de sky zo'n beetje de limit is. Gewoon een goed en doeltreffend setje zonder onnodige overkill is wat ik voor ogen heb.

Wie kan me een beetje op weg helpen?

Dank alvast!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Om je een advies te kunnen geven is er toch echt meer input nodig.
    Is er nu nog helemaal niets, dus moeten er ook microfoons, statieven, DI boxen, mengpaneel, enzovoort worden aangeschaft?
    Wat is je budget?
    Wordt het een Bugatti Veyron of een Suzuki Alto?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Ik begrijp uit zijn vraag dat hij alleen maar een multifunctionele geluidsset zoekt. Als dat niet zo is hoor ik het graag van TS.

Van belang is het budget wat je ervoor beschikbaar hebt. 2 x sub met 2 x top lijkt me dan het meest logisch waarbij de toppen ook als monitor te gebruiken zijn. Dit kan powered (met ingebouwde versterker) of passief (met losse versterker), allebei heeft het zijn voor- en nadelen.
      Wat ook van belang kan zijn is de samenstelling van de band en het soort muziek wat jullie maken.
      Heerlijk die stilte

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Hoi, welkom op het forum !

Zoals al aangegeven , zonder budget te noemen is het voor ons hier gewoon gokken.... maaaar , dit setje hier heeft best wel een lekkere "oemf" ! (collega heeft hem)

Nog meer "oemf" nodig? klik hier , maar zoals je ziet doet het prijskaartje ook even oemf hahaha
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• RML
          • Jun 2013
          • 3

All,
          Dank voor de reacties tot zo ver. Om wat vragen te beantwoorden:

- Er is momenteel wel van alles (mics, statieven), dus het gaat me nu eigenlijk primair even om de speakers, amps en mengtafel. Toebehoren als kabels, DI's etc kunnen we daarna wel even bepalen en daar kom ik vast wel uit.
          - Budget: tsja, da's altijd een lastige. Ik heb het bewust niet genoemd om eerst even te kijken wat er qua reacties komt. Nadeel van een budget is dat je een bepaalde richting op gaat denken en daardoor 'op slot' komt te zitten. Ik begrijp dat het wel nodig is om iets te zeggen, want het kan idd van een Alto naar een Veyron. Ik zal toch maar wat roepen om een richting mogelijk te maken: ca. EUR 3.000,-

Wederom dank!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Alles groter dan een multifunctioneel setje voor oefenruimte+cafe-zanginstallatie+extra-monitors-bij-grotere-optredens kun je beter huren.

voorbeeld nieuw setje waar je als band het stuk mee afdekt wat je zelf kan doen:
            instapset waar je wat aan hebt voor zang + toetsen bij een band.
            2 x RCF 310
            1 x Mackie 802 of 1402 VLZ2 mixertje
            ? x sennheiser 945 of shure Beta SM58 microfoons voor de zang
            kabels en statieven
            +/- 1400euro

iets groter (kick en bas iets meenemen)? koop je er een (setje) sub(s) bij.
            nog groter? ga huren (heus, is verstandiger.)

is dit te duur?
            Koop tweedehands een mackie + setje JBL eon

En stop na deze investering tot je 60 optredens per jaar doet. serieus!
            lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by RML
              Ik zal toch maar wat roepen om een richting mogelijk te maken: ca. EUR 3.000,-

Wederom dank!
              zoek op marktplaats naar iets leuks, en zo gauw je iets bedacht hebt, meld het hier, dan zullen we je advies geven.
              In je eerste post praat je niet over een mengtafel in je tweede weer wel, kortom, vragen genoeg weer, zoals16/24/32 kanaals? hoeveel auxen? phantoom? case?

dan de toppen, daar komen we wel een eind mee weg, en waar nodig versterkers lukt ook wel weer.

maareh subs? eentje? twee? ingebouwde versterker die ook crossover is? of passief, met crossover?

welk soort muziek speel je? ( metallica vraagt iets meer lucht dan rosenberg-trio...)

sjouwband heeft gedeeltelijk groot gelijk als hij Huren zegt, het scheelt je een tamme hernia...

Comment

• RML
                • Jun 2013
                • 3

OK, wederom dank voor de input en de tip om tijdig te huren.... :-)
                Ik ga nog wat puzzelen en als ik er uit ben, meld ik me weer!
                Dank allen!

Comment

Working...